Gå til innhold

Gratis skolemat

Gjest Egentlig uengasjert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil også gjene ha middagsmåltidet med ungene - da koser vi oss da! Det er dessuten den tiden på dagen da i alle fall den ene ungen spiser definitivt best så da vil gjerne at han spiser mat jeg kan lure litt ekstra fett inn i.

Det er veldig vanlig i Sverige at de ikke spiser middag sammen slik som vi forbinder med middag ihvertfall.

Jeg synes middag er kjempetopp. Synes det er litt irriterende i barnehagen f.eks når de har matdag og de har laget grøt og så er det slik at vi skal ha grøt hjemme også :o).

Skrevet

Jeg er også imot dette.

Foreldrene får ta sitt ansvar med å sende med ordentlig mat.

Staten har mye annet som er mer fornuftig å bruke pengene sine på.

Men hvordan få ungene til å spise den? Min er så liten så han får verken kjøpt brus eller boller på skolen men kommer ofte hjem med hele matpakka og er så sulten at han kaster seg over brødskuffen hvis ikke middagen er ferdig.

Gjest betasuppe
Skrevet

For et par år siden var jeg noen uker på svenske ungdomsskoler/gymnas - og det var mitt møte med den svenske skolelunsjen.

Det var vinter, slapseføre og tidlig mørkt, og den lyse, varme matsalen med god lukt av mat virket veldig oppmuntrende i skolehverdagen.

De fikk pasta, salat, kjøttdeig, eller köttbullar, potetmos, rødbeter, eller suppe og pannekaker - da jeg var der.

Ja, ikke alt smakte Theaterkafeen. Ja, det var et helsikes bråk mens de spsite, og gulvet fløyt av nedtråkket spaghetti og salatstrimler etterpå osv.

Men det var lett å se hvor koselig både lærere og elever syntes det var ås ette seg skikkelig ned og spise skikkelig midt i skoledagen. Lærerne satt så klart for det meste sammen med kolleger, men noen untak var det.

Og hva er så galt med to varme måltider? Det er da bare vi i Norge som ikke har det? Og ikke alle unger/ungdommer får noen matpakke med, faktisk ganske få in Real Life! - og veldig mange spiser brødmat også til middag på "travle dager", det vil si mer enn en dag i uka, med fotballtrening, overtid for foreldre osv å hanskes med.

Jeg ga mine barn gode matpakker og vi spiste ALLTID middag sammen, så det er ikke det.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal gjøres så store problemer utav noe som Sverige, USA, England, Frankrike (bare å fortsette å ramse opp) alltid har fikset greit.

Normenn tror alltid de er best til alt. Men det er vi ikke.

Fullstendig enig!

Skrevet

Men hvordan få ungene til å spise den? Min er så liten så han får verken kjøpt brus eller boller på skolen men kommer ofte hjem med hele matpakka og er så sulten at han kaster seg over brødskuffen hvis ikke middagen er ferdig.

Vi har også hatt problemer med at nista har blitt med hjem, kun tatt noen få bit.

Vi sa ifra på et foreldremøte, lærerene lovte at de skulle bli enda flinkere til å se til at alle spiste opp maten sin. De sitter i klasserommet sammen med barna de 15 første minuttene av matfriminuttet.

Skrevet

Det er vel ikke snakk om varme måltider hver dag sånn som jeg har forstått det da! Og det er nå engang sånn (synes jeg i alle fall da!) at smøremåltider er koseligere og mer fremmende for matlysten enn tørre evt svette matpakker som har ligget i sekken en halv dag...

Men egentlig - hva er grunnen til at det skal være så mye dyrere og vnskeligere å få til det i Norge som i Sverige har vært vanlig siden oldemora mi gikk på skolen?

Bortsett fra oppstartutgiften med bygging av kjøkken da, selvsagt..

Gjest Egentlig uengasjert
Skrevet

Vi har også hatt problemer med at nista har blitt med hjem, kun tatt noen få bit.

Vi sa ifra på et foreldremøte, lærerene lovte at de skulle bli enda flinkere til å se til at alle spiste opp maten sin. De sitter i klasserommet sammen med barna de 15 første minuttene av matfriminuttet.

Jeg trodde det var nye regler som sa at alle elever, i hvert fall de yngste, skal få 30 minutter til spising. Og lærer skal være sammen med dem under denne tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...