Gå til innhold

Bøker


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    51

  • flisa

    47

  • favn

    36

  • morsan

    16

Mest aktive i denne tråden

Deprimerende korrekt? Herregud, dere har jo ikke peiling.

"Kilden" av Gabriel Scott er en av de beste bøkene jeg har lest. Absolutt gammelmodig med tungt språk, men jeg gråt på slutten av boka.

Den traff noen strenger. Men ikke på stranda en sommerdag. Alt til sin tid.

Skal nok lese noe av Hamsun en dag. Er ellers også litt ødelagt av å lese Pan i altfor ung alder på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....føler meg pitelitt pinglete nå....

Og det har du all grunn til! *he he*

Hamsuns bøker er da tross alt trykket ven vanlige bokstaver om ikke annet! :-) Jeg har forsøkt meg på annen utgaven av "Et fredaminne frå sumaren 1860" av Aasmund Olavsson Vinje, utgitt i 1871 og trykket med gotiske bokstaver. Det ble litt for slitsomt i lengden, så jeg nøyde meg med å lese litt histen og pisten, bare for å ha gjort det liksom! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt forslag. Finner jeg ikke noe kult i bokhandelen etterpå, ei heller før turen om en uke, tar jeg med den!

Ja den var god. Den fikk jeg til og med mannen min til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj. Det er så mye god ny litteratur at jeg ikke ser noen grunn til å henge meg opp i de gamle bare fordi alle fortsatt skamroser dem.

Ikke har jeg noe sansen for Amalie Skram heller. Husker jeg skrev oppgave om henne. Men jeg fikk god karakter likevel. :)

Jeg er heller ikke fan av Amalie Skram, men på slutten av "Børn av tiden" gråt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står frem for jeg kjøper engelsk utgave og leser først, mens sønnen min og mannen leser norsk på senga.

Fint å lese på engelsk og samtidig få frisket litt opp, men uansett...

*S* Vi begynte med HP-lesinga først i fjor høst, så vi har kun kommet gjennom de fire første! :-) Skal straks gyve løs på 5-ern, og er vi riktig flittige kan vi kanskje klare å bli ferdige til den norske 6-ern kommer i butikken! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kilden" av Gabriel Scott er en av de beste bøkene jeg har lest. Absolutt gammelmodig med tungt språk, men jeg gråt på slutten av boka.

Den traff noen strenger. Men ikke på stranda en sommerdag. Alt til sin tid.

Skal nok lese noe av Hamsun en dag. Er ellers også litt ødelagt av å lese Pan i altfor ung alder på ungdomsskolen.

Det er jo helt tragisk at folk har dårlige minner om det beste av det beste.

For min del elsket jeg norsktimene og de litterære analysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har du all grunn til! *he he*

Hamsuns bøker er da tross alt trykket ven vanlige bokstaver om ikke annet! :-) Jeg har forsøkt meg på annen utgaven av "Et fredaminne frå sumaren 1860" av Aasmund Olavsson Vinje, utgitt i 1871 og trykket med gotiske bokstaver. Det ble litt for slitsomt i lengden, så jeg nøyde meg med å lese litt histen og pisten, bare for å ha gjort det liksom! ;-)

Aasmund Olavsson Vinje rocker! Det er fantastisk å lese Ferdaminni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tragisk at folk har dårlige minner om det beste av det beste.

For min del elsket jeg norsktimene og de litterære analysene.

Ja det er helt tragisk. Det fordret ikke leselyst akkurat. Men den tiden leste jeg Harlekin og jeg vet ikke hva i bøtter og spann. Så jeg bevarte leselysten til bedre bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aasmund Olavsson Vinje rocker! Det er fantastisk å lese Ferdaminni.

Jeg har faktisk ikke lest hele, etter forsøkene i min ungdoms vår på å lese den utgamle boka! :-)

Kanskje jeg burde ta meg en tur på biblioteket og låne en med "normale" bokstaver? *S*

Frå byen der berer

Eg lyfter på hatt

Gud veit no den dagen

Når dit eg kjem att!

Farvel, hovudstaden!

I deg var det best,

Der fann eg dei beste

der lærde eg mest!

(bla bla som jeg ikke husker - noe med opp til fjells??)

vil eg draga som døl

og kjenningar finne

og gløyme meg sjølv!

Ikke verst husket etter mer enn 20 år! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*S* Vi begynte med HP-lesinga først i fjor høst, så vi har kun kommet gjennom de fire første! :-) Skal straks gyve løs på 5-ern, og er vi riktig flittige kan vi kanskje klare å bli ferdige til den norske 6-ern kommer i butikken! :-)

Ja, vi står på venteliste på biblioteket, og har gjort det lenge. Ganske utrolig. Listen var faktisk ganske lang.

Synes det holder med å kjøpe den engelske i første omgang. Senere kjøper vi de norske når gutten vår vil lese dem på egenhånd om igjen.

Jeg mener det Rowlings har gjort gjennom disse bøkene er formidabelt, og jeg er selvsagt spent på hvordan hun skal avslutte det hele. Og det er tatt opp så mye å gripe fatt i rundt politiske, etiske spørsmål med mer, at de er en gullgruve man kan dukke inn i samme med barnet, fulle av nyanser og bevisste valg fra hennes side. Modige bøker er det også.

Jeg er glad for at det var disse bøkene som ble inngangsporten til leseverdenen for sønnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kilden" av Gabriel Scott er en av de beste bøkene jeg har lest. Absolutt gammelmodig med tungt språk, men jeg gråt på slutten av boka.

Den traff noen strenger. Men ikke på stranda en sommerdag. Alt til sin tid.

Skal nok lese noe av Hamsun en dag. Er ellers også litt ødelagt av å lese Pan i altfor ung alder på ungdomsskolen.

hehe - jeg leste ODEL (jada -jeg vet det er kjerringlitteratur, men so be it) - og da måtte jeg låse meg inn på do for jeg grein så infernalsk! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tragisk at folk har dårlige minner om det beste av det beste.

For min del elsket jeg norsktimene og de litterære analysene.

jeg har ingen fordommer - men begynte på Sult .- .og la den vekk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tragisk at folk har dårlige minner om det beste av det beste.

For min del elsket jeg norsktimene og de litterære analysene.

jeg har ingen fordommer - men begynte på Sult .- .og la den vekk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt tragisk at folk har dårlige minner om det beste av det beste.

For min del elsket jeg norsktimene og de litterære analysene.

jeg har ingen fordommer - men begynte på Sult .- .og la den vekk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...