Gjest en mamma i nord Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 I disse dager får alle foreldre med barn i grunnskolen og videregående en informasjonsbrosjyre om: KUNSKAPSLØFTET - reformen i grunnskole og videregående opplæring I denne reformen nevnes ikke elever med spesielle behov! I en bisetning nevnes det at "retten til spesialundervisning skal bestå som i dag". Altså: alle friske elever skal få et kunnskapsløft, mens spesielle elever skal ha like elendig tilbud som i dag.............Det skal ikke brukes midler på spesialpedagogisk kompetanse i det store kunnskapsløftet. I dette strategidokumentet utgitt av utdannings- og forskningsdepartementet omtales ikke spesielle barn. Derimot står det "Alle uansett sosial eller etnisk bakgrunn skal få like muligheter". Barn med en funksjonshemning (les ADHD eller autisme) skal altså ikke få like muligheter. Diskriminering av funksjonshemmede er heller ikke omtalt, kun diskriminering av barn med annen etnisk opprinnelse omtales (og det burde være lik beskyttelse av av alle barn). I det hele tatt: REFORMEN ER IKKE GOD NOK FOR VÅRE BARN!! Det som har skjedd de siste årene: 1. Under Bondevikregjeringen har antall spesialundervisningstimer i skolen blitt betydelig redusert. 2. Kristin Clemet jobbet for å fjerne lovfestet rett til spesialundervisning. 3. Antall spesialpedagoger i skolen er redusert 4. Antall elever pr. lærer er økt 5. Det skal ikke brukes midler på spesialpedagogisk kompetanse i det store kunnskapsløftet. 6. Elever med funksjonshemning nevnes ikke under regler mot diskriminering. ............................. Denne listen er egentlig mye lenger... Les Aftenpostens morgennummer16/9 05 side 4 om "Den tomme skolesekken". Elever med spesielle behov får ikke opplæringsmål i videregående skole etter dagens regler. VIL DU VÆRE MED Å FORBEDRE SKOLEN FOR VÅRE BARN? Vi bør alle skrive til våre fylkespolitikere i det nye Stortinget. PS For dere som har barn i barnehage er det spesielt viktig å gjøre noe nå, dette tar et par år fra brev til reformendring (og forhåpentligvis etterhvert en lovendring som inkluderer funksjonshemmede i diskriminerings- paragrafene.) Denne meldingen er kopiert fra et annet forum, og jeg ser den som en særdeles viktig sak for våre barn. Derfor har jeg påtatt meg ansvaret for å starte en debatt om dette på flere forum. Vi kan rett og slett ikke bare godta reformer som helt glemmer våre barn, eller i værste fall gjør opplæringstilbudet dårligere for dem enn det er fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198657-ny-skolereform-er-farlig-for-v%C3%A5re-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruen fra havet Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Du har nok misforstått en god del: Det var, i Stortingsmelding 30, foreslått at spesialundervisning skulle fjernes som "rettighet" - (enkeltvedtak i dag) - fordi "alle skulle ha tilpasset opplæring". Heldigvis ble ikke retten til spesialundervisning fjernet, fordi flertallet på Stortinget gikk i mot dette. Dermed består den juridiske rettigheten - som ida - når reformen Kunnskapsløftet trer i kraft neste skoleår. Alle elevene vil få et "Kunnskapsløft" - i og med at alle læreplaner er nye, og at det bl.a. er et mye sterkere fokus på basiskunnskaper/ferdigheter i norsk, matte, engelsk og digital kompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198657-ny-skolereform-er-farlig-for-v%C3%A5re-barn/#findComment-1420732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
forsytia Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg ser faktisk fram til reformen, endelig skal det settes mål. Undervisning for barn med og uten spesialundervisning i dag har ofte ikke noe mål. Dette var velig frusterende som foreldre. Skolene har godt av å sette seg mål for elevene da er det lettere å finne ut hva som skal gjøres. Jeg har opplevd skoler helt uten mål for de som sliter. Mange resurser er helt bortkastet! Jeg håper at når det blir mål for vanlige elever vil dette også føre til økt fokus på efekt av spesialundervisning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/198657-ny-skolereform-er-farlig-for-v%C3%A5re-barn/#findComment-1673394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.