ekte nick Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Får man i seg nok Omega 3 fettsyrer dersom man drikker 1 spiseskje tran hver dag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest og det var Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 nei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Antagelig ikke, men det spørs hva du mener med 'nok'. For øvrig høres det mye ut med en spiseskje tran... da tenker jeg på de fettløselige vitaminene som vi absolutt ikke bør ha for mye av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Antagelig ikke, men det spørs hva du mener med 'nok'. For øvrig høres det mye ut med en spiseskje tran... da tenker jeg på de fettløselige vitaminene som vi absolutt ikke bør ha for mye av. Er det ikke en spiseskje tran man skal ta hver dag da? Jeg har alltid tatt det. Og jeg trodde det kun var de sunne fett-sortene i tran? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pik Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Antagelig ikke, men det spørs hva du mener med 'nok'. For øvrig høres det mye ut med en spiseskje tran... da tenker jeg på de fettløselige vitaminene som vi absolutt ikke bør ha for mye av. Hva skjer da hvis du får i deg mye fettløselige vitaminer ? Legger på deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Er det ikke en spiseskje tran man skal ta hver dag da? Jeg har alltid tatt det. Og jeg trodde det kun var de sunne fett-sortene i tran? Tja, jeg har lært at man ikke skal ta for mye av de fettløselige vitaminene som A og D, og regner en spiseskje tran for MYE. Fettløselig betyr at det kroppen ikke 'forbruker', altså det som blir for mye, hoper seg opp i fettvevet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hva skjer da hvis du får i deg mye fettløselige vitaminer ? Legger på deg? Ja, det er fort gjort å ende opp som hvalross. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hva skjer da hvis du får i deg mye fettløselige vitaminer ? Legger på deg? Fettløselige vitaminer (A, D, E, K) betyr at de lagres i kroppen. For mye av disse kan gi forgiftning. I motsetning til de vannløselige, der overskuddet skilles ut igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Antagelig ikke, men det spørs hva du mener med 'nok'. For øvrig høres det mye ut med en spiseskje tran... da tenker jeg på de fettløselige vitaminene som vi absolutt ikke bør ha for mye av. 5 ml, som er anbefalt dagsdose av tran, tilsvarer mer enn en spiseskje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 5 ml, som er anbefalt dagsdose av tran, tilsvarer mer enn en spiseskje. 5 ml er vel en teskje? 15 ml er en spiseskje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 5 ml er vel en teskje? 15 ml er en spiseskje. Nei, det er det som er så rart, iom at det står på flasken. Men hvis du har et målebeger eller en 5 ml sprøyte så ser du fort at det ikke tilsvarer en teskje. Jeg målte her om dagen, og kom til at 5 ml i målebegeret tilsvarer minst 4 teskjeer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Nei, det er det som er så rart, iom at det står på flasken. Men hvis du har et målebeger eller en 5 ml sprøyte så ser du fort at det ikke tilsvarer en teskje. Jeg målte her om dagen, og kom til at 5 ml i målebegeret tilsvarer minst 4 teskjeer. Enten er det dine teskjeer det er noe galt med eller målebegeret. :-) For å være litt seriøs, så bør man bruke måleskjeer for ss, ts osv, ikke vanlige bestikk-skjeer. Bestikkskjeer varierer jo litt i størrelse, mens måleskjeer (gjerne sånt sett med ss, ts, halv ss, krm osv) er nøye oppmålt. 1 ss = 15 ml 1 bs (barneskje) = 10 ml 1 ts = 5 ml http://www.google.com/search?q=teskje+spiseskje+ml&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Enten er det dine teskjeer det er noe galt med eller målebegeret. :-) For å være litt seriøs, så bør man bruke måleskjeer for ss, ts osv, ikke vanlige bestikk-skjeer. Bestikkskjeer varierer jo litt i størrelse, mens måleskjeer (gjerne sånt sett med ss, ts, halv ss, krm osv) er nøye oppmålt. 1 ss = 15 ml 1 bs (barneskje) = 10 ml 1 ts = 5 ml http://www.google.com/search?q=teskje+spiseskje+ml&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8 Teorien samsvarer ikke helt med praksis. Har du noengang sett en 15 ml sprøyte? :-) Prøv å fylle den opp og se om du får alt innholdet opp i en spiseskje. Da skal jeg like å se størrelsen på munnen din. ;-) Jeg gir hvertfall ungen min en mellomting, blir ca 3 teskjeer til middagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Teorien samsvarer ikke helt med praksis. Har du noengang sett en 15 ml sprøyte? :-) Prøv å fylle den opp og se om du får alt innholdet opp i en spiseskje. Da skal jeg like å se størrelsen på munnen din. ;-) Jeg gir hvertfall ungen min en mellomting, blir ca 3 teskjeer til middagen. Har ikke sett en sånn sprøyte nei. Eller jo, men det var mange år siden. Er du HELT sikker på at det er 15 ml den rommer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Har ikke sett en sånn sprøyte nei. Eller jo, men det var mange år siden. Er du HELT sikker på at det er 15 ml den rommer? Jeg har sprøyter rundt meg på jobben. Hvor festlig høres ikke det ut.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 5 ml, som er anbefalt dagsdose av tran, tilsvarer mer enn en spiseskje. Hvem anbefaler disse 5 ml-erne? Møllers tran? Fettløselige vitaminer bør vi være spartanske med. Omega3 er noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hvem anbefaler disse 5 ml-erne? Møllers tran? Fettløselige vitaminer bør vi være spartanske med. Omega3 er noe annet. Der har du pinadø rett, nå blingsa jeg mellom fettløselige vitaminer og omega fettsyrer. ;-) Står 5 ml bakpå tranflaska. Vi bruker apotekets tran for øyeblikket. Jeg legger meg på en mellomvei og gir lillegutt ca 3 teskjeer tran til middagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 DEt kommer jo an på hva du ønsker å oppnå det. Tran inneholder mye A-vitamin, som ikke er gunstig i for store mengder. Men 1 spiseskje går helt greit. Når det gjelder innholdet av omega-3 vet jeg ikke helt hvor mye det blir av 1ss tran. Men ønsker du å behandle f.eks. tørr hud, tørre slimhinner osv. Så må du opp i ganske store doser med Omega-3. Dvs. du må ta 3-6x dagsdose av diverse omega-3 preparater. Da er det viktig at det IKKE er A-vitamin i dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Der har du pinadø rett, nå blingsa jeg mellom fettløselige vitaminer og omega fettsyrer. ;-) Står 5 ml bakpå tranflaska. Vi bruker apotekets tran for øyeblikket. Jeg legger meg på en mellomvei og gir lillegutt ca 3 teskjeer tran til middagen. Såpass mye, altså? Her går det i ei lita teskje for trengende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Såpass mye, altså? Her går det i ei lita teskje for trengende. Det er jo ikke mye ifølge anbefalingene, blir vel oppimot 3 ml, tipper jeg. Men en liten teskje er bære hell ittno, sku je tru! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.