Gå til innhold

Halsbrann /sure oppstøt


Dystonia

Anbefalte innlegg

Noen som har gode råd mot halsbrann /sure oppstøt? Jeg har prøvd link og noe flytende - linken hjalp litt i starten, men ikke nå lenger.

Bare jeg så vidt bøyer meg framover kommer disse sure oppstøtene, og da varer det til jeg sovner om kvelden.

Gode råd mottas med takk!

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd gaviscon (flytende eller tyggetabeletter)?

De legger et "lokk" over magesyren sånn at den ikke kommer opp i tide og utide.

Det fungerer utrolig bra for meg,og forstyrrer ikke magens egen syre/base balanse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -Dystonia.

Du bør prøve å unngå/redusere kaffe,nikotin,sterk mat og krydder,samt alkohol og utpreget småspising.Du bør spise litt mindre måltider,og heller litt oftere.Du har hatt effekt av Link initialt,og det bekrefter vel mistanken om at plagene er relatert til øket mavesyre.Det finnes en rekke mulige medisiner som kan være til hjelp,men det viktigste er ofte kostholdet,samt stressnivået i hverdagen.

Noen har også bakterien heliobacter pylori i maven,og denne kan være med på å trigge produksjonen av mavesyre.Hvis så er tilfelle,og dette kan sjekkes primært ved en blodprøve,kan det være aktuelt å gjøre en "trippelkur" med antibiotika og syrenøytraliserende i kombinasjon.

Som en videre undersøkelse er det mulig å få gjort gastroscopi hvor spiserør og mavesekk sjekkes.Hvis lukkemuskelen inn til mavesekken fungerer dårlig,kan dette evt.ordnes med en operasjon.

Jeg synes du bør oppsøke lege for videre undersøkelse hvis dette ikke er gjort.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dystonia !

Har selv hatt problemet, og vet hvor kjedelig det er. Måtte tidvis "slukke" med iskrem, melk eller noen syrenøytraliserende tabeletter jeg kjøpte, husker ikke navnet på disse. Jeg ble verre og verre

intill jeg fikk et råd om å stoppe med melkedrikking. Kuttet ut kaffeen også, og det gikk ikke mange dagene før jeg kunne slutte med tabelettene. Jeg har hele tiden spist mye sterk mat, både hvit løk og chilly pepper og mener bestemt at dette ikke er skyld i problemet. Har også lest en sak i et engelsk legetidskrift som til og med anbefaler chilly pepper mot dette problemet. Dette stemmer godt med min egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dystonia !

Har selv hatt problemet, og vet hvor kjedelig det er. Måtte tidvis "slukke" med iskrem, melk eller noen syrenøytraliserende tabeletter jeg kjøpte, husker ikke navnet på disse. Jeg ble verre og verre

intill jeg fikk et råd om å stoppe med melkedrikking. Kuttet ut kaffeen også, og det gikk ikke mange dagene før jeg kunne slutte med tabelettene. Jeg har hele tiden spist mye sterk mat, både hvit løk og chilly pepper og mener bestemt at dette ikke er skyld i problemet. Har også lest en sak i et engelsk legetidskrift som til og med anbefaler chilly pepper mot dette problemet. Dette stemmer godt med min egen erfaring.

Men jeg er avhengig av melk, drikker ca 2 liter H-melk om dag....

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg får i meg så og si all næring på den måten.... tar kosttilskudd som skal blandes ut i melk....

[email protected]

Begriper ikke slikt Nature Own tankegang, god mat er da en berikelse og glede for oss mennesker. Dettte er blitt en livsstil for "moderne" mennesker som ikke har tid til å lage mat,som ikke har tid til å sette seg ned å nyte et godt måltid, som ikke har tid til....

Vær ærlig med deg selv, spiser du dette pulver tullet for å få poeng og noen usle sjekker i posten, eller trives du virkelig med det? Skal du nå begynne å ta andre tabeletter for å bli kvitt halsbrannen ?

Tenk deg om !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begriper ikke slikt Nature Own tankegang, god mat er da en berikelse og glede for oss mennesker. Dettte er blitt en livsstil for "moderne" mennesker som ikke har tid til å lage mat,som ikke har tid til å sette seg ned å nyte et godt måltid, som ikke har tid til....

Vær ærlig med deg selv, spiser du dette pulver tullet for å få poeng og noen usle sjekker i posten, eller trives du virkelig med det? Skal du nå begynne å ta andre tabeletter for å bli kvitt halsbrannen ?

Tenk deg om !

Du tar nok feil der.... skulle mer enn gjerne spist vanlig mat jeg! Hadde jeg bare fått det til....

Mail meg hvis du vil vite hvorfor....

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begriper ikke slikt Nature Own tankegang, god mat er da en berikelse og glede for oss mennesker. Dettte er blitt en livsstil for "moderne" mennesker som ikke har tid til å lage mat,som ikke har tid til å sette seg ned å nyte et godt måltid, som ikke har tid til....

Vær ærlig med deg selv, spiser du dette pulver tullet for å få poeng og noen usle sjekker i posten, eller trives du virkelig med det? Skal du nå begynne å ta andre tabeletter for å bli kvitt halsbrannen ?

Tenk deg om !

Bare for å presisere det - jeg er totalt motstander av slike Nature Own-produkter. Har aldri prøvd det og kommer heller ikke til å gjøre det.....

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...