Gå til innhold

flimmring foran øynene uten hodepine

Anbefalte innlegg

hei jeg er en dame på 41 år som er veldig engstlig,fordi jeg en kveld fikk zikk/zakk lignende ting foran øynene kunne ikke se klart.varte 10min.ingen hodepine etterpå.mrn det som jeg er redd for er at jeg fikk de samme symptonene med en gang jeg åpnet øynene om morgenen.litt press i hode kan jeg føle.har foresten mye smerter i øynene ellers føler at de er i helspenn hele tiden,når jeg skal sove og er sliten klarer jeg ikke å holde de rolig...med press i panne og ned i nesen...kan noen hjelpe,,er så engstelig...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har det på samme måten som deg, får av og til de klassiske migrene-zikkzakkene i synsfeltet - men uten migrene/hodepine.

Det jeg gjør, er å slappe heeeelt av til det går over av seg selv. Gjerne lukke øynene også.

Migreneanfall har jeg hatt noen få ganger i forbindelse med alkohol, altså i stedet for en 'alminnelig' bakrus.

Men koblingen zikkzakkflimring og migrene har aldri vært der.

Jeg har akkurat det samme, og det er ingenting å være redd for, selv om det er skremmende mens det står på.

Det kalles flimmerskotom, og er det samme som migreneaura, men uten påfølgende hodepine. Det begynner ofte som en liten sikk-sakk-lignende rund flekk, som utvider seg, og etterhvert blir til en halvsirkel som forsvinner ut av synsfeltet etter hvert. Du ser dette "siksakkspetakkelet" selv om du er i et mørkt rom. Hos meg varer anfallene ca. 20 min, og jeg har gjennomsnittelig 2 i året. Og det er fryktelig ekkelt mens det står på :-(

Du finner oppysninger om dette på nettet ved å søke på "scintillating scotoma".

favn skrev (På 19.9.2005 den 11.04):

Hei,

Jeg har det på samme måten som deg, får av og til de klassiske migrene-zikkzakkene i synsfeltet - men uten migrene/hodepine.

Det jeg gjør, er å slappe heeeelt av til det går over av seg selv. Gjerne lukke øynene også.

Migreneanfall har jeg hatt noen få ganger i forbindelse med alkohol, altså i stedet for en 'alminnelig' bakrus.

Men koblingen zikkzakkflimring og migrene har aldri vært der.

takk for svar,jeg har også hatt det ca tre fire ganger i året,men nå hadde jeg det for en uke siden og i går kveld og i dag tidlig det er derfor jeg er engstelig.går også stadig med trykk i øynene.

Colette skrev (På 19.9.2005 den 11.18):

Jeg har akkurat det samme, og det er ingenting å være redd for, selv om det er skremmende mens det står på.

Det kalles flimmerskotom, og er det samme som migreneaura, men uten påfølgende hodepine. Det begynner ofte som en liten sikk-sakk-lignende rund flekk, som utvider seg, og etterhvert blir til en halvsirkel som forsvinner ut av synsfeltet etter hvert. Du ser dette "siksakkspetakkelet" selv om du er i et mørkt rom. Hos meg varer anfallene ca. 20 min, og jeg har gjennomsnittelig 2 i året. Og det er fryktelig ekkelt mens det står på :-(

hei takk for svar.-) DET JEG ER ENGSTELIG FOR ER AT JEG NÅ HAR HATT DETTE TRE GANGER PÅ EN UKE EN MORGEN OG KVELD!!

husmoren skrev (På 19.9.2005 den 13.21):

takk for svar,jeg har også hatt det ca tre fire ganger i året,men nå hadde jeg det for en uke siden og i går kveld og i dag tidlig det er derfor jeg er engstelig.går også stadig med trykk i øynene.

Trykk i øynene måles enkelt hos optiker eller øyelege. Optiker kan du selv bestille time til, øyelege må du ha henvisning fra lege. Gjør det nå, så slipper du å engste deg for dette.

Annonse

Interessant. Har aldri fått forklaring på fenomenet - som er ubehagelig nok, i alle fall når det kommer i jobbsituasjoner eller annet der det bare ikke går å 'ikke se' noe.

Tusen takk! Selv om du ikke svarte meg, da... :)

favn skrev (På 19.9.2005 den 13.23):

Trykk i øynene måles enkelt hos optiker eller øyelege. Optiker kan du selv bestille time til, øyelege må du ha henvisning fra lege. Gjør det nå, så slipper du å engste deg for dette.

hva ser de etter når de måler trykket i øynene?er det noe galt i hjernen?

husmoren skrev (På 19.9.2005 den 13.21):

Det har hendt meg innimellom også, at det kan komme "2 tette". Men så kan det være borte en stund igjen. Kanskje du er ekstra stresset og sliten om dagen? Da kommer disse anfallene lettere.

