Gå til innhold

varmeallergi noen?

Anbefalte innlegg

Gjest jeglurer09

hei!

jeg lurer på om jeg har fått varmeallerigi eller noe liggnende, er plaget med kløing og prikking på kroppen når jeg kommer utenfra og inn, og når jeg blir sliten / svett, f eks gå fort o.l. blir rød på kroppen, spes ansiktet. noen sier det kan være varmeallergi, lurer på om noen har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200742-varmeallergi-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Varmeallergi vet jeg ingenting om (ei heller har jeg hørt om det).

Men du beskriver to situasjoner hvor hudens temperatur forandrer seg (er ute og kommer inn, samt trener og blir varm). I begge situasjoner skjer det noe med blodomløpet i huden og kroppens automatiske evne til å regulere temperatur.

Hvis det er kaldere ute enn inne (slik som i disse dager), vil blodårene (når man er ute) trekke seg sammen og redusere blodtilførselen til huden for at ikke kroppen skal bli tappet for varme. Når du kommer inn, "åpnes slusene" igjen, blodomløpet i huden økes, noe som kan resultere i prikking/etc (jo kaldere ute, jo mer prikking når du kommer inn.)

Når du trener eller går fort, vil det være svært stor blodgjennomstrømning i huden, slik at kroppen kan kvitte seg med varme (via svette) som du generer når du går/løper. Det er godt mulig også dette kan generere "prikking".

Jeg vet ikke fasit for deg, men det er altså godt mulig at den prikkingen du kjenner, kun er de normale reaksjonene som skjer i huden når kroppen skal justere kroppstemperaturen etter de varierende forholdene (kulde/varme).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200742-varmeallergi-noen/#findComment-1427907
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...