Gå til innhold

Bøker


ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Har ikke så god peiling på krim, så jeg må bare si meg enig med favn under her, Saabye Christensen! Fantastisk forfatter. Passer bra i Syden. Nokså lettlest men aldri dum, kjedelig eller irriterende.

Jeg har naturligvis lest nesten alt av ham.

Men solkremrådet ditt skal jeg følge.

Hva bøker angår har jeg nå fått så mange tips at jeg ratt glemmer alt og ender opp med noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ShitDiddelyDo

    51

  • flisa

    47

  • favn

    36

  • morsan

    16

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Hamsun som jeg skrev i annet innlegg.

Halvbroren og

Maskeblomstfamilien, Saabye Christensen. Dette er verdenslitteratur.

Kjell Askildsen hvis du vil lese noveller. Det er nesten hipp som happ hvilken du velger, men han har jo ikke blitt dårligere med årene.

Frode Grytten er også bra på noveller.

Ola Bauer. Har bare lest Metoden, men han har skrevet endel bra, vet jeg.

Jeg har ikke så god peiling på ny, norsk litteratur. Har lest mer av klassikerne.

Jeg tror ikke Saabye har skrevet noe jeg ikke har lest. Bortsett fra Modellen, men den er vel ikke ute ennå.

Hvis jeg går for Hamsun, hva bør jeg da velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan og Sult er sammen med Mysterier de beste, synes jeg. Liker mystikeren /symbolromantikeren Hamsun best.

Boka om Hamsun? Bøkene om Hamsun. Det er skrevet flere biblioteker om ham, mange gode av norske forfattere.

Den er så gammel den Pan og Sult at jeg skjønner jo ikke hva som står - merkelig norsk -hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Saabye har skrevet noe jeg ikke har lest. Bortsett fra Modellen, men den er vel ikke ute ennå.

Hvis jeg går for Hamsun, hva bør jeg da velge?

Sult, hans første roman.

Hvis den ikke faller i smak, skal jeg spise... noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Den er så gammel den Pan og Sult at jeg skjønner jo ikke hva som står - merkelig norsk -hehe

Nettopp. Der er vi på linje.

Skulle til å spørre favn om han skrev på gammelnorsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Sult, hans første roman.

Hvis den ikke faller i smak, skal jeg spise... noe.

Jeg er nesten helt sikker på at jeg engang leste den på skolen, og at det var nettopp den og den etterkommende analysen, med prøver og Gud-veit, som har gjort meg lite lysten på å lese mer Hamsun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ut og stjæle hester" av Per Petterson.

"Børn av tiden" og "Segelfoss by" av Hamsun. De er ikke så lange, og finnes i paperback og er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt sikker på at jeg engang leste den på skolen, og at det var nettopp den og den etterkommende analysen, med prøver og Gud-veit, som har gjort meg lite lysten på å lese mer Hamsun.

Gubben syns at "DRØFT" er det styggeste norske ordet som finnes - mulig det ligger noen sånne minner der også - - hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt sikker på at jeg engang leste den på skolen, og at det var nettopp den og den etterkommende analysen, med prøver og Gud-veit, som har gjort meg lite lysten på å lese mer Hamsun.

Det kan jeg ikke fatte og begripe. Men det er ditt tap! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge et program på radioen i går, av "eksperter", ble det vedtatt at Sneen på sedertrærne var årets desidert beste sommerbok for de som hadde mer ferie igjen.

Ellers; har du ikke lest Retterstedet av Val MCDermid, er den knakende god. De andre, ikke i samme klasse.

Jeg skygger selv unna Lindell, Holt, Fossum osv. Ikke at jeg ikke har hatt glede av noen av Fossum sine bøker, men de to andre har jeg gitt en fair sjanse, og de holder ikke mål. Dere får halshugge meg dere som er fan. Samme for meg hva folk leser så lenge de liker det.

De gales øy av Dennis Lehane likte jeg godt.

Han som skrev Mystic river, filmen som fikk så gode kritikker, men som egentlig var litt tam og kjedelig når du hadde lest boka.

Robert Goddard, Fanget i lyset. Fiffig, overraskende. Den bare må leses. kriminallitteratur med det lille ekstra.

Alle ovennevte bøker har en historie som skiller seg litt ut fra den vanlige krim.

Skal du sammenlikne det med film, må det bli filmer som Den sjette sansen, De mistenkte o.l

De har et plot, en utttenkt historie. Overrasker deg litt. Fanget av lyset var veldig interessant.

Skulle ønske jeg ikke allerede hadde lest dem.

Lykke til med valget. Personlig hadde jeg ikke orket "Halvbroren" og liknende bøker på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal absolutt ikke kimse av klassikerne! :-)

Putter man dem i en tankeboks som heter "gammalt og kjedelig" risikerer man å gå glipp av mye! *S*

Klassikerne er jo moderne til enhver tid. Verre med de moderne som blir uinteressante og gammelmodige over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt sikker på at jeg engang leste den på skolen, og at det var nettopp den og den etterkommende analysen, med prøver og Gud-veit, som har gjort meg lite lysten på å lese mer Hamsun.

Æsj, du må da ikke sitte og lese bøker som "Sult" på ferie. Noe så deprimerende korrekt da:o) Hamsun venter en med til høsten. Om ti år, når jeg er 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

....føler meg pitelitt pinglete nå....

Næsj. Det er så mye god ny litteratur at jeg ikke ser noen grunn til å henge meg opp i de gamle bare fordi alle fortsatt skamroser dem.

Ikke har jeg noe sansen for Amalie Skram heller. Husker jeg skrev oppgave om henne. Men jeg fikk god karakter likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, du må da ikke sitte og lese bøker som "Sult" på ferie. Noe så deprimerende korrekt da:o) Hamsun venter en med til høsten. Om ti år, når jeg er 45.

Deprimerende korrekt? Herregud, dere har jo ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så gammel den Pan og Sult at jeg skjønner jo ikke hva som står - merkelig norsk -hehe

Mener du det? At du ikke forstår skriftlig norsk fra hundre år tilbake i tid? Da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Æsj, du må da ikke sitte og lese bøker som "Sult" på ferie. Noe så deprimerende korrekt da:o) Hamsun venter en med til høsten. Om ti år, når jeg er 45.

Enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt sikker på at jeg engang leste den på skolen, og at det var nettopp den og den etterkommende analysen, med prøver og Gud-veit, som har gjort meg lite lysten på å lese mer Hamsun.

Mitt siste slag for Hamsun og Sult:

Det er en av de definitivt morsomste bøkene jeg noensinne har lest. Jeg har ledd like høyt og lenge hver gang jeg har lest den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris at jeg har barn og derfor hadde dette som "spark i baken" grunn til å lese HP (høytlesing på senga) for det har vært vel så spennende for moder'n!

*S*

Jeg står frem for jeg kjøper engelsk utgave og leser først, mens sønnen min og mannen leser norsk på senga.

Fint å lese på engelsk og samtidig få frisket litt opp, men uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...