Gå til innhold

lurer....


irre

Anbefalte innlegg

Hei,,

Sitter her igjen, lenge siden jeg har vært her og ting har hopet seg opp i hodet.. Har ikke hatt det så bra de siste to ukene. Tenker utrolig mye på alt driten. Og lurer på en ting, når er det for sent å anmelde en voldtekt?????

Det er snart 2 år siden det skjedde... Det var en nabo og god venn. Kona var venninne mi og jeg var stadig der og passet ungene. På en måte vil jeg ikke anmelde det pga. kona, ungene osv. Og hvis jeg gjør det, så må jeg jo opp i et helvete. Har vært der før, ble misbrukt fra jeg var 8 til 13 år, det ble anmeldt og rettsak og alt. Det var et helvete. Men på en annen måte vil jeg at han skal SVI.. Vil at han skal skjønne at det var galt, og at man ikke bare kan gå videre i livet. Lurer også på om det hjelper å anmelde det, det blir jo ord mot ord. Han sa jeg var med på det. Men jeg var jo drita full og han edru. Jeg lå jo bare der, jeg var der, men tanker og alt var et helt annet sted. Klarte ikke gjøre noe, klarte ikke si STOPP.. Bare lå og ventet på at han skulle bli ferdig, alle gamle tanker kom opp i hodet...

Veit ikke om anmeldelsen hadde kommet igjennom, lurer?????

Har hørt at han har vært anmeldt for noe lignende før..

Han har heldigvis flyttet nå. de klarte ikke bo her når detkom på overflaten, Og det tok da et halvt år. Da klarte jeg ikke holde det for meg selv lenger, det hopet seg opp. Var jo bare 16/17 år..

Var det straff nok for han????

Nei, jeg veit ikke hva jeg skal gjøre, men tenker om jeg hadde anmeldt han så kanskje jeg kunne fått det bedere med meg selv, jeg veit ikke...

Huff, det er mye tanker i hodet nå, + at det tungt å hele tiden bære den kjente masken..

NEI, jeg veit ikke jeg.....

*kllemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia!

Det er IKKE for sent å anmelde i hvert fall! Hvis det var en fullbyrdet voldtekt så er fristen 15 år. På en måte er det synd at du ikke anmeldte med en gang, slik at man kunne sikre tekniske spor og få en sterkere sak. Nå, 2 år etterpå, har du et litt annet utgangspunkt. Det blir ditt ord mot hans, og sjansen for at saken blir henlagt vil alltid være der.

Men hvis du spør om MIN mening - så synes jeg du skal anmelde ham. Han har gjort noe straffbart som han bør få svi for, som du sier. Og kanskje kan det føre til at han ikke gjør slik mot andre ungjenter senere - man vet jo aldri?

Mest av alt vil det kunne føre til at du får fred og får det litt bedre med deg selv. Da har du gjort det du kunne for å få en rettferdig behandling av saken, da er det opp til systemet, politiet og rettsvesenet å avgjøre resten. Du vet det jo egentlig best selv, for når du har vært igjennom en rettssak før så vet du hvor tøft det kan være. Hva med å snakke med foreldrene dine om det som skjedde?

Vennlig hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann synes jeg nå at enhver voldtekt skal anmeldes. Når dette liksom blir så vanskelig er det fordi det ofte ender med påstand mot påstand, og det er jo forferdelig. Det er merkelig at ikke rettsapparatet har en strategi for hvordan man kan sannsynliggjøre at voldtektsanmeldelsen er av seriøs karakter. Jeg vil jo tro at anmeldelsene er seriøse i 98% av tilfellene. Hvem gidder å anmelde for voldtekt bare for å "renvaske seg og sin egen samvittighet"? Tror du som kvinne at det er flere enn 2%? Voldtekt er en grusom handling, men i et historisk perspektiv har ikke denne handlingen blitt svertet slik den burde.

Lykke til, jeg føler med deg, snakk gjerne med fagfolk hvorvidt du bør anmelde, eller med mennesker du har tillit til og som kan stå litt nøytralt i forhold til deg.

Og husk: DU ER 100% USKYLDIG!!! Det må jo være en trøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann synes jeg nå at enhver voldtekt skal anmeldes. Når dette liksom blir så vanskelig er det fordi det ofte ender med påstand mot påstand, og det er jo forferdelig. Det er merkelig at ikke rettsapparatet har en strategi for hvordan man kan sannsynliggjøre at voldtektsanmeldelsen er av seriøs karakter. Jeg vil jo tro at anmeldelsene er seriøse i 98% av tilfellene. Hvem gidder å anmelde for voldtekt bare for å "renvaske seg og sin egen samvittighet"? Tror du som kvinne at det er flere enn 2%? Voldtekt er en grusom handling, men i et historisk perspektiv har ikke denne handlingen blitt svertet slik den burde.

Lykke til, jeg føler med deg, snakk gjerne med fagfolk hvorvidt du bør anmelde, eller med mennesker du har tillit til og som kan stå litt nøytralt i forhold til deg.

Og husk: DU ER 100% USKYLDIG!!! Det må jo være en trøst?

Hei,

Ifølge Oslo politiets statistikk er det kun 0,2% av voldtekts-anmeldelser som er falske (dette tilsvarer én enkel falsk anklage per ÅR, på landsbasis).

Det er ca 9000 voldtekter i året i Norge. Av disse ble ca 450 anmeldt i 1999 og ca 550 i 2000.

Av disse ble ca 85-90% henlagt, vanligvis "pga bevisets stilling" - altså det er påstand mot påstand.

Ut av de 9000 originale voldtektene ble ca 40 personer dømt.

