Gå til innhold

3000 jenter på lykkepillen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er en annen

1. Det er nok nødvendig i noen tilfeller (les: alvorlig depresjon som ikke responderer på andre behandlinger). Har ingen formening om hvorvidt det er et overforburk i denne aldersgruppa.

2. Helt ok.

Jeg skulle gjerne sett mer kritisk journalistikk ang. SSRI, særlig med fokus på eventuelle langtidsskader (Hvor sannsynlig er det? Hva vet vi om det ut fra dagens forskning? Hvorfor forskes det tilsynelatende så lite på dette?).

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Forutsatt god diagnostikk ser jeg ingen betenkeligheter dersom andre behandlinsformer ikk har gitt ønsket effekt. Dvs dersom alternativet er fortsatt sykdom.

2. Bildet har jeg ingen meninger om. Det er ok.

Jeg liker ikke begrepet "lykkepillen".

For all del kall det ikke lykkepille.

Da hadde jeg vel ikke trengt innleggelse i sommer.

Jeg har gått på ad i 10 år nå.

Jeg er så gla for at det finnes, det har gjort så jeg har kunnet leve et noenlunde normalt liv.

Gift + 3 barn.

Den kurerer ikke, men er god hjelp i en vanskelig hverdag.

Det er så mye uvitenhet ute å går.

Hører jeg om noe nytt er det rett på nettet for å finne informasjon.

Lås deg ikke i hva andre sier, sjekk selv.

mvh

Gjest oppgitt leser

1. Forutsatt god diagnostikk ser jeg ingen betenkeligheter dersom andre behandlinsformer ikk har gitt ønsket effekt. Dvs dersom alternativet er fortsatt sykdom.

2. Bildet har jeg ingen meninger om. Det er ok.

Jeg liker ikke begrepet "lykkepillen".

"folk som tar antidepressiva er mer aggressive og sinte enn andre."

Vil du si at denne påstanden stemmer (kategorisk)? Hva kan det i så fall komme av?

Gjest vitamineral

Kanskje de med bilde vil si at folk spiser "lykkepiller" som vitaminer. Jerntabletter (som er avbildet) skal man forøvrig heller ikke ta uten kontakt med lege og påvist jernmangel først.

Eller kanskje "lykkepiller" er like nødvendige for noen som vitaminer er for alle. Når man mangler vitaminer, må man tilføre det, når man har ubalanse i transmittorstoffer i hjernen, må man rette det opp.

Jeg lurer på denne forskningen ang. agressivitet og økt selvmordsrisiko. Er risikoen økt sammenlignet med hvordan en ville vært uten slike meidisiner eller med den øvrige befolkningen?

Det er jo naturlig om det er høyere selvmordstall blant folk som går på slike medisiner enn andre folk - det er jo en grunn til at man bruker slike medisiner..

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

"folk som tar antidepressiva er mer aggressive og sinte enn andre."

Vil du si at denne påstanden stemmer (kategorisk)? Hva kan det i så fall komme av?

Den stemmer ikke og er helt i mot mitt inntrykk. En blir vanligvis langt mindre aggressiv.

1. Det er nok nødvendig i noen tilfeller (les: alvorlig depresjon som ikke responderer på andre behandlinger). Har ingen formening om hvorvidt det er et overforburk i denne aldersgruppa.

2. Helt ok.

Jeg skulle gjerne sett mer kritisk journalistikk ang. SSRI, særlig med fokus på eventuelle langtidsskader (Hvor sannsynlig er det? Hva vet vi om det ut fra dagens forskning? Hvorfor forskes det tilsynelatende så lite på dette?).

Sjekk denne linken.

http://www.legemiddelverket.no/terapi/publisert/Depresjon-barn.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...