Gå til innhold

Utslitt... hva feiler det meg?


Gjest Oriel

Anbefalte innlegg

Ganske ofte - opptil annenhver dag i perioder- er jeg rett og slett ikke i stand til å gjøre noen ting, er bare trett og sliten, noen ganger kombinert med kvalme -og dårlig matlyst.

Trodde det skulle bedre seg etter en lang sommerferie (derfor tok jeg ingen sommerjobb, men derimot en lang slapp-av-ferie), men det gjorde det ikke.

Er 19 år (jente), 170 høy, og veier bare et par og 50 kg. (Har alltid vært slank, men skulle gjerne veid litt mer enn hva jeg gjør nå -har bare gått nedover i det siste.)

Sover mer enn nok, opptil 12 timer hvis jeg skal sove til jeg våkner av meg selv. (Har "prøvd meg fram" med antall timer søvn, men det utgjør ingen forskjell på slappheten)

Spiser sunt de dagene formen er "normal": Mye frukt og grønnsaker, ris/risengrynsgrøt (hver dag), og ellers "vanlig norsk kost" (ikke pizza, hamburger etc. Mellom 5 og sju måltider per dag.

Er også mye ute og rører på meg, så jeg får masse frisk luft og mosjon. (Ikke så mye som før -da jeg var "frisk"- vel og merke, da var jeg ekstremt aktiv)

Tabletter jeg tar, er Diane, Kestine og Cipramil. (Skal slutte med cipramil snart, fordi jeg ikke trenger det lenger).

Det siste halvåret har jeg vært hos lege med jevne mellomrom og tatt en del prøver, men han har aldri funnet noe galt, og mente at det var depresjonen som var grunnen til alle symptomene. Men har ikke vært særlig deprimert de siste 5 mndene, etter en del "terapi", så jeg kan ikke skjønne at dette skal være grunnen.

Kan også nevne at jeg mister utrolig mye hår på hodet, MYE mer enn hundre om dagen - jeg har talt dem :)

Leste også om symptomer på Endometriose, og har mange av dem, men kan DET være årsaken til denne slappheten?? Skjønner ikke hvordan jeg skal få til å fortsette studier når formen er sånn...

Håper på hjelpsomt svar.. er lei av å bli stemplet som hypokonder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ei lita studentinne

Jeg re ingen lege, så dette blir basert på hva jeg tror.

Det virker som om du har et godt kosthold, og du holder deg i fysiskaktivitet.... Så der skulle det ikke være noe å utsette på...

Du kan jo få testet jern innoldet i blodet? Men det har vel kanskje legen allerede gjort?

Det å skylde på deprisivitet...Vel, jeg har på følelsen at leger nok litt for ofte skylder på psyken om de ikke finner svaret på problemet "med en gang"

Om du ikke føler deg deprimert, så ligger nok kanskje svaret på problemet et annet sted.

Har du vurdert naturmedisin? Du kan jo prøve å undersøke litt på det markedet også om forskjellige preparater og behandlings måter....????

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Til Oriel vedr. slitenhet.

Regner med at du har fått en grundig sjekk hos legen, og at lavt stoffskifte, lavt jernlager, blodsukker-endringer og hormonfeil/vitamin- og mineralmangle er utelukket. Alle symptomene du beskriver kan være forårsaket av depresjon. Cipramil er en medisin mot depresjon. Man bør bruke medisinen i minst 9 måneder, eller være symptomfri i minst 3 måneder før man slutter. Kanskje burde du gjort et forsøk med opptrapping i 1mnd før du slutter, og samtaler underveis når medisinen endres er viktig for å fange opp eventuelle tilbakefall. Dersom legen mener at depresjon er hovedårsak, og du ikke har blitt bra med cipramil, bør dette følges opp, og andre medisiner eller kombinasjoner forsøkes, eventuelt i samråd med psykiater.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo Oriel !

Du mener du spiser sunt, mange gjør det. kan muligvis hjelpe deg hvis du forteller meg nøyaktig hva du spiser. Er enig med studentinne i at mange leger relaterer veldig ofte problemer som du beskriver som resultat av depresjon. Det kan jo selvfølgelig være tilfelle men her vil jeg anbefale deg å stole på din egen magefølelse, det er jo tross alt du som vet hvordan du har det.

Har selv vært fullstendig utkjørt og mener bestemt at hovedgrunnen til at jeg kom meg på beina igjen var en systematisk forandring av kostholdet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...