Gjest Timari Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 leser nå at apostrofsyken sprer seg rundt omkring. jeg vet ærlig talt ikke når det skal være apostrof og ikke apostrof. Dessuten synes jeg det er vanskelig med sammensatte ord, om det skal være bindestrek imellom dem eller ikke. Må bare understreke at til tross for skrivefeilene mine her på DOl så fikk jeg 5 i norsk på vgs. synes dere rettskriving er vanskelig? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Nei, jeg syns ikke det er vanskelig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Noe synes jeg er vanskelig, andre ting synes jeg er veldig lett. I norsk bruker vi nesten ikke apostrof, men det gjør de i engelsk. Når det gjelder sammensatte ord så skal de jo som regel ikke ha bindestrek - med mindre de deles på linjeskift. Jeg er ram på å se andres skrivefeil, og irriterer meg veldig over dem. Men er definitivt langt fra perfekt selv. Det som er sørgelig er at pressen er så elendig på rettskrivning. Og når vi igjen og igjen leser samme feil i avisene - ja, så blir jo det "riktig" for oss. 0 Siter
mamma til ni Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Eg synst det er vanskeleg. Men det kan ha litt med at eg skriv nynorsk, og det er litt meir uvanleg å lese enn bokmål. Blir ein del feil på meg. 0 Siter
fresja Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg var ganske bara i norsk (både bokmål og nynorsk) rettskriving/grammatikk. Nå skriver jeg mye mindre viktige ting, så jeg gidder ikke sjekke alt jeg er usikker på. Legger merke til at mange på jobb og blant våre forbindelser skriver enda verre... Da jeg forberedte saker til skolestyret i kommunen, sa sjefen at jeg var god til å skrive nynorsk. Ellers er det så ymse i mange kommuner. 0 Siter
Gjest Astral Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Nei, jeg synes ikke norsk rettskriving er vanskelig når jeg bare skal skrive det, men jeg synes det er vanskelig når jeg skal begrunne hvorfor jeg bruker det og det ordet i stedet for et annet, eller liknende. Jeg er skikkelig dårlig på å huske regler, men de er "automatiske" hos meg, så jeg skriver korrekt allikevel. 0 Siter
Gjest lekendelett Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg tror det...Synd ingen andre er enig med meg. Altså jeg skriver fryktelig mye feil,men ser det ikke selv 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Nei, jeg synes ikke norsk er vanskelig, og jeg tror jeg gjør meg forstått. Men jeg tror også jeg har en del innarbeida feil som jeg ikke selv ser. Der er dol fint, for her forteller ofte folk hvor landet ligger dersom man stadig vekk repeterer sine feil. Jeg fikk faktisk 6 i norsk i andre klasse på videregående, men jeg tror det var fordi norsklæreren min likte meg veldig godt. På nettsteder som det her er det fort gjort at det går litt kjapt i svingene. Det burde vært en redigeringsmulighet her, for "send innlegg" trykkes ofte for tidlig. 0 Siter
Gyda Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det sies at det er de som i utgangspunktet er dyktigst i å skrive norsk som er de flittigste brukere av ordbøker. Man skulle selvsagt tro det var omvendt, men ofte er kombinasjonen av uvitenhet og troen på egen dyktighet såpass stor at det blir sånn. Og som en liten digresjon - den som gidder kan lese dette: http://www.sprakradet.no/templates/Page.aspx?id=7070 0 Siter
Gyda Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Nei, jeg synes ikke norsk er vanskelig, og jeg tror jeg gjør meg forstått. Men jeg tror også jeg har en del innarbeida feil som jeg ikke selv ser. Der er dol fint, for her forteller ofte folk hvor landet ligger dersom man stadig vekk repeterer sine feil. Jeg fikk faktisk 6 i norsk i andre klasse på videregående, men jeg tror det var fordi norsklæreren min likte meg veldig godt. På nettsteder som det her er det fort gjort at det går litt kjapt i svingene. Det burde vært en redigeringsmulighet her, for "send innlegg" trykkes ofte for tidlig. Å, så enig jeg er i akkurat den med at "Send innlegg" blir klikka på, og så ser man feilen akkurat for seint. Jeg ønsker meg ofte en angre-knapp. 0 Siter
Gyda Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg er rimelig indignert av den engelske apostrofbruken som sprer seg her i landet. Sånn som Martin's pub. Jeg tror at alle "skiltmakere" i landet skulle ha hatt høyere utdanning i norsk og fått stoppet slikt. ;o) Som svar på spørsmålet ditt om hvordan jeg ser på meg selv, så mener jeg at jeg er rimelig god i norsk rettskriving (bokmål og nynorsk) med en del tastefeil innimellom de gangene jeg har dårlig tid og gjennomlesninga blir for tilfeldig - det gjelder først og fremst her på dol og for ikke å snakke om msn. Og største svakheten min er kommareglene. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det sies at det er de som i utgangspunktet er dyktigst i å skrive norsk som er de flittigste brukere av ordbøker. Man skulle selvsagt tro det var omvendt, men ofte er kombinasjonen av uvitenhet og troen på egen dyktighet såpass stor at det blir sånn. Og som en liten digresjon - den som gidder kan lese dette: http://www.sprakradet.no/templates/Page.aspx?id=7070 Åh, for en vidunderlig artikkel! Takk for den! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Å, så enig jeg er i akkurat den med at "Send innlegg" blir klikka på, og så ser man feilen akkurat for seint. Jeg ønsker meg ofte en angre-knapp. Det er også noe administrasjonen bør vurdere. Faktisk tror jeg dol er det eneste forumet jeg er inne på hvor det ikke finnes en mulighet til å redigere egne innlegg. Så det kan ikke være så vrient. Men nå ser webbis ut til å være forsvunnet, så vi får nok ingen svar på en slik henvendelse nå. 0 Siter
