Gå til innhold

separasjon


Gjest nunnu

Anbefalte innlegg

Jeg har etter mye om og men bestemt meg for å gå fra mannen min etter 4 års ekteskap. Vi har 2 barn som jeg regner med å få beholde. Dem vil jeg selvfølgelig prøve å skåne mest mulig, og jeg satser alt på å få ordne dette i "vennskapelige former". Tilgi et dumt spørsmål, men hvordan går jeg frem, rent formelt, hvordan er prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og mannen min separerte oss nylig. Vi har to felles barn, og vi bestemte oss for en ordning der vi har begge barna annen hver uke. Vi søkte fylkesmannen om separasjon, gjorde om på barnetrygden og skatten.

Min eksmann, er en av mine næreste bekjente og vi hadde ingen problemer med å skilles som venner. Ingen bitre følelser siden begge var enige i samlivsbruddet, og barna sitter i høysetet hos både han og jeg.

Ordlyden din i innlegget ditt," Vi har to barn som jeg regner med å få beholde..", reagerer jeg på! Den setningen sier svært mye om din innstilling til partneren din og spesielt ungene. Du hverken mister eller beholder unger i en separasjon. Ungene er dine til dere skilles ved døden. Det samme gjelder for din mann, selvfølgelig.

Det dette dreier seg om er jo bare hvem som skal stå for den daglige omsorgen, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min separerte oss nylig. Vi har to felles barn, og vi bestemte oss for en ordning der vi har begge barna annen hver uke. Vi søkte fylkesmannen om separasjon, gjorde om på barnetrygden og skatten.

Min eksmann, er en av mine næreste bekjente og vi hadde ingen problemer med å skilles som venner. Ingen bitre følelser siden begge var enige i samlivsbruddet, og barna sitter i høysetet hos både han og jeg.

Ordlyden din i innlegget ditt," Vi har to barn som jeg regner med å få beholde..", reagerer jeg på! Den setningen sier svært mye om din innstilling til partneren din og spesielt ungene. Du hverken mister eller beholder unger i en separasjon. Ungene er dine til dere skilles ved døden. Det samme gjelder for din mann, selvfølgelig.

Det dette dreier seg om er jo bare hvem som skal stå for den daglige omsorgen, ikke sant?

Joda, du har helt rett. Det var mest en skrivemåte.

Jeg håper også, og regner med, at han vil ha ungene hos seg ihvertfall "den vanlige kvoten". Jeg tror det blir litt praktisk vanskelig for oss å ha dem 50/50.

Et annet problem er at pappa'n lengter etter å flytte hjem til sitt hjemsted, langt unna, men der har ikke jeg noe å gjøre, og vice versa. Derfor blir vi vel her vi har vært de siste årene, uten slekt, men barna beholder jo venner og barnehage. Det er jo fint å ha NOE fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt sorenskriverkontoret i fylket og bestille informasjon derifra.

Alle som har barn under 16 år må til mekling på ( felles)sorenskriverkontoret.Det er en tøf tid du går i møte!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Den som vil søke om separasjon må fylle ut et skjema som hentes hos fylkesmannen, på et familiekontor eller hos bidragsfogden.

Skjemaet fylles ut i 3 eksemplarer, et som sendes og de to andre som beholdes av dere to parter (du og ektefellen din).

Skjemaetmaet sendes til Fylkesmannen som skal godkjenne søknaden. Dere får deretter tilsendt en separasjons- bevilling, som det heter.

Den gjelder i 1 år.

Før du (dere) kan sende inn søknadsskjema, må dere til foreldremekling. Alle som har barn under 16 år må det først.

Mens det tidligere var fokus på de voksne i en sperasjon, er det nå i Norge mest fokus på barna.

>I meklingen forhandler dere om hvem skal ha den daglige omsorgen for barna. Og om hvem som skal ha foreldreansvaret for dem. Og om hvordan samværet med den foreldren skal være som ikke har barna boende hos seg.

Dere må til en offentlig godkjent mekler. Du kan ringe fylkesmannen for å få vite hvem som er meklere der du bor.

Hvis dere to foreldre er enige om ungene deres, og får til en avtale, kan dere få utstedt meklingsattest alt etter 1. meklings- time. I motsatt fall må dere gå 3 ganger til mekling for om mulig å komme til enighet.

Slik er norsk lov om separasjon og mekling.

Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon på et familiekontor eller hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...