Gjennomsnittsstraffen har igjen fallt til under 2 år. Strafferammen (for grov voldtekt) er på 21 år, så hovedproblemet er i hos dommerene, ikke hos politikerene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ifølge Oslo politiets statistikk er det kun 0,2% av voldtekts-anmeldelser som er falske (dette tilsvarer én enkel falsk anklage per ÅR, på landsbasis).

Det er ca 9000 voldtekter i året i Norge. Av disse ble ca 450 anmeldt i 1999 og ca 550 i 2000.

Av disse ble ca 85-90% henlagt, vanligvis "pga bevisets stilling" - altså det er påstand mot påstand.

Ut av de 9000 originale voldtektene ble ca 40 personer dømt.

Gjennomsnittsstraffen har igjen fallt til under 2 år. Strafferammen (for grov voldtekt) er på 21 år, så hovedproblemet er i hos dommerene, ikke hos politikerene.

Med vennlig hilsen

Hei igjen!

Ja, dette var interessant. 0,2% av voldtektsanmeldelsene er iflg. Oslo politiet falske. Jeg er helt enig i at hovedproblemet kanskje er nettopp i rettsalen. Men er det ikke slik at det i voldtektssaker skal være min. én kvinnelig dommer? Det er helt utrolig at sakene kan ende uten dom "på grunn av bevisets stilling". Når det er såvidt høy sikkerhet for at anmeldelsen medfører riktighet, bør det etableres et system som, tross manglende bevis, kan straffe mannen. Hva med bøter, f.eks. 50000-100000 i bot, når mannen innrømmer at han har gjort et seksuelt grep, som han selv mener det var enighet om. Det vil kunne ha forebyggende virkning: Nå kan man ikke ligge med ei dame engang nå, uten å bli beskyldt for voldtekt! Nei, så ikke gjør det, da, medmindre du er 100% sikker. Eller kanskje vi skal si medmindre du er gift/inne i et varig og forpliktende forhold? Jeg er sikker på at mange voldtekter skyldes manglende moral og oppdragelse hos mannen. Mannen sørger ikke over sine overgrep, han snarere koser seg med dem i ettertid. Han ser ikke tilbake med sorg på det han har gjort, men truer heller kvinnen til å tie. Jeg har hørt menn i offentlige badstuer gremmes og bannes over massevoldtektene i tidl. Jugoslavia. Jeg tenker: dere kjenner ikke dere selv. Har du ikke på forhånd bestemt deg for at "jeg vil heller dø enn å voldta", da er ikke du av bedre støpning enn f.eks. serbere, og vil gå med på det hele gruppen gjennomfører. Man skal som kjent være sterk for å stå fjellstøtt alene i flokk. Å voldta griper helt inn i mine innerste tanker. Hva tenker jeg når jeg ser en nydelig dame? Kan jeg se hennes ansikt uten å "sikle"? Har mange ganger lagt merke til hvordan vakre kvinner i arbeidslivet nærmest blir omringet av ulveflokken. Det er faktisk en kamp som må til for ikke å være en av dem. Tilbøyelighetene er der hele tiden. Derfor tipper det over for de mest aggressive, og de klarer ikke å styre sine lyster. Det finnes ingen unnskyldning. Ingen!!! Gutter/menn trenger opplæring fra sine fedre, hvis de da er av en slik støpning at dette kan hentes fra egen erfaring/læring. Og kan de ikke styre seg og begår en slik dødssynd og forbrytelse som voldtekt er, skal de får en alvorlig reaksjon. En straff som svir både vel og lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Det er IKKE for sent å anmelde i hvert fall! Hvis det var en fullbyrdet voldtekt så er fristen 15 år. På en måte er det synd at du ikke anmeldte med en gang, slik at man kunne sikre tekniske spor og få en sterkere sak. Nå, 2 år etterpå, har du et litt annet utgangspunkt. Det blir ditt ord mot hans, og sjansen for at saken blir henlagt vil alltid være der.

Men hvis du spør om MIN mening - så synes jeg du skal anmelde ham. Han har gjort noe straffbart som han bør få svi for, som du sier. Og kanskje kan det føre til at han ikke gjør slik mot andre ungjenter senere - man vet jo aldri?

Mest av alt vil det kunne føre til at du får fred og får det litt bedre med deg selv. Da har du gjort det du kunne for å få en rettferdig behandling av saken, da er det opp til systemet, politiet og rettsvesenet å avgjøre resten. Du vet det jo egentlig best selv, for når du har vært igjennom en rettssak før så vet du hvor tøft det kan være. Hva med å snakke med foreldrene dine om det som skjedde?

Vennlig hilsen Grete :-)

Hei, og tusen takk for svar.

En av grunnene hvorfor jeg vil anmelde han er også for å få han til å kanskje skjønne at det er feil. Og jeg er også redd for datteren hans, om hvis.... Jeg er så redd, redd for å møte han igjen. Redd for om jeg hadde anmeldt han så hadde jeg ikke klart fullføre det. Sist var det mamma som var der under rettsaken, jeg var under 14 den gang. Jeg er livredd... Tørr ikke fortelle mine foreldre det, de veit om det og er utrolig sinte. Han var jo en venn av de og. Og jeg tror kanskje mamma og pappa tror jeg har kommet litt over det nå. Men jeg har egentlig aldri snakket noe med de om begge tilfellene. Men var på incestsenteret en stund for et år tilbake, det hjalp der og da, men ting kommer jo tilbake igjen... Og nå føler jeg bare sinne og hat.. Men er redd, veit ikke hva jeg skal gjøre......

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...