Prozak Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg kan bare ikke se hvordan dette skal være gjennomførbart de fleste steder. Det innebærer i prinsippet (med enkle tall) en lønnsøkning på ca. 33% til alle lønnstakerne, og en økning av antall ansatte på 25%. "............................................" 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Nå har vel ikke hverken SV eller LO sagt at 6-timersdagen er ensidig positiv, men de har sagt at de vil ha mer omfattende forsøk. Hittil i Norge er det jo mest i offentlig sektor forsøkene er gjort, bortsett fra Nardo Bil, og nå det fiskeanlegget til NHOsjef Lisbeth Berg-Hansen. Det som kan sies som negativt om 6-timersdagen er at den vil føre til to-skiftsystem, og at normalarbeidsdagen kommer til å bli utvidet til 18 istedet for 17. Jeg har som du skjønner ikke noe særlig tro på det. Folk må motiveres og presses til å jobbe det de klarer, og de som allerede gjør for mye, må jobbe mindre, ikke presse gjøremålene inn på 6 timer. Der det tilsynelatende virker, har ikke arbeidstakerne vært effektive i 8, derfor de får unna samme jobben på 6. En stund, de faller tilbake til gamle synder etter hvert. Og da har vi problemet med at vi lønner folk for mye mer enn de presterer, og det er som kjent et regnestykke som ikke går opp. 0 Siter
collins Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Ikke bare det nei. Jeg tror at du tror at SV ønsker å lovfeste 6-timersdagen. Det SV vil er å få gjennomført bredere forsøk enn det vi har som grunnlag i dag. Når alle land vi konkurrerer med øker arbeidstiden for å kunne konkurrere, så velger et parti altså å eksperimentere med kortere arbeidstid. Trist at verdiskapning, som tross alt er grunnlaget for finansieringen av våre fellesgoder, er så uinteressant for SV. 0 Siter
gripp Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Ikke bare det nei. Jeg tror at du tror at SV ønsker å lovfeste 6-timersdagen. Det SV vil er å få gjennomført bredere forsøk enn det vi har som grunnlag i dag. Hvor skal vi melde oss for å delta i forsøksprosjektet? Jeg regner med det blir kø, og er derfor tidlig ute. 0 Siter
Osiris Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg kan bare ikke se hvordan dette skal være gjennomførbart de fleste steder. Det innebærer i prinsippet (med enkle tall) en lønnsøkning på ca. 33% til alle lønnstakerne, og en økning av antall ansatte på 25%. "............................................" Det var det mange som sa når vi fikk 37.5 timers uke også. ) 0 Siter
flisa Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det var det mange som sa når vi fikk 37.5 timers uke også. ) ....skifta blir jo nødvendigvis dyrere da - eller skal man ha tider hvor det ikke er noen der`? 0 Siter
gripp Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg kan bare ikke se hvordan dette skal være gjennomførbart de fleste steder. Det innebærer i prinsippet (med enkle tall) en lønnsøkning på ca. 33% til alle lønnstakerne, og en økning av antall ansatte på 25%. "............................................" Jeg smerter meg å måtte korrigere deg, prozak, og dette med prosentregning er ikke alltid så enkelt; Lønnsøkningen blir ikke 33%, men 25%. Forklaring: Hvis du i dag jobber 7,5 timer til 100 kroner pr. time, tjener du 750 kroner. Hvis du fortsatt skal tjene 750 kroner pr. dag med 6 timers arbeidstid, vil timelønnen bli 125 kroner pr. time. Lønnsøkningen blir altså kr. 25 pr. time, hvilket er 25% av det opprinnelige beløp (100 kroner). Altså; Ikke 33%, men 25% .... Antall ansatte vil også øke med 25%, så ett av dine to regnestykker er riktige. Det er jo ikke så ille, og neste gang går det sikkert bedre :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg smerter meg å måtte korrigere deg, prozak, og dette med prosentregning er ikke alltid så enkelt; Lønnsøkningen blir ikke 33%, men 25%. Forklaring: Hvis du i dag jobber 7,5 timer til 100 kroner pr. time, tjener