Gå til innhold

Hoven rundt øynene


Kavring

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget av hevelser rundt øynene (spesielt det venstre) i mange uker nå. Det svir og klør i øynene (det klør til og med i øyenbrynene), og spesielt om morgenen er det ille. Det kommer litt puss (men ikke mye). Allergi har vært foreslått, men etter å ha prøvd allergimedisiner, er jeg ikke så sikker. Det er spesielt hevelsene som er plagsomme, stygge poser under og over øynene. Hva tror legen (og andre) at plagene mine kan komme av? Takknemlig for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ei lita studentinne

(Jeg er ikke lege, så svaret er basert på hva jeg tror)

Ikke se helt bort i fra allergi, bruker du kosmetikk, kan det være du reagerer på dette.

Spør din lege om han kan utføre en allergitest på deg.

Kanskje har du fått et rusk el.l. på øyet som har blitt liggende og skapt en betennelse?

Vel, lykke til i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Til Kavring vedr. hevelser rundt øyne.

Allergi er en mulighet, noen mennesker har hevelse som hovedproblem, og da er ikke de vanlige allergi-medisinene særlig effektive. Du bør få gjort allergitester, og hvis det påvises allergi være nøye med hyppig saltvannspray av øyne/nese i pollensesongene. NEDKJØLING MED EN KALD KLUT OVER ØYNENE OM MORGENEN KAN LINDRE BETYDELIG. Ved ille plager kan cortison en kort periode være effektivt, enten sokm dråper, tabletter eller sprøyte.

Lokale irritasjoner som myggstikk, sår eller kvise kan gi ensidige hevelser. Ved vedvarende plager bør øynene underslkes.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg er ikke lege, så svaret er basert på hva jeg tror)