Lillemus Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Min planlegging er som vanlig, skal ha bursdag om noen timer og tenkte å steke vafler, men har ikke smør. Kan jeg ha matolje (solsikke) i røre istedetfor? Og smøre jernet med samme? 0 Siter
isbe Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 I røra: blir ofte til at de setter seg fast av en eller annen grunn . I jernet: går helt fint - det gjør også formspray 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 I røra: blir ofte til at de setter seg fast av en eller annen grunn . I jernet: går helt fint - det gjør også formspray Det er fordi olje ikke nødvendigvis tåler så høye temperaturer som det er i vaffeljernet. Vafler smaker ikke så veldig godt med olje synes jeg.. Teflon-vaffeljern er tingen for sunnere vafler. 0 Siter
ikke fast nick Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Dra bort på nærmeste bensinstasjon eller 7-eleven. Der har de sikkert smør. 0 Siter
TheNatural Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Det funker sikkert fint. Ingen god ide med olje til oppvarming dersom det ikke er kokosolje. De en-og spesielt flerumettede fettsyrene danner skadelige kjemiske forbindelser ved oppvarming. Teflon er heller ingen god ide. Skadelige gasser dannes ved oppvarming, spesielt dersom det er riper. Smør er en glemt delikatesse og da mener jeg Meierismør. Margarin er skadelig for helsen! 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Jeg bruker alltid olje istedenfor smør i vafler, jeg. Må bruke en type matolje som tåler høy oppvarming, da. Det står gjerne utenpå om de egner seg til steking og baking. Jeg bruker feks rapsolje. 0 Siter
favn Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Det går helt fint med olivenolje i røra og i jernet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 Det går helt fint med olivenolje i røra og i jernet. Brukte solsikkeolje i røra og formfett i jernet - gikk ypperlig det! 0 Siter
Hønemoren Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Brukte solsikkeolje i røra og formfett i jernet - gikk ypperlig det! I bruksanvisningen til mitt vaffeljern står det at man ikke skal bruke formfett. Det er teflonbelagt. Ikke vet jeg hvorfor.... 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. september 2005 Forfatter Skrevet 18. september 2005 I bruksanvisningen til mitt vaffeljern står det at man ikke skal bruke formfett. Det er teflonbelagt. Ikke vet jeg hvorfor.... Mitt jern er 20 år gammelt så om det skulle gå istykker har jeg bare en ypperlig unnskyldning til å kjøpe meg et nytt dobbelt jern. ) Problemet er jo bare at det gamle jernet er gulle-godt! 0 Siter
Hønemoren Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Mitt jern er 20 år gammelt så om det skulle gå istykker har jeg bare en ypperlig unnskyldning til å kjøpe meg et nytt dobbelt jern. ) Problemet er jo bare at det gamle jernet er gulle-godt! Ja, de gamle jernene var bedre. Jeg har et dobbelt. 0 Siter
favn Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Brukte solsikkeolje i røra og formfett i jernet - gikk ypperlig det! Javisst gjør det det. Jeg bruker olivenolje når jeg ikke tyr til ferdigposevarianten som krever et halvt kilo smør eller noe sånt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.