Gå til innhold

Brystkreft


Gjest Anonym i kveld

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i kveld

Kreft! Bare ordet er nok til at man får gysninger!

Vi har nettopp fått beskjed om at min svigermor har fått brystkreft, og at hun må til strålebehandling i 6 uker. Jeg vet ikke så mye om spredningen av kreften enda, og det skal visstnok taes nye prøver i lymfene, for og se om de er anngrepet.

Jeg forstod på svigermor at hun kunne velge mellom strålebehandlig eller og fjerne brystet. Jeg for min del trodde at det var mest effektivt og fjerne brystet, men uttalte meg ikke om dette, siden jeg ikke vet nok om det.

Derfor spør jeg her om det er større sjangs for og bli kvitt kreften ved og fjerne brystet?

Blir man ofte veldig dårlig av strålebehandling, og ødelegger det mange andre celler også i tillegg til kreftcellene?

Vil så gjerne vite litt om hva som skal skje fremover, slik at vi kan gi best mulig støtte til henne.

Siden mange kjenner meg her, så vil jeg pga svigermor gjerne være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

De siste årene har man begynt å behandle brystkreft med brystbevarende inngrep. Om de skal suppleres med strålebehandling. avhenger av hvor stor svulsten er og om det er påvist noe i lymfeknutene. Flere sammenlignende studier mellom slik brystbevarende behandling og den gamle totale fjernelsen av hele brystet, viser like gode resultater når det gjelder helbredelse.

Strålebehandling medfører ofte kvalme og sykdomsfølelse, og kan gi stråleskader av huden og underliggende vev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...