Gå til innhold

NHD: Seksuelle forhold mellom tidligere behandler og pasient

Anbefalte innlegg

Gjest litt ulykkelig i dag
Skrevet

Har noen spørsmål i forhold til dette og håper du kan være behjelpelig med svar.

1) Er det forbudt for en psykiater å innlede et seksuelt forhold til en person som vedkommende hadde som pasient for fire år siden?

2) Vil det i en slik sak ha noen betydning at pasienten diagnostisk sett har en alvorlig lidelse og har hatt multiple innleggelser de fire årene, men da på en annen avdeling?

Det hører med til saken at pasienten ikke har hvert syk i den perioden forholdet har vart.

3) Dersom en av dine pasienter forteller at han/hun har hatt et lignende forhold som beskrevet ovenfor til en psykiater ville du da melde psykiateren til helsetilsynet?

4) Ville du ha hatt meldeplikt om et slikt forhold?

5) Vet du noe om hvor jeg kan finne informasjon om lovverk og evt. strafferettslig praksis fra lignende saker?

Mvh. en som har forelsket seg i feil person.

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men hvis det var jeg som fikk velge her, så ville jeg ha sagt GLEM DET! Det er ingen god idé å ha et seksuelt forhold til en tidligere pasient. Jeg ville ihvertfall ikke ha gjort det hvis det jeg hadde vœrt lege/behandler. Det er rett og slett uetisk. Jeg vet ikke hva slags retningslinjer de har å følge, men synes det høres helt feil ut å bli sammen med en tidligere pasient. Sorry. Sjønner at du har forelsket deg, men det er nok i feil person. Noen ganger kan man føle det som om man er forelsket i den personen som har betydd mye for en, det kan vœre sterke følelser i sving og mange betroelser! Dessverre er det nok ikke den forelskelsen du hadde håpet på.Jeg håper at du heller kan gi det litt tid, og så se deg om etter en annen å forelske deg i. En som kan passe bedre for deg. Det finnes faktisk andre mennesker også som kan se inn i deg for hvem du er, selv om de ikke er behandlere. Jepp, det gjør det! –Og den som leter den finner:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først et forbehold: Jeg er ikke jurist, og jeg har ikke lest meg opp på jussen rundt dette før jeg svarer. Jeg svarer kun ut fra det jeg har lest tidligere.

En må skille mellom det som er lovbrudd og som dermed kan gi straff i en domstol og det som er brudd på de yrkesetiske regler, i dette tilfellet for leger generelt og psykiatere spesielt.

1) Er det forbudt for en psykiater å innlede et seksuelt forhold til en person som vedkommende hadde som pasient for fire år siden?

S: Nei, ikke nødvendigvis etter loven. Se drøfting lenger ned.

Men det er et brudd på de yrkesetiske regler dersom dette var et psykoterapeutisk forhold av noe varighet.

Jeg tror ikke det er et brudd på de yrkesetiske regler dersom det kun var et bahandligsforhold på en sykepost og varte i 2-3 dager. Spesielt ikke om pasienten i mellomtiden har vært helt frisk. Se også svar pkt 2.

2) Vil det i en slik sak ha noen betydning at pasienten diagnostisk sett har en alvorlig lidelse og har hatt multiple innleggelser de fire årene, men da på en annen avdeling?

S: At det var på en annen avdeling er noe formidlende. På den annen side er det grovt skjerpende om pasienten har en alvorlig lidelse og enda mer skjerpende om psykiateren hadde kunnskap om dette samt de andre innleggelsene.

Det hører med til saken at pasienten ikke har vært syk i den perioden forholdet har vart.

S: Muligens noe formidlende...

3) Dersom en av dine pasienter forteller at han/hun har hatt et lignende forhold som beskrevet ovenfor til en psykiater ville du da melde psykiateren til Helsetilsynet?

S: Ja, hvis pasienten hadde en alvorlig sinnslidelse, hadde multiple innleggelser og psykiateren visste om dette.

S. Det vet jeg ikke, men jeg ville ringt Helsetilsynet og spurt.

5) Vet du noe om hvor jeg kan finne informasjon om lovverk og evt. strafferettslig praksis fra lignende saker?

