Gå til innhold

Er det forskjell på angstanfall og depresjonsanfall?

Anbefalte innlegg

opplever iblant det jeg vil kalle for "depresjonsanfall". jeg kan plutselig være et sted og så bli overmannet av en voldsom tristhet og vil bare hjem og sove. Det er som om jeg er den eneste personen i hele verden og ingen andre kan nå inn til meg. Det er ikke slik at hjertet løper løpsk, eller at jeg føler at jeg ikke får puste

Er dette et angstanfall? Eller kan man skille mellom ulike typer angstanfall

Fortsetter under...

artig!

Jeg har aldri hørt begrepet "depresjonsanfall" før.

Min assosiasjon går til emosjonell ustabil pf evt til bipolar ultrarapid cycling.

Gir det noen mening?

vel jeg synes ikke at det er så artig!!.

Det var en psykolog som brukte begrepet "depresjonsanfall", derfor lurte jeg litt på hva det innebar for noe

Mulig jeg er bipolar. Er ikke diagnostisert som borderline. Hovedproblemene mine er depresjon og angst

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det var en psykolog som brukte begrepet "depresjonsanfall", derfor lurte jeg litt på hva det innebar for noe

Mulig jeg er bipolar. Er ikke diagnostisert som borderline. Hovedproblemene mine er depresjon og angst

Sorry for ordbruken. Jeg skjønner at det ikke er artig for deg.

Skulle vel kalt det interessant for meg. Har gjennom mer enn 20 år aldri opplevd at noen har brukt det ordet.

sorry igjen..

Gjest womman_23

Skulle vel kalt det interessant for meg. Har gjennom mer enn 20 år aldri opplevd at noen har brukt det ordet.

sorry igjen..

jeg har diagnose bipolar rapid cycle, og jeg kan kjenne meg igjen i "depresjonsanfall". Kan være bare to dager der jeg blir ekstremt deprimert, intens mørk smerte, ligger i sengen min og lider, selvmordstanker. På det verste får jeg aggresjonssmerte og ligger og dunker meg selv i sengen og da smertehylene kom ble jeg lagt inn. (beklager, mener ikke være dramatisk, men det var sånn.) Kan ha det så jævlig at jeg legger meg ute ved en brygge i vinternatta til jeg skjelver for å dempe over smerten/depresjonen. To dager senere føler jeg meg bedre, letner. Men det er vel met på natten at det var slik mest ille. Men i ettertid ser jeg kanskje at jeg har vært deprimert en hel vinter, bare at det går to dager der smerten er helt intens, før det letner litt der jeg tror jeg er okei igjen, mens jeg kanskje ikke er(?) så vender depresjonsanfallet tilbake noen dager senere. Angst har jeg aldri vært spes plaget med, føler litt angst under depresjon, mens depresjon er hovedproblem.

Er dog helt bra nå med litium.................... ;)

Gjest womman_23

jeg har diagnose bipolar rapid cycle, og jeg kan kjenne meg igjen i "depresjonsanfall". Kan være bare to dager der jeg blir ekstremt deprimert, intens mørk smerte, ligger i sengen min og lider, selvmordstanker. På det verste får jeg aggresjonssmerte og ligger og dunker meg selv i sengen og da smertehylene kom ble jeg lagt inn. (beklager, mener ikke være dramatisk, men det var sånn.) Kan ha det så jævlig at jeg legger meg ute ved en brygge i vinternatta til jeg skjelver for å dempe over smerten/depresjonen. To dager senere føler jeg meg bedre, letner. Men det er vel met på natten at det var slik mest ille. Men i ettertid ser jeg kanskje at jeg har vært deprimert en hel vinter, bare at det går to dager der smerten er helt intens, før det letner litt der jeg tror jeg er okei igjen, mens jeg kanskje ikke er(?) så vender depresjonsanfallet tilbake noen dager senere. Angst har jeg aldri vært spes plaget med, føler litt angst under depresjon, mens depresjon er hovedproblem.

Er dog helt bra nå med litium.................... ;)

Men kanskje selv om en var deprimert hele vinteren, så har en selv lagt mest vekt på "depresjonsanfallene" som er helt jævlig, men varer kortere, dermed kan en lett få feil diagnose ustabil pf...

hilsen meg

Annonse

med angst følger mange ganger en form for depresjon, det sier seg selv om man har angst i lang tid.. om du er usikker burde du søke hjelp, det er stor forskjell på behandling av vanlig angst og depresjon:-)

vær sikker på at du får den rette oppfølgingen, lykke til:-)

Gjest Sort hull

Dette opplever jeg også stadig vekk. Det har i mitt tilfelle ikke noe med angst å gjøre - det er som du kaller det, et "depresjonsanfall". Har aldri før hatt noe navn for dette, men "depresjonsanfall" beskriver det utmerket! Det er akkurat det det er.

