Gå til innhold

Bordeline og empati

Gjest Ikke forutinntatt

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke forutinntatt

Borderline - noen sammenheng med evne til empati ?? Leste et sted at borderline pf har sammenheng med antisosial pf, men synes det høres litt rart ut.. Er personer med borderline manipulerende ? Dette er ærlige spørsmål, og jeg mener overhodet ikke å støte noen.. Jeg bare prøver å finne ut mest mulig om denne sykdommen. Jeg har lest mye, men disse spørsmålene stiller jeg her fordi jeg ikke har funnet svar på dem andre steder.

Hvordan oppleves personer med borderline for andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hatt en del venner med diagnose borderline. Bare en av dem er manipulerende og uten empati. Hun har også to andre pf-diagnoser i cluster B (cluster b er antisosial, narssisstisk, histrionisk og borderline.).

histrionisk,hun tror hun er bestevenn med fastlegen sin, narsisstisk hun vet alltid best og vet alt, vet bedre enn lærerne i alt osv...Empatien fins ikke hos henne og hele greia er svært vanskelig, må holde avstand som best en kan.

Ellers er det ingen jeg har hatt det så morsomt og herlig sammen med, og så lett å snakke med etc, enn de andre av mine venner som har diagnose borderline.

Selv om det er slitsomt og en del konflikter i blant, kan være meget umodne i mange situasjoner. De vekker veldig sterke følelser, både gode og dårlige, alt ettersom. Men mange grunner til det sikkert. En ting er vel at de har tendens til å "JEG SKAL ALDRI SNAKKE MED HAN IGJEN!!!" så om det er en konflikt, så tørr ikke jeg komme med mitt syn, men må bare legge meg flat, fordi jeg er så redd for at da bryter hun kontakten. Så blir jeg litt nervevrak pga det. "er det verdt det...?"Men det er jo min feighet. For jeg vil ikke miste mine venner, er ingen jeg har det så morsomt med, når vi har det morsomt...

Men en er ikke en diagnose, en er et individ og kan ikke si noe om hvordan en er og oppfattes hundre prosent fordi om den diagnosen er der. Skjønner godt at noen typer borderline har sammenheng med antisosial, mens andre igjen med bulimi, andre igjen med depresjoner, er veldig mye og forskjellig, mange måter å ha det på. Men likevel får en enn viss sense over at "det" er borderline i bunnen.

Er erfainger en gjør seg etterhvert. Lettere det enn å lese seg til det.

:)

Førsteinntrykk ved de JEG har kjent med borderline er at de er livlige og veldig levende, lett å komme i kontakt med og åpne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1421618
Del på andre sider

Gjest Ikke forutinntatt

jeg har hatt en del venner med diagnose borderline. Bare en av dem er manipulerende og uten empati. Hun har også to andre pf-diagnoser i cluster B (cluster b er antisosial, narssisstisk, histrionisk og borderline.).

histrionisk,hun tror hun er bestevenn med fastlegen sin, narsisstisk hun vet alltid best og vet alt, vet bedre enn lærerne i alt osv...Empatien fins ikke hos henne og hele greia er svært vanskelig, må holde avstand som best en kan.

Ellers er det ingen jeg har hatt det så morsomt og herlig sammen med, og så lett å snakke med etc, enn de andre av mine venner som har diagnose borderline.

Selv om det er slitsomt og en del konflikter i blant, kan være meget umodne i mange situasjoner. De vekker veldig sterke følelser, både gode og dårlige, alt ettersom. Men mange grunner til det sikkert. En ting er vel at de har tendens til å "JEG SKAL ALDRI SNAKKE MED HAN IGJEN!!!" så om det er en konflikt, så tørr ikke jeg komme med mitt syn, men må bare legge meg flat, fordi jeg er så redd for at da bryter hun kontakten. Så blir jeg litt nervevrak pga det. "er det verdt det...?"Men det er jo min feighet. For jeg vil ikke miste mine venner, er ingen jeg har det så morsomt med, når vi har det morsomt...

Men en er ikke en diagnose, en er et individ og kan ikke si noe om hvordan en er og oppfattes hundre prosent fordi om den diagnosen er der. Skjønner godt at noen typer borderline har sammenheng med antisosial, mens andre igjen med bulimi, andre igjen med depresjoner, er veldig mye og forskjellig, mange måter å ha det på. Men likevel får en enn viss sense over at "det" er borderline i bunnen.

