Gå til innhold

Forvaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg registrerer at 5 av de Nokas-siktede risikerer forvaring. Altså at de i teorien kan bli sittende inne resten av livet.

Begrunnelsen for "forvaringen" er at disse menneskene utgjør en fare for samfunnet, og viser liten evne til forbedring.

Det i seg selv er greit nok.

Men jeg reagerer litt på at "forvaring" ikke oftere blir brukt i sedelighetssaker. For hvor ofte leser vi ikke i avisa om menn som gjentar forbrytelsen gang på gang på gang, soner for en ungevoldtekt, er ute etter et par år, ødelegger en ny unge, soner, ødelegger en ny unge, osv, osv, osv.

Hvorfor blir ikke forvaring brukt her?

Er ikke unga våre verdt mer enn penger? En mann ble riktignok drept, men ingen av disse mennene er kjente voldtsforbrytere. De er kjente ranere. Ute etter penger. Ikke drap. Ikke ute etter å skade noen. Men penger.

En pedofil jævel eller en voldtektsmann ødelegger liv. Og det faen så bevisst, i motsetning til ranerne som dreit seg ut og skadet noen.

Hvorfor blir ikke pedojævlene satt i forvaring?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Rgelene om forvaring er forholdsvis ferske i norsk lov.

Det er riktig at det til nå er lite brukt i sedelighetssaker.

Men trenden er heldigvis positiv. Det er bare et par uker siden en sedelighetsforbryter ble dømt til forvaning av Frostating.

Skrevet

Sikkert for det var en politimann som ble drept. Viss ikke så hadde det ikke vært så "alvorlig". Slik er det mange tenker nå, heilt idiotisk...

Skrevet

Du har et veldig godt poeng. Jeg er helt enig.

Såvidt jeg veit er vel forvaringsdommen noen som ikke er mer enn 3-4 år gammelt i rettssystemet. Det overtok den gamle sikringsdommen, men er visstnok strengere.

Skrevet

Barn har elendig rettssikkerhet...både i Norge og i de fleste andre land....desverre....

Det er jo nesten ikke den ting som ikke gir lavere straff en å feks misbruke barn...

*forstå det den som kan*

mmmm....lite med forvaring dette men..*s*

Håper det står bra til foresten....sånn bare for å slarve litt i tråden din oxo..:-)

Skrevet

Rgelene om forvaring er forholdsvis ferske i norsk lov.

Det er riktig at det til nå er lite brukt i sedelighetssaker.

Men trenden er heldigvis positiv. Det er bare et par uker siden en sedelighetsforbryter ble dømt til forvaning av Frostating.

Oki, det forklarer jo et og annet.

Skrevet

Sikkert for det var en politimann som ble drept. Viss ikke så hadde det ikke vært så "alvorlig". Slik er det mange tenker nå, heilt idiotisk...

Jeg tenker også sånn om denne saken. Men det er litt mer generelt.

NHD forklarer at forvaring er nytt, og meget mulig vil bli mer brukt framover.

Og det er godt.

Skrevet

Du har et veldig godt poeng. Jeg er helt enig.

Såvidt jeg veit er vel forvaringsdommen noen som ikke er mer enn 3-4 år gammelt i rettssystemet. Det overtok den gamle sikringsdommen, men er visstnok strengere.

Hvorfor er du ikke på Ullevål? :)

Skrevet

Barn har elendig rettssikkerhet...både i Norge og i de fleste andre land....desverre....

Det er jo nesten ikke den ting som ikke gir lavere straff en å feks misbruke barn...

*forstå det den som kan*

mmmm....lite med forvaring dette men..*s*

Håper det står bra til foresten....sånn bare for å slarve litt i tråden din oxo..:-)

Jeg har det bra. :)

Gjest brown eyed girl
Skrevet

Nei, det er ikke direkte idiotisk. Politiet skal statuere et eksempel for folket, de er lovens lange arm.

En annen ting er at det burde vært reagert sterkt mot all kriminalitet, enten det er hvermandsen eller politi.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg tenker også sånn om denne saken. Men det er litt mer generelt.