du 750 kroner. Hvis du fortsatt skal tjene 750 kroner pr. dag med 6 timers arbeidstid, vil timelønnen bli 125 kroner pr. time. Lønnsøkningen blir altså kr. 25 pr. time, hvilket er 25% av det opprinnelige beløp (100 kroner). Altså; Ikke 33%, men 25% .... Antall ansatte vil også øke med 25%, så ett av dine to regnestykker er riktige. Det er jo ikke så ille, og neste gang går det sikkert bedre :-) Fjott. Hvis du ikke skjønner at det var en slurvefeil fra min side, som ikke tjener til annet enn at du får noe å henge pølsefingrene dine i, så værsågod. Skal jeg heller sette opp en difflikning for deg? Evt. skal jeg skrive assemblerkoden som regner det ut? "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 ....skifta blir jo nødvendigvis dyrere da - eller skal man ha tider hvor det ikke er noen der`? Nemlig. I bedrifter som har kontinuerlig drift vil det bli en betydelig kostnadsøkning da det må flere stillinger til. "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det var det mange som sa når vi fikk 37.5 timers uke også. ) Joda, men når var det? Store deler av verden er basert på (ca.) åtte timers arbeidsdag, og det blir vanskelig å gjøre noe med det. Dessuten - 8 timer er en tredjedel av døgnet, og jeg synes ikke det er noe å syte over. "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Nå har vel ikke hverken SV eller LO sagt at 6-timersdagen er ensidig positiv, men de har sagt at de vil ha mer omfattende forsøk. Hittil i Norge er det jo mest i offentlig sektor forsøkene er gjort, bortsett fra Nardo Bil, og nå det fiskeanlegget til NHOsjef Lisbeth Berg-Hansen. Det som kan sies som negativt om 6-timersdagen er at den vil føre til to-skiftsystem, og at normalarbeidsdagen kommer til å bli utvidet til 18 istedet for 17. I eksemplet med bilverksted, så betyr det jo (som i andre eksempler) at de ansatte må ha høyere timelønn, og man må øke antall ansatte. Dette betyr økte kostnader til driften, og i en servicebransje vil hvem betale for dette...? :-) ".........................................." 0 Siter
petter smart Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det er svært mange problemer ifm å innføre 6 timers arbeidsdag. En ting som mange ikke tenker på er at mange bedrifter ikke vil ansette flere eller redusere arbeidsmengden pr ansatt. De vil bare satse på at folk klarer å gjøre på 6 timer det de før gjorde på 8 timer. Samme taktikk er brukt i mange år ved reduksjon av antall ansatte. Det 10 personer kan gjøre, klarer også 9, og etter en stund 8. I tillegg har en problemet med høye lønninger i Norge. De færreste er villige til å gå ned i lønn og da vil lønnsutgiftene gå opp. Og vi priser oss enda mer ut ift resten av verden. Dermed forsvinner mange arbeidsplasser. Det er heller ikke et stort overskudd av arbeidskraft i Norge, hvor skulle en evt fått de 25% ekstra arbeiderne fra? Så er det problemene med skift o.l. som andre nevner. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg håper i allefall det blir mer fleksibelt, slik at vi f.eks. kan ta ut 6 timers dag mens barna er små, og jobbe mer i de periodene vi ikke har små barn. Hvordan det skal gjennomføres aner jeg ikke, men det er en ønskedrøm. Tror mange foreldre (særlig kvinner) kunne unngått å bli syk og ufør hvis de kunne ta det litt mer med ro på arbeidsmarkedet de slitsomme årene med små barn og nattevåk. Mange sier at vi kan velge bort mange goder og redusere jobben, men desverre er ikke det slik at alle har et valg. Tenk om vi kunne fått det i stedet for kontantstøtten. Det ville fremmet likestillingen og samtidig bidratt til at flere kvinner så seg i stand til å jobbe fulltid. 0 Siter