Gyda Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det er også noe administrasjonen bør vurdere. Faktisk tror jeg dol er det eneste forumet jeg er inne på hvor det ikke finnes en mulighet til å redigere egne innlegg. Så det kan ikke være så vrient. Men nå ser webbis ut til å være forsvunnet, så vi får nok ingen svar på en slik henvendelse nå. Nei, hvis webbis har tatt pause, så er det vel ikke så mye å gjøre med det ... (Annet enn å vente, kanskje?) 0 Siter
Gjest ikke lett nei Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 nei jeg sliter med å få noen ord riktig:-( Noen ganger kvier jeg meg feks til å svare på tråder her fordi jeg vet jeg skriver feil og at det vil bli kommentert med en gang. 0 Siter
pip Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Jeg bruker å være ganske god på apostrofbruk, ordeling osv, slik som kan læres via regler og pugging. Sjøl om det skjer feil der også. Men rettskrivningen min kommer seg ikke opp over 5-klassenivået, slik en lærer en gang ironisk skrev. I bokmål. Nynorsken måtte jeg gi opp, og engelsk en er grusom. Spansk går til en viss grad, for der skriver man forholdsvis lydriktig. Med tasteskrivning er det et problem at hendene ikke er greit nok kordinert i forhold til hvilke bokstaver som kommer først, og jeg er ikke i stand til å se med øynene når det går galt, før jeg har lest igjennom en god del ganger, og ikke alltid da heller. Hvor mye feil det faktisk blir, avhenger mye av dagsform. På foraer der det er mulig å rette opp, er det ikke sjelden jeg redigerer en fire, fem ganger før det ser sånn nogenlunde ut. Men det kan man jo ikke her. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Det sies at det er de som i utgangspunktet er dyktigst i å skrive norsk som er de flittigste brukere av ordbøker. Man skulle selvsagt tro det var omvendt, men ofte er kombinasjonen av uvitenhet og troen på egen dyktighet såpass stor at det blir sånn. Og som en liten digresjon - den som gidder kan lese dette: http://www.sprakradet.no/templates/Page.aspx?id=7070 Den var fin. "Kanskje må noen hver av oss innrømme at jakten på andres feil blir styrt av en smule kritikksyke. Morsmålet vårt hadde stått seg bedre på denne innstillingen: Vi kan alle gjøre feil – best er det språket som inneholder færrest feil!" Jeg tror også det kommer av at det er mye, mye enklere å se andres feil enn egne. Spesielt hvis noen vanligvis skriver plettfritt, eller man forventer at de skal gjøre det (f.eks. forfattere og... vel, ikke journalister lenger...), og da ser man fort deres feil, i tillegg til at mange har lenge innarbeida feil de ikke vet er feil. For noen år siden hadde jeg satt alle penga mine på at jeg hadde rett i en diskusjon som oppsto med en venninne da hun påsto at jeg skrev ordet "selskap" feil. For jeg skrev "selskap" om selskap som i fest, og "selvskap" om selskap som i firma. Heldigvis visste hun ikke hvor sikker jeg var i min sak, så hun var ikke lur nok til å lure meg inn i et heftig veddemål. Men sånne innarbeida feil har de fleste av oss, tror jeg, og de ser vi ikke før noen kommenterer det. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 nei jeg sliter med å få noen ord riktig:-( Noen ganger kvier jeg meg feks til å svare på tråder her fordi jeg vet jeg skriver feil og at det vil bli kommentert med en gang. Triks: www.ordbok.no Fin å ha i hende. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 nei jeg sliter med å få noen ord riktig:-( Noen ganger kvier jeg meg feks til å svare på tråder her fordi jeg vet jeg skriver feil og at det vil bli kommentert med en gang. Der var det visst en skrivefeil av meg. Det heter www.ordnett.no 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Den var fin. "Kanskje må noen hver av oss innrømme at jakten på andres feil blir styrt av en smule kritikksyke. Morsmålet vårt hadde stått seg bedre på denne innstillingen: Vi kan alle gjøre feil – best er det språket som inneholder færrest feil!" Jeg tror også det kommer av at det er mye, mye enklere å se andres feil enn egne. Spesielt hvis noen vanligvis skriver plettfritt, eller man forventer at de skal gjøre det (f.eks. forfattere og... vel, ikke journalister lenger...), og da ser man fort deres feil, i tillegg til at mange har lenge innarbeida feil de ikke vet er feil. For noen år siden hadde jeg satt alle penga mine på at jeg hadde rett i en diskusjon som oppsto med en venninne da hun påsto at jeg skrev ordet "selskap" feil. For jeg skrev "selskap" om selskap som i fest, og "selvskap" om selskap som i firma. Heldigvis visste hun ikke hvor sikker jeg var i min sak, så hun var ikke lur nok til å lure meg inn i et heftig veddemål. Men sånne innarbeida feil har de fleste av oss, tror jeg, og de ser vi ikke før noen kommenterer det. "og da ser man fort deres feil, i tillegg til at mange har lenge innarbeida feil de ikke vet er feil." Godt eksempel på at vi trener en rettefunksjon her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.