Gå til innhold

SSRI Bare symptomlindrende?

Anbefalte innlegg

NHD, stemmer dette?

Sakset fra artikkel på psykisk helse

I boka «Depression» peker den amerikanske psykiateren Dorothy Rowe på at legemidlene ikke nødvendigvis helbreder depresjonen, men de holder symptomene i sjakk inntil depresjonen letner av seg selv. Antidepressiver er dermed som smertestillende å regne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199532-ssri-bare-symptomlindrende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaksterk

Det spørs jo litt hvorfor man er deprimert, ofte er det jo situasjonen man lever i som gjør at man blir ulykkelig, og dermed produserer mindre av bla serotonin i hjernen (bare et eksempel, jeg kan ikke nok om dette til å si at dette er tilfelle.)

Poenget er at depresjonen ofte har en årsak, det er denne årsaken man bør jobbe med. SSRI øker nivået av dopamin/serotonin i hjernen, men gjør ikke noe med ÅRSAKEN til at man ble deprimert i utgangspunktet.

Før snakket man om reaktiv depresjon, og endogen depresjon. Reaktiv vil si at man reagerer på omgivelsene, endogen vil si at den er biologisk.

Dette vil si at antidepressiva kan gjøre at man ikke er like deprimert lenger, men dersom man ikke fikser grunnen til at man ble deprimert, vil den kunne komme igjen og igjen dersom man slutter på medisiner.

En depresjon gir seg jo etter en tid, men vil kunne komme tilbake igjen.

Dette er mitt syn på saken :-)

Av og til trenger man medisiner for å kunne begynne å ruske opp i livet sitt, slik at man kan bli bedre, i slike tilfeller tror jeg ssri er svært nyttige :-)

Ha en fin kveld

Jeg har ikke lest de andre svarene, men tror at det er et både og her. I noen tilfeller retter det opp balansen, kanskje for alltid, kanskje for en stund. Andre må gå på det hele livet.

Selv har jeg vært deprimert fra tidlige barneår, men har nå etter mange års bruk av SSRI og terapi sluttet med SSRI. Jeg har prøvd tidligere, men da sank depresjonen på igjen. NÅ har jeg vært uten en ganske lang periode, og det går bra. Jeg tror SSRI er mer enn syptomlindrende, men det som gjelder for noen gjelder ikke for alle.

Vh bugge.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...