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visnyhet?vp_id=4912

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=485

Legg merke til det som blir sagt om tiden mellom lege/pasientforholdet og det seksuelle forholdet. Dette må også sees i sammenheng med hva lege/pasientforholdet besto i.

Ut fra det jeg tidligere har lest er f. eks følgende situasjon ikke brudd på verken lov eller etisk regel:

En allmennlege behandler en pasient for en ørebetennelse. To år etter treffes de på en fest, blir forelsket og innleder et forhold.

• 11 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 17.8.2005 den 23.03, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Først et forbehold: Jeg er ikke jurist, og jeg har ikke lest meg opp på jussen rundt dette før jeg svarer. Jeg svarer kun ut fra det jeg har lest tidligere.

En må skille mellom det som er lovbrudd og som dermed kan gi straff i en domstol og det som er brudd på de yrkesetiske regler, i dette tilfellet for leger generelt og psykiatere spesielt.

S: Nei, ikke nødvendigvis etter loven. Se drøfting lenger ned.

Men det er et brudd på de yrkesetiske regler dersom dette var et psykoterapeutisk forhold av noe varighet.

Jeg tror ikke det er et brudd på de yrkesetiske regler dersom det kun var et bahandligsforhold på en sykepost og varte i 2-3 dager. Spesielt ikke om pasienten i mellomtiden har vært helt frisk. Se også svar pkt 2.

S: At det var på en annen avdeling er noe formidlende. På den annen side er det grovt skjerpende om pasienten har en alvorlig lidelse og enda mer skjerpende om psykiateren hadde kunnskap om dette samt de andre innleggelsene.

Det hører med til saken at pasienten ikke har vært syk i den perioden forholdet har vart.

S: Muligens noe formidlende...

3) Dersom en av dine pasienter forteller at han/hun har hatt et lignende forhold som beskrevet ovenfor til en psykiater ville du da melde psykiateren til Helsetilsynet?

S: Ja, hvis pasienten hadde en alvorlig sinnslidelse, hadde multiple innleggelser og psykiateren visste om dette.

S. Det vet jeg ikke, men jeg ville ringt Helsetilsynet og spurt.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visnyhet?vp_id=4912

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=485

Legg merke til det som blir sagt om tiden mellom lege/pasientforholdet og det seksuelle forholdet. Dette må også sees i sammenheng med hva lege/pasientforholdet besto i.

Ut fra det jeg tidligere har lest er f. eks følgende situasjon ikke brudd på verken lov eller etisk regel:

En allmennlege behandler en pasient for en ørebetennelse. To år etter treffes de på en fest, blir forelsket og innleder et forhold.

Hei. 

Ser denne tråden er uhyre gammel, håper alikavel du kan svare på mitt spm. Jeg lurer på ang regler rundt det å ha et forhold med en Lege en har hatt i 1-2-år? Har ikke denne Legen lengre nå, slutter hos han for rundt 6mnd siden. Han var en dyktig og flink lege, men valgte å avslutte hos han. 

Spm er ; Hvordan er regelen rundt dette nå? Etter avsluttet lege-pasient forhold.  Det skal sies at jeg ikke har hatt et avhengighetsforhold,  kun tatt vanlige kontroll hos han. Er det en slags karantene på hvor lang tid det skulle gått fra avsluttet til det å innlede privat kontakt? 

Anonymkode: 2c3f2...566

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser denne tråden er uhyre gammel, håper alikavel du kan svare på mitt spm.

Det er ingen ekspert på dette forumet for tiden.  Psykiateren er sykemeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Takk for info :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Forelskelsen hvis det er hva det er kan være en del av misforståtte psykotiske tolkninger fra pasientens side og dermed bare smuldre opp etter fire fem år

Pasienten kan tro at det er overførte betydninger av ting som kanskje bare er en vei ut i en sosial kontekst som pasienten mangler i sitt liv og du blir kanskje bare et middel for at pasienten kanskje ved å leve ut forholdet til deg oppnår en sosial plattform som muliggjør gjør salg av kunst feks hvis pasienten er kunstner