Førsteinntrykk ved de JEG har kjent med borderline er at de er livlige og veldig levende, lett å komme i kontakt med og åpne.

Takk for grundig svar:) Det var veldig interessant å høre om dine erfaringer.

Jeg lurer litt på hva det er ved borderline som gjør at disse vennene dine er spesielt morsomme og være sammen med ? Men det er jo positivt, selvsagt!

Og du skriver at borderline pf i samme kategori som antisosial, histrionisk (eller hva det nå heter) og narsisistisk pf. Vet du hva årsaken til dette er - har disse pf-lidelsene felles trekk -i såfall hva hvilke? Har du inntrykk av at egosentrisitet et utpreget trekk ved borderline, eller er det ingen sammenheng ?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1421700
Del på andre sider

Gjest Ikke forutinntatt

En ting til..:)

Hva er det som gjør at du godt kan forstå at borderline kan ha sammenheng med antisosial pf?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1421709
Del på andre sider

En ting til..:)

Hva er det som gjør at du godt kan forstå at borderline kan ha sammenheng med antisosial pf?

impulsivitet,

raseriutbrudd og voldsomhet, der inventar knuses eller ting kastes rundt om kring, sjarmen.

Der en f.eks antisosial har stått med svarte rasende øyne og truet med å slå deg ned, har en med borderline f.eks kjeftet og smelt, løpt på rommet sitt og kastet ting rundt. Vet av jenter med borderline som har kommet med trusler om bank som hevn, kommet i fengsel for vold, mens andre igjen ikke villet skadet en sjel! Men f.eks løpt inn på et annet rom å knust ting.

Impulsiviteten og ukontrollert sinne er vel det som kan ligge i nærhet av antisosial etc. Så kan noen med borderline være ekstremt frekke og stygge i munnen til andre mennesker, fordi de har sånn svart/hvit, enten eller tenkning, der de kan føle stor vemmelse og kvalme ovenfor andre de har en konflikt med og bli utrolig frekke. Men det er kanskje borderline og ikke antisosial.

Men det vil jo ikke si at alle med borderline er slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1421742
Del på andre sider

impulsivitet,

raseriutbrudd og voldsomhet, der inventar knuses eller ting kastes rundt om kring, sjarmen.

Der en f.eks antisosial har stått med svarte rasende øyne og truet med å slå deg ned, har en med borderline f.eks kjeftet og smelt, løpt på rommet sitt og kastet ting rundt. Vet av jenter med borderline som har kommet med trusler om bank som hevn, kommet i fengsel for vold, mens andre igjen ikke villet skadet en sjel! Men f.eks løpt inn på et annet rom å knust ting.

Impulsiviteten og ukontrollert sinne er vel det som kan ligge i nærhet av antisosial etc. Så kan noen med borderline være ekstremt frekke og stygge i munnen til andre mennesker, fordi de har sånn svart/hvit, enten eller tenkning, der de kan føle stor vemmelse og kvalme ovenfor andre de har en konflikt med og bli utrolig frekke. Men det er kanskje borderline og ikke antisosial.

Men det vil jo ikke si at alle med borderline er slik.

så har de vanskelig for å styre temperamentet sitt og følelsene sine, slik at der andre ville vært fristet til å si noe stygt, men holdt det inni seg, vræler en med pf ut de verste skyllebøtter. En med borderline vil kanskje angre og føle seg som en dritt etterpå (ikke alle), mens en med antisosial eller pf med psykopatiske trekk ikke ville bry seg med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1421753
Del på andre sider

Annonse

Takk for grundig svar:) Det var veldig interessant å høre om dine erfaringer.

Jeg lurer litt på hva det er ved borderline som gjør at disse vennene dine er spesielt morsomme og være sammen med ? Men det er jo positivt, selvsagt!

Og du skriver at borderline pf i samme kategori som antisosial, histrionisk (eller hva det nå heter) og narsisistisk pf. Vet du hva årsaken til dette er - har disse pf-lidelsene felles trekk -i såfall hva hvilke? Har du inntrykk av at egosentrisitet et utpreget trekk ved borderline, eller er det ingen sammenheng ?

