Gå til innhold

Hydrokortison rundt øynene ?


pus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er farlig å smøre hydrokortison-salve rundt øynene 3-4 kvelder i perioder?

Det hjelper nemlig mot slim og hevelse som jeg er plaget med, men det står jo på salven at den ikke må smøres rundt øynene. Allikevel ble jeg anbefalt av en lege her på forumet å prøve kortison, men jeg vet jo ikke om det var slik salve det var ment...

Håper på raskt svar :-)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Hei! Det er riktig at det står i bruksanvisningen at den ikke skal brukes rundt øynene. Det er vel fordi man skal unngå å få salven i øynene. Jeg har brukt det rundt øynene før, men vær forsiktig med øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calista

Hei! Det er riktig at det står i bruksanvisningen at den ikke skal brukes rundt øynene. Det er vel fordi man skal unngå å få salven i øynene. Jeg har brukt det rundt øynene før, men vær forsiktig med øynene.

På resept får du en hydrokortisonsalve som er ment til bruk rundt øynene! Denne er mer flytende og tynn i konsistensen enn den valige salven. Jeg har brukt denne i forbindelse med hevelse og sårhet ved allergi og den fungerte da godt. Mener å huske at den ikke skulle benyttes i mer enn 1 uke av gangen (dette er fordi huden blir så "tynn")

Dersom du absolutt syns du må bruke den salven du har, foreslår jeg at du kun klapper litt salve omtrent på øyebenet og ikke på selve den tynne ømfindtlige huden rett under øyet. Huden vil selv trekke salven oppover. (På samme måte som når du bruker fuktighetskrem for øye-området).

Kan ellers anbefale "Daily Undereye Cream" fra Clinique. Den fungerer selvsagt ikke når du har anfall e.l. men forebygger tørrhet/sårhet veldig godt.

mvh

Calista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til pus

Det er normalt sett ikke farlig å bruke milde kortisonkremer rundt øynene fra tid til annen. Fordi huden rundt øynene er ganske tynn skal man være forsiktig med langvarig kontinuerlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...