Det er ikke meningen å være slem men man kan til og med selv bli litt forvirret og kanskje begynne å slite selv selv hvis man lever tett på en annen som virkelig sliter Da kreves en god situasjon og ramme

Kanskje pasienten heller ikke kan innfri det samme som du kanskje opplever mennesker i din omgangskrets har og som kanskje du vil sammenlikne med hvis dere flytter sammen

Kanskje om noen år er du bare den klippen pasienten trengte der og da og bare et av de skjeldnere unntakene i pasientens liv som møtet med et helt og godt menneske som ville pasienten vell som pasienten bare har dyp respekt for

På den annen side kjærligheten må aldri bli ulovlig men ingen lever i det tomme rom og det kan være personer rundt dere som kanskje både er misunnelige og sjalu og kanskje har sterke meninger om en sånn allianse som det kan være vanskelig spesielt for deg å forholde deg til Kanskje mennesker i jobben??

Ellers er kjærligheten aldri ulovelig selv om dere skulle havne i en rettsak langt der framme som motparter Du ses kanskje spesielt strengt på dersom du har en lang og vanskelig utdanning i et eventuelt skilsmisseoppgjør ellers har du bare samme ansvar over denne personen som en hvilken som helst annen kjæreste Jeg vil legge til at jeg har bare en del samfunnskunnskaputdanning og ingen formell juridisk kompetanse

Hvorfor ikke gi ting litt mere tid og se om kjærligheten består slik de kongelige engang gjorde

Man løper ingen risiko for kjærligheten utholder alt..

All mulig lykke til og ønsker dere en veldig fin sommer😊

Anonymkode: 393ce...929

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forelskelsen hvis det er hva det er kan være en del av misforståtte psykotiske tolkninger fra pasientens side og dermed bare smuldre opp etter fire fem år

Pasienten kan tro at det er overførte betydninger av ting som kanskje bare er en vei ut i en sosial kontekst som pasienten mangler i sitt liv og du blir kanskje bare et middel for at pasienten kanskje ved å leve ut forholdet til deg oppnår en sosial plattform som muliggjør gjør salg av kunst feks hvis pasienten er kunstner

Det er ikke meningen å være slem men man kan til og med selv bli litt forvirret og kanskje begynne å slite selv selv hvis man lever tett på en annen som virkelig sliter Da kreves en god situasjon og ramme

Kanskje pasienten heller ikke kan innfri det samme som du kanskje opplever mennesker i din omgangskrets har og som kanskje du vil sammenlikne med hvis dere flytter sammen

Kanskje om noen år er du bare den klippen pasienten trengte der og da og bare et av de skjeldnere unntakene i pasientens liv som møtet med et helt og godt menneske som ville pasienten vell som pasienten bare har dyp respekt for

På den annen side kjærligheten må aldri bli ulovlig men ingen lever i det tomme rom og det kan være personer rundt dere som kanskje både er misunnelige og sjalu og kanskje har sterke meninger om en sånn allianse som det kan være vanskelig spesielt for deg å forholde deg til Kanskje mennesker i jobben??

Ellers er kjærligheten aldri ulovelig selv om dere skulle havne i en rettsak langt der framme som motparter Du ses kanskje spesielt strengt på dersom du har en lang og vanskelig utdanning i et eventuelt skilsmisseoppgjør ellers har du bare samme ansvar over denne personen som en hvilken som helst annen kjæreste Jeg vil legge til at jeg har bare en del samfunnskunnskaputdanning og ingen formell juridisk kompetanse

Hvorfor ikke gi ting litt mere tid og se om kjærligheten består slik de kongelige engang gjorde

Man løper ingen risiko for kjærligheten utholder alt..

All mulig lykke til og ønsker dere en veldig fin sommer😊

Anonymkode: 393ce...929

Takk for svaret!:-) Fint at du kan se litt utenfor rammen, at det faktisk kan skje selv de dyktige fagpersonene. Kjærlighet kan oppstå for selv den aller beste, å det er heller ikke alltid lett å styre. Bare viktig at det ikke oppstår midt under oppholdet, da det vil bli store konsekvenser for det!  

Ha en flott sommer videre!😀

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...