Uansett; det er svært ubehagelig når det inntreffer..:( Da vil jeg bare bort, dø, føler meg så mislykket, blir så voldsomt trist, og løper raskeste veien hjem og under dynen hvis det er mulig..

Gjest Sort hull

artig!

Jeg har aldri hørt begrepet "depresjonsanfall" før.

Min assosiasjon går til emosjonell ustabil pf evt til bipolar ultrarapid cycling.

Gir det noen mening?

Jeg lurer på hvorfor din assosiasjon går til ustabil pf? Det var interessant, da jeg opplever "depresjonsanfall" og scorer relativt høyt på denne pf (men ikke nok til å ha diagnosen). Så jeg vil gjerne vite hva den evt. sammenhengen er..

God beskrivelse!

Kjenner meg godt igjen i det du skriver.

Fra behandlingsapparatet har ulike diagnoser blitt lansert; eupf (BPF), RBD og bipolar.

Disse er imidlertid ganske forskjellige, men med dette med stemningsforstyrrelser som en slags fellesnevner.

Det som antagelig kan være en viktig pekepinn for å finne ut hvilken merkelapp som er mest relevant å bruke, er foranledningene til nedturen.

Da jeg var til en slags utredning for RBD (på Riksen) fikk jeg inntrykket av at disse nedturene ikke var så sterkt relatert til hendelser i livet.

Når det derimot gjelder eupf, vil det slik jeg har forstått det være klart for pasienten hva som har utløst nedturen. Det vil være en hendelse, ekstern eller intern som utløser depresjonsanfallet.

Jeg kan også oppleve at disse depresjonsanfallene slår meg helt ut, og da er det, som du så riktig beskriver det, bare å søke tilflukt under dynen.

Jeg håper at du får nyttig hjelp, og at problemet ditt blir tatt på alvor.

Det er svært belastende å bli slått ut på den måten som anfallene gjør.

Jeg ønsker deg lykke til, og takk for at du ville dele et så godt begrep med oss andre!

sorry igjen..

helt ok:)

forsto ironien og skulle forsøke å være ironisk igjen:)

he he

Hei Timari!

Jeg har i alle år hatt "anfall" som ikke passer inn i "angstanfallkategorien".

Personlig kaller jeg dem for "fortvilelsesanfall" som forsåvidt ikke er et dekkende ord på det helvetet jeg inniblant befinner meg i. Det viktigste jeg kan si er at det er en indre smerte som er så uutholdelig, og som har et helt spekter av ulike følelser, angst, sinne, tristhet, frustrasjon. En følelse av å gå på veggen, av at kaoset er uutholdelig. Å knytte dette opp mot diagnose ser jeg ikke noe poeng i slik i utgangspunktet. Som du vet har jeg ikke mange psykiske diagnoser. (blandet angst- og depresjonslidelse, men det er da også plenty nok.) Jeg har hatt rene angstanfall mange ganger som du vet, og jeg vet det finnes andre typer "anfall" som er minst like smertefulle.

Ofte er det et indre kaos tror jeg som er så stort at noe inne i en kollapser midlertidig. jeg opplever at sobril hjelper mot disse formene for anfall også, og har ikke funnet noen annen medisin som kan hjelpe mot denne smertefulle indre tilstanden. Så jeg tror det finnes depresjonsanfall, angstanfall, frustrasjonsanfall, fortvilelsesanfall og hva mer en kan klare å finne av ord for å beskrive noe som er mer enn angst.

Du er i hvertfall ikke alene, Timari. jeg har hatt mange slike i den siste tiden, og sliter. Hang in there, sammen med meg.

Klem bugge.

Annonse

med angst følger mange ganger en form for depresjon, det sier seg selv om man har angst i lang tid.. om du er usikker burde du søke hjelp, det er stor forskjell på behandling av vanlig angst og depresjon:-)

vær sikker på at du får den rette oppfølgingen, lykke til:-)

Hvordan i alle dager kan en være sikker på å få den rette behandlingen??

Hvordan i alle dager kan en være sikker på å få den rette behandlingen??

Det som føles rett for deg er vel svaret på det, mange prøver ulike behandlere før de føler ting blir bedre, men de fleste er dyktige så lenge du er bevisst på og åpne deg..

Angst og depresjon hører ofte sammen, men denne depresjonen har som regel ingen sammenheng med alvorlig depresjon som forøvrig trenger en helt annen behandling, jeg selv har kun hatt angstnevrose, følte den på kroppen for første gang for 13 år siden..

Det som har hjulpet meg mest er en fantastisk fastlege og fysisk aktivitet:-)

Til slutt vil jeg gjerne si at den eneste som egentlig kan ta tak i problemet er deg selv, men det finnes mange der for å hjelpe deg:-) Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...