Jeg har også lest på nettet at slike anfall ofte kommer i "klynger". Dvs. flere etter hverandre.

Hvis anfallet er som beskrevet overfor, så tror jeg fortsatt ikke du har noe å frykte.

husmoren skrev (På 19.9.2005 den 13.27):

hva ser de etter når de måler trykket i øynene?er det noe galt i hjernen?

Neida, har ingenting med hjernen å gjøre. Det er en standard del av øyeundersøkelser. Veldig enkelt og greit, ikke noe å være redd for.

Min teori har alltid vært at dette zikkzakkfenomenet er knyttet til stress. Det går som sagt over når jeg lukker øynene, puster rolig med magen og 'jorder' meg selv.

Når vi nå ser at det er flere enn oss selv som har det, kan vi i alle fall slå oss til ro med at det er harmløst :)

favn skrev (På 19.9.2005 den 13.24):

Interessant. Har aldri fått forklaring på fenomenet - som er ubehagelig nok, i alle fall når det kommer i jobbsituasjoner eller annet der det bare ikke går å 'ikke se' noe.

Jeg har pløyd mye på nettet om dette fenomenet, og funnet ut at det er mange som sliter med det. Felles skjebne er felles trøst :-)

Ja, det er skikkelig ubehagelig :-( Første gangen jeg fikk det, så trodde jeg at min siste time var kommet. Men det er over 10 år siden, og i løpet av disse årene har det ikke blitt verken verre eller bedre :-)

Colette skrev (På 19.9.2005 den 13.41):

Jeg har pløyd mye på nettet om dette fenomenet, og funnet ut at det er mange som sliter med det. Felles skjebne er felles trøst :-)

Ja, det er skikkelig ubehagelig :-( Første gangen jeg fikk det, så trodde jeg at min siste time var kommet. Men det er over 10 år siden, og i løpet av disse årene har det ikke blitt verken verre eller bedre :-)

Samme her omtrent. Det kommer en og annen gang, og det er det lissom.

Enda en gang takk, kjekt at noen deler av kunnskapen sin.

Annonse

Ååå fytti rakkeren!! Jeg trodde jeg var gal, og den eneste som hadde opplevd dette!!

Var livredd da det stod på, men det utvikklet seg akuratt slik som du forklarer! Varte i ca 15 minutt hos meg!

Phuu........puster lettet ut!!

favn skrev (På 19.9.2005 den 13.24):

jo jeg svarte jeg...er første gang jeg er her..tror da jeg gjorde riktig:-)

favn skrev (På 19.9.2005 den 13.39):

Neida, har ingenting med hjernen å gjøre. Det er en standard del av øyeundersøkelser. Veldig enkelt og greit, ikke noe å være redd for.

Min teori har alltid vært at dette zikkzakkfenomenet er knyttet til stress. Det går som sagt over når jeg lukker øynene, puster rolig med magen og 'jorder' meg selv.

Når vi nå ser at det er flere enn oss selv som har det, kan vi i alle fall slå oss til ro med at det er harmløst :)

hyggelig du:-)

favn skrev (På 19.9.2005 den 13.39):

blir jo litt engstelig at det er noen som sier ordet DRYPP noen har jo også funnet tumor...ja ja det er bra det er flere enn meg .-)

husmoren skrev (På 20.9.2005 den 9.08):

jo jeg svarte jeg...er første gang jeg er her..tror da jeg gjorde riktig:-)

Hm, hvis du leter opp tråden, ser du at jeg svarte Colette, ikke deg. Derav mitt svar.

Du kan se at svarinnleggene ligger direkte under det innlegget det svares på. Dersom tråden blir lang og med mange svar, må du bruke en tenkt vertikal linjal nedover for å se hvilke innlegg som er svar på hvilke innlegg.

Du finner ut av det :)

husmoren skrev (På 20.9.2005 den 9.13):

blir jo litt engstelig at det er noen som sier ordet DRYPP noen har jo også funnet tumor...ja ja det er bra det er flere enn meg .-)

Du kan lese mer om flimmerskotom her:

http://www.synoptik.dk/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/m/migraene.htm

Det er dette som er en helt typisk og klassisk migreneaura, og ikke verken drypp eller tumorer :-)

Colette skrev (På 20.9.2005 den 10.58):

Du kan lese mer om flimmerskotom her:

http://www.synoptik.dk/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/m/migraene.htm

Det er dette som er en helt typisk og klassisk migreneaura, og ikke verken drypp eller tumorer :-)

Og her fant jeg en artikkel som viser sånn noenlunde hvordan et slikt anfall ser ut. Scroll litt nedover på siden.

http://66.102.9.104/search?q=cache:l9skpCZ2njYJ:www.moondragon.org/health/disorders/eyesscotoma.html+scintillating+scotoma&hl=no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...