Gå til innhold

Spise sjølplukka sopp? Ikke om det var den siste maten i verden

Anbefalte innlegg

Gjest schnachtswürde
Skrevet

En venn plukker sopp og tørker, han prøver hvert år å få meg til å spise sopp. Jeg tør ikke, og han blir like sur hver gang. -Stoler du ikke på meg? - breker han.

En annen er statistiker og sier at det finnes så mye giftig sopp i så mange varianter og avanserte gifter, at det er teoretisk sannsynlig at en eller flere matsopp inneholder stoffer som ikke er bra. Selv om det ikke kan påvises i forsøk.

En jeg kjenner døde en langsom og pinefull død av soppforgiftning.

Spiser du sjølplukket sopp?

Skrevet

Jeg spiser ikke sopp i det hele tatt, men vet at det her i byen er (eller har vært iallefall) sopp-kontrollører som man kan gå til og få sjekket soppen man har plukket.

Her ligger det nå 6 personer på sykehus fordi de er sopp-forgiftet.

Skrevet

Ja. men bare kantarell. Det er den enste jeg kjenner så godt at jeg spiser den uten et fnugg av tvil. Andre varianter får stå i fred for meg.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jeg spiser ikke sopp i det hele tatt, men vet at det her i byen er (eller har vært iallefall) sopp-kontrollører som man kan gå til og få sjekket soppen man har plukket.

Her ligger det nå 6 personer på sykehus fordi de er sopp-forgiftet.

Ingen har blitt forgiftet av kontrollert sopp enda, og det er sjelden det kommer noen til kontrollører med giftig sopp.

Han jeg nevner er kontrollør, og han finner bare ca en hvert år hos et 50-tall plukkere. Det er alvorlig nok det da.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Ja. men bare kantarell. Det er den enste jeg kjenner så godt at jeg spiser den uten et fnugg av tvil. Andre varianter får stå i fred for meg.

Bak ryggen min sier en at sopp skal være i skogen. Dermed basta. Han syns man heller kan spise gress og bark, det smaker bedre.

Når jeg søker på mycoprotein, produseres det jo soppprotein i store kvanta. Quorn er det noe som heter, og det smaker godt.

Skrevet

Bak ryggen min sier en at sopp skal være i skogen. Dermed basta. Han syns man heller kan spise gress og bark, det smaker bedre.

Når jeg søker på mycoprotein, produseres det jo soppprotein i store kvanta. Quorn er det noe som heter, og det smaker godt.

Kantarell surra med bacon- det er snadder det.

Skrevet

Jeg plukker ikke selv - har ikke peiling på hva som er hva.

Men får jeg det servert hos gode venner jeg vet har peiling, så spiser jeg av hjertens lyst.

Nam!

Skrevet

Sopp er ekkelt, jeg spiser overhode ikke sopp. :o) Og jeg hadde aldri tort å spise sopp jeg hadde funnet i skogen uansett! Jeg er knallpysete på akkurat det og det med god grunn - det går jo ikke en høst uten at noen havner på sykehus med alvorlig forgiftning etter soppspising.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Sopp er ekkelt, jeg spiser overhode ikke sopp. :o) Og jeg hadde aldri tort å spise sopp jeg hadde funnet i skogen uansett! Jeg er knallpysete på akkurat det og det med god grunn - det går jo ikke en høst uten at noen havner på sykehus med alvorlig forgiftning etter soppspising.

Jeg skjønner heller ikke at jeg skal ta sjanser, når det finnes annen mat. Fint med friluftsliv og sånn, men sopp smaker ikke -så- godt. Heller plukke bær da.

Skrevet

Vi plukker kantareller og piggsopp og fåresopp. Kan ikke forveksles med noen andre.

Men HELT trygg er jeg bare på kantareller, men så er de heldigvis de beste også, da.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Vi plukker kantareller og piggsopp og fåresopp. Kan ikke forveksles med noen andre.

Men HELT trygg er jeg bare på kantareller, men så er de heldigvis de beste også, da.

Og en dag dukker det opp en helt ukjent art som ligner på matsopp.....

Skrevet

Ingen har blitt forgiftet av kontrollert sopp enda, og det er sjelden det kommer noen til kontrollører med giftig sopp.

Han jeg nevner er kontrollør, og han finner bare ca en hvert år hos et 50-tall plukkere. Det er alvorlig nok det da.

Var det et svar til meg?

laguna1365380434
Skrevet

Jada,om noen andre har plukket den så,selv har jeg ikke særlig snøring på viltvoksende sopp.

Det er så mye som er potensielt farlig,og jeg orker ikke å gå rundt å tenke sånn..I stedet nyter jeg nydelig mat og med god apetitt når det blir meg budt. Sopp er snadder!

.-)

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jaha... Skjønte bare ikke hvor du ville.

At kontrollert sopp ikke er farlig, historisk sett.

Hvis de er usikre, kaster de soppen uansett, så de tar ikke sjanser.

Det må være trist å servere sjølplukka sopp, og så dauer folk. Foreldreløse barn osv.

Skrevet

Jeg tør ikke å plukke selv (unntatt kantarell) - men faren min er en dreven sopp-plukker, og jeg stoler på ham. Synes det er kjempekoselig å gå på sopptur med ham, og få sopp av ham.

Han er forsiktig og plukker KUN de han er 100% sikker på.

Skrevet

"En jeg kjenner døde en langsom og pinefull død av soppforgiftning."

Problemet er jo at det er så mange som ikke har peiling som går ut og plukker sopp. Plukker man matsopp så er det ikke noe problem, men er man så dum at man plukke rog spiser noe man ikke er helt sikker på hva er, så får man nesten som man fortjener.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...