Gå til innhold

etter svangerskap - lavt stoffskifte


Gjest Synnøve B

Anbefalte innlegg

Gjest Synnøve B

Jeg har fått konstanstert lavt stoffskifte etter svangerskap - barnet er nå 7 mnd, men legen min sier at det er ikke noe å gjøre med det, og han ville heller ikke ta noen blodprøve (måtte krangle meg til den). ER det virkelig ikke noe å gjøre - jeg har gått mye opp i vekt, også ETTER svangerskapet, og på tross av lite matinntak og nøyt aktivitetsnivå, så klarer jeg ikke å gå ned i vekt - hvor lang tid tar det før stoffskiftet er tilbake til normal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavt stoffskifte behandles med Thyroxin-Natrium. Det er ikke alle som får medisin. Du må ha verdier (på blodprøvene)under et vist nivå (det kan være forskjell fra lege til lege). Om du ikke er fornøyd med den behandlingen du har fått av din lege, så bytt lege med en gang. Har du andre symtomer på lavt stoffskifte?

Tretthet

Tørr hud

Tørt hår

Tykk tunge

Fryser / kaldsvetter

Menstruasjonsforstyrrelser

Det finnes mange fler symtomer, du trenger ikke ha alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad, spesialist allmennme

Til Synnøve B vedr. lavt stoffskifte.

Lavt stoffskifte etter en fødsel skyldes oftest dannelse av antistoffer som irriterer skjoldbrusk-kjertelen. Blodprøver kan påvise dette. Det finnes ulike måter å følge opp lavt stoffskifte på. Ikke alltid normaliseres det etter en fødsel. Dersom du har symptomer med vektøkning, slapphet og blodprøvene viser lavt stoffskifte, vil nok Thyroxin tabletter kunne hjelpe deg.

Omtrent halvparten av de som bruker Thyroxin pga lavt stoffskifte etter en fødsel vil kunne slutte etter ca. 2 år.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...