Gå til innhold

Vondt i endetarmen


eiram

Anbefalte innlegg

I flere uker nå har jeg hatt meget vondt i endetarmsåpningen når jeg er på do. Veldig sårt liksom. Kan det være hemorider? Jeg er jo bare 23 år - og kvinne!

Vet min far hadde problemer med det før også, men han opererte så nå er det bra. Vil nødig gjennom en slik operasjon jeg også, det var visst ille. Dessuten; noe så forferdelig flaut! Hemorider er trodde jeg var noe som rammet omtrent bare menn jeg.

Jeg kvier for å gjøre mitt fornødne når jeg kjener at jeg må mere enn bare late vannet, men biter tenna sammen og får det gjort. Noen ganger er det ikke så vondt andre ganger svir det lenge etter på.

Finnes det noen salve/pudder som hjelper?

Er jeg alene om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nefertite

Jeg er også en ung kvinne

som mistenker at jeg har fått

hermorider...

Trodde det var en kvise for det føltes slik men jeg ser nå at det ikke er det.

Vil gjerne vite litt om det,

hva det kommer av, hvordan man blir kvitt det osv.

Er det noe man kan gjøre selv for å få det bort? Noe man kan gjøre for å unngå å få det igjen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Til eiram vedr. vondt i endetarm.

Det høres mer ut som en sprekkdannelse du sliter med. Problemet er at denne aldri får grodd skikkelig, og at det alltid er bakterier i området. Scheriproct salve kan hjelpe, og det er svært viktig å passe på at avføringen er myk med rikelig væske og fiber. Uttøyning av endetarmsåpningen i en fase du ikke har sår kan hjelpe, noen ganger må dette gjøres som en operasjon i narkose. Hemorider er oftest ikke vonde, men ytre hemorider, som man lett kan kjenne kan bli akutt veldig ømme.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Jeg er også en ung kvinne

som mistenker at jeg har fått

hermorider...

Trodde det var en kvise for det føltes slik men jeg ser nå at det ikke er det.

Vil gjerne vite litt om det,

hva det kommer av, hvordan man blir kvitt det osv.

Er det noe man kan gjøre selv for å få det bort? Noe man kan gjøre for å unngå å få det igjen?

Med vennlig hilsen

Til nefertite vedr. hemorider. Først bør man være sikker på at det dreier seg om hemoride. ytre hemorider sees som blålige utposninger, og er blodåre-utvidelser som skyldes okt press, gjerne pga.hard avføring, eller fødsler. Ytre hemorider kan både sees, og de kan være ømme. Indre hemorider er oftest uømme, og kan gi blødninger som eneste symptom; dette må en lege undersøke. Reseptfrie hemoride-kremer kan lindre noe, men daglig avføring som ikke er for hard bør tilstrebes, rikelig væske og fiber er viktig.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...