Mvh

de med borderline har ikke bare evnen til å føle sterke følelser selv, de får de andre rundt en til også å få det. På godt og vondt. Vet ikke hvorfor er de er morsom å være sammen med..livlige, slipper seg løs, "barnslige" kanskje, artig å prate med, ler mye... osv?

pf er jo delt inn i cluster a, b og c. a er mest psykosenære, b, der en har borderline, antisosial, histrionisk og narsisstisk: er dramatiske og emosjonelle personlighetsforstyrrelser, og c mer nevrotiske. Søk på nett... Har en flere enn en pf, er det vanligst å ha fler innenfor samme cluster.

Egosentrisitet vet jeg ikke hva er...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1421757
Del på andre sider

Gjest Fiona79

Interessant det du skriver!!!

Hvordan har du kommet i kontakt med så mange borderlinere? :)

Har selv hatt kontakt med en del med borderline, både som venner og i andre sammenhenger. Kjenner igjen det du skriver om at de er SVÆRT umodne i konflikter! Og ofte på andre områder.

MEN, vet du egentlig hva det vil si å ha de forskjellige PF? Den venninnen du beskriver, som angivelig har opptil flere PF. Histerionisk har ingenting med å være "bestis" med fastlegen, noe jeg tviler på at hun er. Histerionisk er mer og kle seg utfordrene, og ha en oppførsel som tiltrekker seg ALLES oppmerksomhet. Og bruker kroppen, og fysisk utseende for å få denne oppmerksomheten. I tillegg her de veldig emosjonelle.

Når det er narsissistisk PF, så handler det i liten grad om å være flinkere en lærere og slikt. Det handler mer om at personen har en følelse av å være "spesiell" og derfor bare bør omgåes mennesker med høy status o.l. Hun tror da også at alle helt uten videre skal oppfylle henns ønsker og behov.

=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1426071
Del på andre sider

Interessant det du skriver!!!

Hvordan har du kommet i kontakt med så mange borderlinere? :)

Har selv hatt kontakt med en del med borderline, både som venner og i andre sammenhenger. Kjenner igjen det du skriver om at de er SVÆRT umodne i konflikter! Og ofte på andre områder.

MEN, vet du egentlig hva det vil si å ha de forskjellige PF? Den venninnen du beskriver, som angivelig har opptil flere PF. Histerionisk har ingenting med å være "bestis" med fastlegen, noe jeg tviler på at hun er. Histerionisk er mer og kle seg utfordrene, og ha en oppførsel som tiltrekker seg ALLES oppmerksomhet. Og bruker kroppen, og fysisk utseende for å få denne oppmerksomheten. I tillegg her de veldig emosjonelle.

Når det er narsissistisk PF, så handler det i liten grad om å være flinkere en lærere og slikt. Det handler mer om at personen har en følelse av å være "spesiell" og derfor bare bør omgåes mennesker med høy status o.l. Hun tror da også at alle helt uten videre skal oppfylle henns ønsker og behov.

=)

eh...tror ikke du har lest innlegget mitt skikkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1426416
Del på andre sider

Hva er borderline?

Så innlegget på "100 nyeste" - og har tydelig lest noe jeg ikke har peiling på :)

Og hva er pf - mens jeg likevel spør om ting jeg sikkert burde visst :)

*hvisker i øret*

Borderline er også kalt emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Pf er kort for personlighetsforstyrrelse.

http://www.likestilling.com/psykologi/persfor/borderline-sjekkliste.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1426501
Del på andre sider

Annonse

Hva er det jeg ikke har forstått da?

noen histrioniske kan også tro forhold er mer intime enn de virkelig er, som f.eks å tro en har et nært vennskap til fastlegen eller rørleggern for den saks skyld. Det betyr jo ikke at hun i virkeligheten har det. Kan og slå andre veien, andre kan tro den histrioniske har vært f.eks seksuelt tilnærmelig, mens det aldri var i hennes tanker noe slikt. Hun var bare hyggelig =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1427089
Del på andre sider

Gjest Fiona79

noen histrioniske kan også tro forhold er mer intime enn de virkelig er, som f.eks å tro en har et nært vennskap til fastlegen eller rørleggern for den saks skyld. Det betyr jo ikke at hun i virkeligheten har det. Kan og slå andre veien, andre kan tro den histrioniske har vært f.eks seksuelt tilnærmelig, mens det aldri var i hennes tanker noe slikt. Hun var bare hyggelig =)

hmm...

sært å tro at man har et nært forhold til LEGEN...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200461-bordeline-og-empati/#findComment-1427096
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...