NHD forklarer at forvaring er nytt, og meget mulig vil bli mer brukt framover.

Og det er godt.

Det betyr at de kan bli sittende aldeles innestengt i 500 år, ja?

Skrevet

Det betyr at de kan bli sittende aldeles innestengt i 500 år, ja?

Jeg tror norsk rettsvesen er anstendige nok til å fjerne likene før det har gått 500 år.

Gjest svaksterk
Skrevet

jævla bra innlegg, som jeg skulle sagt det selv. En som er siktet i sedelighetssaker, burde få laaaaaaaang sikringstid/ passes godt på over laaang tid, slik at man er sikker på at de ikke gjør det igjen. I tillegg burde de gå i laaaaaaaangvarig terapi for det de har gjort. Jeg synes de burde tvinges til terapi jeg!

Skrevet

jævla bra innlegg, som jeg skulle sagt det selv. En som er siktet i sedelighetssaker, burde få laaaaaaaang sikringstid/ passes godt på over laaang tid, slik at man er sikker på at de ikke gjør det igjen. I tillegg burde de gå i laaaaaaaangvarig terapi for det de har gjort. Jeg synes de burde tvinges til terapi jeg!

NHD sier forvaring er nytt og at praksisen går mot mer bruk av det, så får vi håpe det stemmer og at rettspraksisen går mot å bure disse syke menneskene inne til de er friske - noe jeg vil tro kan bli svært lenge for mange av dem.

Skrevet

Leste du om Majorstua-slakteren i Dagbladets LørdagsMagasin for etpar uker siden - han som nå har blitt kristen, kjekk og grei og skal bli sveiser?

Han kommer foreløpig ikke ut.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/08/442711.html

For de som så saken på nært hold, er det ikke noen fremmed tanke å skåne samfunnet for ham noen år til:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/13/37949.html

Noen år tidligere hogg han armen av kassadama han ranet, fordi han var sint på stefaren sin:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/13/37950.html

Hvordan vil en sånn type reagere hvis han møter litt motgang, slik de fleste av oss gjør?

Skrevet

Leste du om Majorstua-slakteren i Dagbladets LørdagsMagasin for etpar uker siden - han som nå har blitt kristen, kjekk og grei og skal bli sveiser?

Han kommer foreløpig ikke ut.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/08/442711.html

For de som så saken på nært hold, er det ikke noen fremmed tanke å skåne samfunnet for ham noen år til:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/13/37949.html

Noen år tidligere hogg han armen av kassadama han ranet, fordi han var sint på stefaren sin:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1997/11/13/37950.html

Hvordan vil en sånn type reagere hvis han møter litt motgang, slik de fleste av oss gjør?

Det er nærliggende å tro han vil kappe armen av noen...

Skrevet

Hvorfor er du ikke på Ullevål? :)

Fordi jeg ikke hadde noen til å passe unga mine... :(

Skrevet

Fordi jeg ikke hadde noen til å passe unga mine... :(

Har du ikke valium i huset da? Sleng i dem 3-4 av dem og de sover som stein til kampen er over.

Eventuelt lar du det største englebarnet passe det minste.

Urutinert av deg at du ikke kom på det selv, men nå har jeg i hvert fall lært deg litt foreldrevett før neste kamp.

Du trenger ikke å takke for mine gode råd. Det er bare hyggelig å være til hjelp. :)

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg tror norsk rettsvesen er anstendige nok til å fjerne likene før det har gått 500 år.

*S*

Det tror jeg og, men det betyr at de faktisk KAN bli sittende resten av livet? Eller?

Skrevet

Har du ikke valium i huset da? Sleng i dem 3-4 av dem og de sover som stein til kampen er over.

Eventuelt lar du det største englebarnet passe det minste.

Urutinert av deg at du ikke kom på det selv, men nå har jeg i hvert fall lært deg litt foreldrevett før neste kamp.

Du trenger ikke å takke for mine gode råd. Det er bare hyggelig å være til hjelp. :)

Sod off... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...