Gå til innhold

Høyre-politikk: Tjente 228mill, betalte 0,4mill i skatt

Anbefalte innlegg

Hei Snø,

Hyggelig å se deg! Lenge siden.

Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger, men at han ikke betaler det samme i skatt som alle andre.

Du påpeker at det er mange som lever på trygd, og det er sant, men når han betaler nesten ingen skatt, så betyr det faktisk at "de fattige" (vanlige arbeidstakere) må betale mer (relativt sett).

Det jeg reagerer på (som også "kommunistene" ;-) i Finansavisen reagerer på) er at han betaler så ekstremt lite i skatt, sammenlignet med postmannen din!

Med vennlig hilsen

Jeg er her, jeg :-)

"Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger, men at han ikke betaler det samme i skatt som alle andre."

Jeg er sikker på at Spetalen hadde betalt sin skatt med glede, om han ble beskattet som "alle andre". Men problemet er vel at hvis man ikke trikser og mikser litt når man tjener masse penger, så betaler man atskillig mye mer i skatt enn alle andre....

Jeg klarte ikke å få så mye ut av de fire linjene i finansavisen mht hvordan han hadde tjent de pengene, men jeg forstod nok til at det ikke var lønnsinntekter. En eller annen form for utbytte, regner jeg med. Og jeg er i grunnen veldig uenig i at man skal skatte 50% av utbytte. Synes at folk bør ha litt mer enn halvparten igjen når de tar sjanser og skaper verdier i samfunnet :-) Jeg dro en sammenlining med lottogevinst i et annet innlegg i denne tråden. Det illustrer litt hva jeg mener. Når lottogevinst er skattefri, så burde utbytteskatten vært en god del hakk lavere enn 50%.

"Du påpeker at det er mange som lever på trygd, og det er sant, men når han betaler nesten ingen skatt, så betyr det faktisk at "de fattige" (vanlige arbeidstakere) må betale mer (relativt sett)."

Men så skaper jo sånne rikinger en del arbeidsplasser og andre ting som vi vanlige dødelige kan få glede av da ;o) Og helt ærlig så blir jeg faktisk atskillig mer irritert over at det faktisk er så mange på trygd og sosialstønad i dette landet, som det er. Det skremmer meg atskillig mer at det er så mange som er arbeidsuføre, enn at det er noen som er kreative mht å betale mindre skatt. Vi er jo alle så kreative som vi kan der - jeg tviler på at det er noen her - hvor røde de nå enn er - som driter i et fradrag fordi de kronene heller bør komme samfunnet til gode... Ok, det er forsjell på størelsen på mynten, men _prinsippet_ er det samme: Ingen av oss liker å betale mer enn vi strengt tatt må ;-)

"Det jeg reagerer på (som også "kommunistene" ;-) i Finansavisen reagerer på) er at han betaler så ekstremt lite i skatt, sammenlignet med postmannen din!"

Som sagt - jeg irriterer meg ikke over de som er kreative når de skriver selvangvivelsen. AS Norge går som det suser for de aller, aller fleste. Og ja, jeg synes vi skal hjelpe de som IKKE har det bra. Helt klart og uten spørsmål.

Men jeg vil at det skal gjøres på en måte som ikke syr puter under armene på dem som kunne hatt det bra, om de bare gadd!! Utfordingen er å sile bort de som ikke har noe i trygdesystemet å gjøre. Så kan vi ta godt vare på de som trenger det etterpå. Uføre skal ikke leve på fattigdomsgrensen, og jeg betaler gladelig for at de skal kunne spise biff og drikke rødvin i ny og ne.

Men jeg gidder IKKE å betale for dem er i stand til å sørge for sin egen inntekt, om de bare gadd å legge to pinner i kors.

Og vi må også akseptere at ikke alle har råd til digre hus eller til å kjøpe ny bil en gang i året. Vi må tåle at det er forskjeller i samfunnet. Vi må tåle at noen er ekstremt rike. Men ikke at noen er ekstremt fattige. Eller fattige i det hele tatt, når jeg tenker meg om :-)

Og så kan vi heller begynne å diskutere når man er fattige - det er en annen interessant diskusjon ;-)

Jeg kan forstå de som stemmer rødt og vil fordele goder. Og jeg kan forstå de som stemmer blått og vil fordele litt mindre. For det de røde vil er jo å fordele de blå sine penger (veeeeldig forenklet, hihihi...).

Selv er jeg ikke så lett å plassere i bås. Som jeg sa til Goliath, så er jeg en snill og godhjerta egoist.

Jeg er for et samfunn der alle har muligheter, men også for et samfunn der du tvinges til å ta ansvar for eget liv og egen lykke. Jeg mener vi trenger et sikkerhetsnett som fanger opp de som faller utenfor, men med så store masker at det ikke fanger opp de som rett og slett ikke gidder. Det skal ikke være attraktivt å være trygdet, men for dem som ikke har noe valg, så skal de kunne leve et godt liv. Jeg skal bli politisk aktiv den gangen jeg finner et parti som har oppskriften på hvordan man setter det ut i praksis ;o)

Usa er ikke et forbilde mht hvordan de tar vare på de mindre heldige stilte, men de er et forbilde mht hvordan de tar vare på de som kommer seg opp og fram.

Jeg vil ha et rødt samfunn for de som virkelig _er_ svake i samfunnet. Og jeg vil ha et blått samfunn for dem som ønsker å få til noe og skape verdier.

