Gå til innhold

Puls

Sarva

Anbefalte innlegg

Lånte ei pulsklokke i går og i dag, og har fått målt en tilnærmet makspuls på trening, og hvilepuls i dag tidlig. Problemet er at jeg ikke kan nok til å tolke resultatene. Er det noen som kan hjelpe meg med det? Hvor god er formen min?

Den laveste pulsen jeg målte på morgenen var 51, og etter et kort spurtdrag på trening i går var jeg oppe i 204 (regner med min virklelige maxpuls er noe høyere, sannsynligvis ca 210, i og med at spurtdraget var veldig kort).

Noen som har peiling?? =) Hva tyder den relativt høye maxpulsen på?

Forresten - bør vel nevne at jeg er ei ganske lita jente i slutten av tenåra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Benny Borg

Hei du, Sarva.

For å si det rett ut: Dataene du legger ved i innlegget sier nesten ingenting om formen din!!

Det eneste av det du skriver som kan gi en viss mening, er hvilepulsen din. Veltrente personer har generelt noe lavere hvilepuls enn "resten" av befolkningen. Men dette er likevel en generell regel, med mange unntak og individuelle forskjeller.

Hvis noen har fortalt deg at makspulsen indikerer hvor god formen din er, så vet vedkommende rett og slett ikke hva han/hun snakker om. Makspulsen er medfødt, og synker naturlig med alderen. At den er medfødt, kan jeg komme med en haug med referanser på. Hjerteforsker Ulrik Wisløff ved NTNU er ett eksempel.

Makspulsen din har ingen verdi i seg selv, men den er derimot essensiell for å vite hvilken intensitet du skal ligge på under trening. Hvis du har mistanke om at makspulsen din ligger høyere enn hva du oppnådde under en "spurt", så vil jeg på det sterkeste råde deg til å kjøre en ORDENTLIG test!

Hvilepulsen din er helt ok. "Den relativt høye" makspulsen betyr altså i seg selv ingenting, men den er essensiell for intensitetsstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benny Borg

Forresten, vil du ha klare data på hvordan formen din er, så kan du kjøre tester. VO2max-test (ditt maksimale oksygenopptak) i laboratorium, samt laktattest, for å finne ut hvor din anaerobe terskel (AT) ligger.

Ved en laktattest får du vite hva som er din terskelpuls. DET er nyttig kunnskap, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spurter så kommer jo pulsen veldig fort opp i maks. Men dette vil jo variere i forhold til hvor langt du spurter og formen du er i...men er det i god form så vil pulsen synke veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvilepuls er i stor grad trenbar, men det er store individuelle forskjeller. I utgangspunktet kan hvilepuls på 51 indikere at du er relativt godt trent. Imidlertid vil en enkeltstående måling i seg selv ikke være pålitelig nok i så måte. Beste indikasjon for kondisjon er O2-test, enten direkte eller indirekte (Ex Åstrands ergometersykkel/tredemølletest). Også andre tester vil kunne gi indikasjon på formen din, f.eks steptest, coopertest, one mile walk ++. Imidlertid vil da andre faktorer også spille inn, f.eks teknikk og utnyttelsesgrad.

Hva makspuls angår, er denne i svært liten grad trenbar. Som nevnt av andre er makspulsen kun av betydning for å beregne intensitetsgrenser ved trening. Makspulsen kan grovt sett regnes ut som 220-alder for gutter og 227 - alder for jenter. En mer pålitelig måte å finne makspulsen på er ved en makspuls-test.

Hilsen fysioterapeut og treningsveileder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...