Gå til innhold

Psykose

Anbefalte innlegg

Er en person psykotisk hvis han selv sier at han er så psykotisk, at han ser folk komme ut av veggen og hunder prater til han? Det virker som han sier det mest for å få oppmerksomhet... Det henger liksom ikke på greip at en person som er psykotisk sier "å, så forferdelig psykotisk jeg er nå", mens han egentlig virker relativt normal.

Er det slik at folk med personlighetsforstyrrelse og masse angst/depresjon/rusing kan få seg til å late som at de er galere enn det de egentlig er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198981-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaksterk

Det som ihvertfall er sikkert er at personen er syk og sliter. Personen trenger hjelp.

Jeg vet ikke hva kriteriene for å være psykotisk er, men trodde det skulle være realitetsbrist inn i bildet.

Sykere enn man er? tja, tjo, kanskje noen vil gjøre det, og andre vil prøve å virke friskere enn de er, andre igjen vet ikke at de er syke, noen ser ikke hvor godt de fungerer osv... mange ulike varianter her. :-)

Hvis man har en personlighetsforstyrrelse, er man altså "forstyrret i personligheten" følgelig vil man ikke alltid reagere som gjennomsnittet av de i samfunnet gjør... men om de gjør seg sykere? det vil jeg ikke si. Jeg tror det er en ganske alvorlig diagnose.

Hva var målet for denne personen ved å fortelle dette? jeg prøver å finne grunnen til slike ting, da blir alt litt mer forståelig :-)

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198981-psykose/#findComment-1405419
Del på andre sider

Ved rusing kan en se slike syner at folk eller hunder kommer ut av veggen osv, ja. Og samtidig skjønne det, at det er hallusinasjoner.

Ved "vanlige" psykoser tror jeg det er mer vanlig at en hører stemmer og eller har vrangforestillinger enn slike syns-hallusinasjoner.

Ja, en del personer (om de er umodne) med personlighetsforstyrrelser kan late som om de er psykotiske for oppmerksomheten eller fordi de stærer opp seg selv om nærmest tror de er psykotiske selv... Kanskje bruker de litt feil ord? Noen tror jo de er maniske bare om de er litt gira og glad en dag liksom. pf eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198981-psykose/#findComment-1406244
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...