Osiris Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 I eksemplet med bilverksted, så betyr det jo (som i andre eksempler) at de ansatte må ha høyere timelønn, og man må øke antall ansatte. Dette betyr økte kostnader til driften, og i en servicebransje vil hvem betale for dette...? :-) ".........................................." De har sagt i avisa at produktiviteten så langt har gått opp og fraværet ned. De har utvidet åpningstida til klokka 18, slik at det jobbes to skift. Men dette prosjektet på Nardo har bare gått i noen måneder og skal nok ikke evalueres enda. 0 Siter
Osiris Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 ....skifta blir jo nødvendigvis dyrere da - eller skal man ha tider hvor det ikke er noen der`? Det må jo innrettes etter som det passer hver arbeidsplass. 0 Siter
Osiris Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hvor skal vi melde oss for å delta i forsøksprosjektet? Jeg regner med det blir kø, og er derfor tidlig ute. Tja- gjør som Stein Erik Hagen, be om en avtale med Gerd Liv Valla? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det er svært mange problemer ifm å innføre 6 timers arbeidsdag. En ting som mange ikke tenker på er at mange bedrifter ikke vil ansette flere eller redusere arbeidsmengden pr ansatt. De vil bare satse på at folk klarer å gjøre på 6 timer det de før gjorde på 8 timer. Samme taktikk er brukt i mange år ved reduksjon av antall ansatte. Det 10 personer kan gjøre, klarer også 9, og etter en stund 8. I tillegg har en problemet med høye lønninger i Norge. De færreste er villige til å gå ned i lønn og da vil lønnsutgiftene gå opp. Og vi priser oss enda mer ut ift resten av verden. Dermed forsvinner mange arbeidsplasser. Det er heller ikke et stort overskudd av arbeidskraft i Norge, hvor skulle en evt fått de 25% ekstra arbeiderne fra? Så er det problemene med skift o.l. som andre nevner. Det høres ut som et spennende forsøk, men jeg har de samme innvendingene som du har her, hr. Smart. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 De har sagt i avisa at produktiviteten så langt har gått opp og fraværet ned. De har utvidet åpningstida til klokka 18, slik at det jobbes to skift. Men dette prosjektet på Nardo har bare gått i noen måneder og skal nok ikke evalueres enda. "De har sagt i avisa at produktiviteten så langt har gått opp og fraværet ned" Og i andre forsøk har dette snudd seg igjen etter en stund. Jeg nekter ikke på at det kan fungerer, men hvor, når og hvordan er rimelig usikkert. Og så er det dette med at arbeidsgivere skal være interessert i å betale mye mer for å få gjort samme arbeidsmengde jeg ikke tror på. "..........................................." 0 Siter
Osiris Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Sekstimersdagen kommer, sier sjeføkonom Øystein Dørum i DnB Nor Markets. Han skjønner ikke reaksjonene på LO-lederens krav. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article600309.ece 0 Siter
kulisse Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Det er svært mange problemer ifm å innføre 6 timers arbeidsdag. En ting som mange ikke tenker på er at mange bedrifter ikke vil ansette flere eller redusere arbeidsmengden pr ansatt. De vil bare satse på at folk klarer å gjøre på 6 timer det de før gjorde på 8 timer. Samme taktikk er brukt i mange år ved reduksjon av antall ansatte. Det 10 personer kan gjøre, klarer også 9, og etter en stund 8. I tillegg har en problemet med høye lønninger i Norge. De færreste er villige til å gå ned i lønn og da vil lønnsutgiftene gå opp. Og vi priser oss enda mer ut ift resten av verden. Dermed forsvinner mange arbeidsplasser. Det er heller ikke et stort overskudd av arbeidskraft i Norge, hvor skulle en evt fått de 25% ekstra arbeiderne fra? Så er det problemene med skift o.l. som andre nevner. Enig. Skal man ha lønnskompensasjon, må produktiviteten økes tilsvarende. Tror ikke det er mulig å nå minst like stor produktivitet på 6 timer som på 8 timer. I hver fall klarer ikke jeg det. Arbeidsgiverne som gjennomfører dette, tror jeg vil legge enda større press på ansatte. Resultat: enda flere utbrente mennesker som blir skviset ut av arbeidslivet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.