Gå til innhold

Byll på låret


Mann 50 år

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år vært plaget med byller på innsiden (øvre del) av lårene.

De kommer på forskjellige steder med varierende tidsintervaller, gjerne noen måneder mellom hvert utbrudd. Det er sjeldent mer enn en byll om gangen.

Størrelsen varierer med hvor dypt de ligger. Ligger de like under huden blir de sjelden større enn 1 - 2 cm i diameter før de sprekker.

De mest plagsomme ligger dypere. Jeg er betydelig overvektig og jeg antar at de ligger i fettlaget. Størrelsen på det hovne/betente området kan ha en diameter på ca 7 cm. Dette blir etter hvert svært ømt og de siste par dagene før de sprekker har jeg problemer med å kunne sitte og gå. Det er en betydelig mengde puss som kummer ut og det fortsetter gjerne med blodvann i noen dager etterpå. Jeg merker liten eller ingen endring i min allmenntilstand i slike perioder. Problemet er trolig ikke relatert til renslighet da jeg dusjer daglig og passer alltid på å vaske aktuelt område ekstra godt.

Mine spørsmål er:

Hva heter fenomenet?

Er det mulig at pusset finner vei innover i stedet for at det kommer ut gjennom huden, og er dette i så fall forbundet med akutt helsefare?

Hva kan jeg selv gjøre for å bli kvitt problemet?

Vennligst ikke svar med å anbefale legebesøk siden dette neppe vil være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar; mente jeg sendte svar for noen dager siden, men må ha gjort en feil; spørsmålet kommer om igjen. Du får svaret gratis. Byller som blir såpass store kaller vi "abscesser". kan ikke komme på noen termer på mange og tilbakevendende slik du beskriver. årsaker kan være flere. Av en eller annen grunn er det lokale immunforsvaret i huden nedsatt. kan skyldes mye svetting og sår hud fordi lårene gnisser mot hverandre. kan også skyldes arrdannelser, som gjør at de normale utførselshgangene fra hårsekker, svettekjertler og talgkjertler har blitt tilstoppet. Du kan prøve daglig vask med klorhexidin vandig oppløsning ( reseptfri apotekvare). Dette hemmer bakterier. Du bør hindre mekanisk gnisning. Kan gjøres ved f.eks en glatt silke-longs innerst mot huden, alternativt stramme/ettersitttende bukser. Vektreduksjon vil også trolig bedre. Noen bør tilsees av hudlege ( du kan sikkert få henvisning per telefon fra fastlegen din. En hudlege vil kunne sjekke om du har tilgrunnliggende hudsykdom som nedsetter immunforsvaret. Kanskje trenger du en periode resept på antibiotika-holdig krem eller tabletter for å sanere bakterier. En byll bør generelt skjæres hull på; gaske bred åpning slik at alt pusset kommer ut, og slik at byllen kan gro nedenfra. Bør skje når byllen er passe "moden"; man bør kjenne at det er en væskefylt byll, og kanskje se at det blir gult på toppen av det røde. man bør ikke klemme eller stikke små hull; da kommer ikke alt ut, og infeksjonen kan bli dypere.

Vær klar over at dette er en "vanlig" sykdom, som allmennleger behandler ofte. Prøv å ikke vær flau. Uansett; dersom du får høy feber og generelle tegn på infeksjon bør du kontakte lege; da kan det bli aktuelt med antibiotika. men generelt sett så skal byller behandles med kirurgi, og videre forebyggende tiltak som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...