Gå til innhold

Omega 3

ekte nick

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Antagelig ikke, men det spørs hva du mener med 'nok'.

For øvrig høres det mye ut med en spiseskje tran... da tenker jeg på de fettløselige vitaminene som vi absolutt ikke bør ha for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig høres det mye ut med en spiseskje tran... da tenker jeg på de fettløselige vitaminene som vi absolutt ikke bør ha for mye av.

Er det ikke en spiseskje tran man skal ta hver dag da? Jeg har alltid tatt det.

Og jeg trodde det kun var de sunne fett-sortene i tran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer da hvis du får i deg mye fettløselige vitaminer ? Legger på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en spiseskje tran man skal ta hver dag da? Jeg har alltid tatt det.

Og jeg trodde det kun var de sunne fett-sortene i tran?

Tja, jeg har lært at man ikke skal ta for mye av de fettløselige vitaminene som A og D, og regner en spiseskje tran for MYE. Fettløselig betyr at det kroppen ikke 'forbruker', altså det som blir for mye, hoper seg opp i fettvevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er fort gjort å ende opp som hvalross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettløselige vitaminer (A, D, E, K) betyr at de lagres i kroppen. For mye av disse kan gi forgiftning. I motsetning til de vannløselige, der overskuddet skilles ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ml, som er anbefalt dagsdose av tran, tilsvarer mer enn en spiseskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ml er vel en teskje?

15 ml er en spiseskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ml er vel en teskje?

15 ml er en spiseskje.

Nei, det er det som er så rart, iom at det står på flasken. Men hvis du har et målebeger eller en 5 ml sprøyte så ser du fort at det ikke tilsvarer en teskje. Jeg målte her om dagen, og kom til at 5 ml i målebegeret tilsvarer minst 4 teskjeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det som er så rart, iom at det står på flasken. Men hvis du har et målebeger eller en 5 ml sprøyte så ser du fort at det ikke tilsvarer en teskje. Jeg målte her om dagen, og kom til at 5 ml i målebegeret tilsvarer minst 4 teskjeer.

Enten er det dine teskjeer det er noe galt med eller målebegeret. :-)

For å være litt seriøs, så bør man bruke måleskjeer for ss, ts osv, ikke vanlige bestikk-skjeer. Bestikkskjeer varierer jo litt i størrelse, mens måleskjeer (gjerne sånt sett med ss, ts, halv ss, krm osv) er nøye oppmålt.

1 ss = 15 ml

1 bs (barneskje) = 10 ml

1 ts = 5 ml

http://www.google.com/search?q=teskje+spiseskje+ml&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det dine teskjeer det er noe galt med eller målebegeret. :-)

For å være litt seriøs, så bør man bruke måleskjeer for ss, ts osv, ikke vanlige bestikk-skjeer. Bestikkskjeer varierer jo litt i størrelse, mens måleskjeer (gjerne sånt sett med ss, ts, halv ss, krm osv) er nøye oppmålt.

1 ss = 15 ml

1 bs (barneskje) = 10 ml

1 ts = 5 ml

http://www.google.com/search?q=teskje+spiseskje+ml&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Teorien samsvarer ikke helt med praksis. Har du noengang sett en 15 ml sprøyte? :-) Prøv å fylle den opp og se om du får alt innholdet opp i en spiseskje. Da skal jeg like å se størrelsen på munnen din. ;-)

Jeg gir hvertfall ungen min en mellomting, blir ca 3 teskjeer til middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teorien samsvarer ikke helt med praksis. Har du noengang sett en 15 ml sprøyte? :-) Prøv å fylle den opp og se om du får alt innholdet opp i en spiseskje. Da skal jeg like å se størrelsen på munnen din. ;-)

Jeg gir hvertfall ungen min en mellomting, blir ca 3 teskjeer til middagen.

Har ikke sett en sånn sprøyte nei. Eller jo, men det var mange år siden. Er du HELT sikker på at det er 15 ml den rommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett en sånn sprøyte nei. Eller jo, men det var mange år siden. Er du HELT sikker på at det er 15 ml den rommer?

Jeg har sprøyter rundt meg på jobben. Hvor festlig høres ikke det ut.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem anbefaler disse 5 ml-erne? Møllers tran?

Fettløselige vitaminer bør vi være spartanske med. Omega3 er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem anbefaler disse 5 ml-erne? Møllers tran?

Fettløselige vitaminer bør vi være spartanske med. Omega3 er noe annet.

Der har du pinadø rett, nå blingsa jeg mellom fettløselige vitaminer og omega fettsyrer. ;-)

Står 5 ml bakpå tranflaska. Vi bruker apotekets tran for øyeblikket. Jeg legger meg på en mellomvei og gir lillegutt ca 3 teskjeer tran til middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt kommer jo an på hva du ønsker å oppnå det. Tran inneholder mye A-vitamin, som ikke er gunstig i for store mengder. Men 1 spiseskje går helt greit.

Når det gjelder innholdet av omega-3 vet jeg ikke helt hvor mye det blir av 1ss tran. Men ønsker du å behandle f.eks. tørr hud, tørre slimhinner osv. Så må du opp i ganske store doser med Omega-3. Dvs. du må ta 3-6x dagsdose av diverse omega-3 preparater. Da er det viktig at det IKKE er A-vitamin i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du pinadø rett, nå blingsa jeg mellom fettløselige vitaminer og omega fettsyrer. ;-)

Står 5 ml bakpå tranflaska. Vi bruker apotekets tran for øyeblikket. Jeg legger meg på en mellomvei og gir lillegutt ca 3 teskjeer tran til middagen.

Såpass mye, altså? Her går det i ei lita teskje for trengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass mye, altså? Her går det i ei lita teskje for trengende.

Det er jo ikke mye ifølge anbefalingene, blir vel oppimot 3 ml, tipper jeg.

Men en liten teskje er bære hell ittno, sku je tru! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...