Men det er dårlig med fiolette partier her i landet ;-)

beste hilsen fra

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

13

• Prozak

11

• Goliath

9

• flisa

8

Mest aktive i denne tråden

Nei steike, det bør det ikke være. Men kanskje obligatorisk når man skal kritisere noe bestemt på denne måten?

"...................................."

Hvorfor burde det ikke være det? Folk kommer jo ut fra skolen og skjønner ingen ting. Og det virker ikke som interessen for å tilegne seg lærdom på egen hånd er så stor.

Bedriften har 100 kroner i overskudd som du skal få utbetalt som utbytte. Da betaler bedriften 28 kroner før de gir det til deg. Er det da riktig at du skal betale ny skatt av de samme 100 kronene når de bytter konto?

Bedriftens overskudd som skal betales i utbytte skal selvfølgelig ikke skattes av bedriften - det skal skattes av den som får pengene. Slik er det også når man betaler lønn - det trekkes fra bruttoinntekten, så betaler lønnsmottakeren skatt.

Forøvrig var det ikke dette jeg nevnte i mitt eksempel.

"....................................."

Bedriftens overskudd som skal betales i utbytte skal selvfølgelig ikke skattes av bedriften - det skal skattes av den som får pengene. Slik er det også når man betaler lønn - det trekkes fra bruttoinntekten, så betaler lønnsmottakeren skatt.

Forøvrig var det ikke dette jeg nevnte i mitt eksempel.

"....................................."

Sånn som det er nå, betaler bedriften 28%. Men det blir sånn at begge må betale.

Du tenkte på realisering? Ikke fradrag for tap = ikke beskatning på gevinst.

Vi har jo ikke systemet for at du skal tjene penger. Men for å få deg til å ville investere, må det være litt attraktivt også :-)

Gjest Bertinemor

Joda, om man betaler 45% skatt i stedet for 40% når inntekten dobles så er ikke det så ille. Men det skal ikke så mye til før det rett og slett blir urettferdig.

"......................................"

Jeg er helt enig med deg her, Prozak. Hvis man ikke dør av at skatteprosenten er litt forskjellig hos menneske til menneske, hvem sier da at de som tjener mest, skal ha de minste skatteprosentene?

Selv ser jeg ikke hvorfor de med høyere og høyest lønn ikke skal betale like mye skatt som resten. Og jeg ser heller ikke hvorfor de skal betale mer skatt (i den betydning at de har høyere skatte-prosent, selvfølgelig) enn resten av befolkningen.

Å si at arbeidsgiverne skal slippe å betale så mye skatt fordi de faktisk gir arbeidsplasser, er det samme som å si at de som gjør det arbeidet et fåtall av oss kunne tenke seg (fabrikkarbeidere, rengjørere etc.) skal betale mindre skatt bare fordi de gjør drittjobben..

Alle lønnsarbeidere, fra nederste til øverste nivå, har en viktig funksjon i samfunnet. Og flesteparten gjør et eller annet offer for å være der de er.

Annonse

Sånn som det er nå, betaler bedriften 28%. Men det blir sånn at begge må betale.

Du tenkte på realisering? Ikke fradrag for tap = ikke beskatning på gevinst.

Vi har jo ikke systemet for at du skal tjene penger. Men for å få deg til å ville investere, må det være litt attraktivt også :-)

Jeg sammenlikner personlig skatteutbytte med lønnsinntekt, og mener at det bør beskattes på nøyaktig samme måte. Overskudd som investeres i bedriften er selvfølgelig en annen sak. At mine 20.000,- i aksjeutbytte fra noen skarve aksjer skal være skattefrie ser jeg ingen god grunn til (annet enn at jeg gjerne vil ha mest mulig penger, selvfølgelig).

"..........................................."

Jeg sammenlikner personlig skatteutbytte med lønnsinntekt, og mener at det bør beskattes på nøyaktig samme måte. Overskudd som investeres i bedriften er selvfølgelig en annen sak. At mine 20.000,- i aksjeutbytte fra noen skarve aksjer skal være skattefrie ser jeg ingen god grunn til (annet enn at jeg gjerne vil ha mest mulig penger, selvfølgelig).

Så da burde ikke firmaet betale først, kun mottaker?

Så da burde ikke firmaet betale først, kun mottaker?

I utgangspunktet, ja. Hvis overskudd går rett til aksjonærene i kroner og øre, så bør beskatningen ligge hos den personen som får pengene inn på konto.

• 12 år senere...
På 5.9.2005 den 13.25, flisa skrev:

Null skatt på aksjer er ikek det samme som null skatt på arbeid. det er også null skatt på Lotto-millioner.

Plager ikke meg

Staten beslaglegger mer enn halvparten av det folk spiller for. Under halvparten går til premier. Altså har du i praksis hetalt 50% skatt.

Anonymkode: 013a1...ae6

På 5.9.2005 den 13.32, Gjest Persille skrev:

Jeg er ganske sikker på at alle disse menneskene som tjener så mye penger og skatter så lite, gjør en durabelig innsats likevel...

F.eks: Sunde - han tjente masse, skattet lite, kjøpte fotballstadion til Ålesund FK.

Røkke; Tjener mye, skatter lite - kjøpte stadion i Molde.

Og ikke minst - de har jo jobbet for å komme dit de er i dag, kan vi ikke bare unne dem det? De er ikke som deg og jobber 8-16 uten risiko på et kontor og så går hjem? De jobber døgnet rundt, tar sjanser økonomisk og personlig, på bekostning av mye annet vi tar som en selvfølge...

Ikke vær så smålig, la dem kose seg med pengene sine :)

Kan vi vanlige også slippe skatt?

Anonymkode: 013a1...ae6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...