Gå til innhold

Virker som om jeg alltid er syk.....


myesyk

Anbefalte innlegg

Jeg er en 17 år gamel gutt. I det siste året har jeg slitt mye med forskjellige sykdommer, og det virker som om immunforsvaret mitt ikke virker helt som det skal. Jeg har i det siste fundert på om jeg har HIV, noe som ikke er umulig ettersom jeg er homofil, og har hatt ubeskyttet munnsex med to av samme kjønn iløpet av de siste to årene.

Sykdom 1: I fjor sommer fikk jeg en virusinfeksjon i halsen. Jeg gikk til to leger før de fant ut hva det var. Denne infeksjonen har kommet og gått i løpet av det siste året, og er nå tilbake for fullt. Eneste behandlingsmåte jeg har fått er å skylle munnen med munnvann av typen "Corsodyl"

Sykdom 2: i løpet av i fjor sommer utviklet jeg et utslett og en soppinfeksjon i skrittet. Denne har jeg vært plaget med siden. Jeg har vært hos lege med dette, og fått to salver, en mot utslett og en mot soppinfeksjon. Disse hjelper, men bare så lenge jeg bruker dem. Etter behandlingen, komer begge tilbake.

Sykdom 3: For ca 1,5 mnd siden fikk jeg store problemer med magen og tarmene. Kvalme, oppkast, vondt i magen og lett forstoppelse. Gikk til legen etter en uke, og fikk etter en kort undersøkelse (klemte litt på magen) fastslo han at jeg hadde magekatarr. han tok så en blodprøve, men jeg har til dags dato ikke fått noe resultater fra den. Jeg fikk så råd om å spise "lett" mat, som kokt fisk, kylling, loff og mye vann og farris. Jeg har fulgt denne "dietten" nøye, men har ennå ikke blitt kvitt mageproblemene.

Så, for å oppsummere; Halsproblemer, mageproblemer, sopp -og utslett problemer.

Har jeg nedsatt immunforsvar? HIV? Eller er jeg kanskje bare dømt til å leve med dette?

Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er redd for at du kan ha fått HIV bør du gå og teste deg. Dette kan du gjøre helt anonymt hvis du vil. Tror ikke immunforsvaret svekkes drastisk av bare å ha HIV-viruset, dette er vel mest når en person har utviklet AIDS (noe som du helt sikkert ikke har!). Passer du på å spise nok/sove nok? Du kan få nedsatt immunforsvar av annet enn HIV-viruset også, vet du. Evt. kan det bare være tilfeldig at du har fått alle disse infeksjonene nå. Men for din egen skyld - ta en HIV-test! Og husk å bruke beskyttelse fra nå av - det er ditt liv det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Jeg synes ikke disse symptomene behøver å henge sammen, eller at de tyder på at du har HIV. Soppinfeksjoner i skrittet er nokså vanlig, og oppstår særlig dersom man trener mye og er mye svett eller dusjer mye sli at det blir fuktighet i hudfoldene i skrittet. Slike mageplager du beskriver er også nokså vanslige uten at det nødvendigvis blir påvist sykdom som årsak.

MEN - jeg synes du skal teste deg. Først og fremst for å bli kvitt den tvilen og sykdomsmistanken som tydeligvis plager deg. Og OM du likevel mot formodning skulle være smittet, så er her nå gode behandlingsutsikter som er bedre om man kommer tidlig til. Testen er bare en enkel blodprøve som de fleste leger kan sende inn. På Olafiaklinikken i Oslo får man til og med svar mens man venter.

Ellers tror jeg ikke du er dømt til å leve med dette. Soppen fins det behandling for. Virusplagene kan kanskje bedre seg og dersom mageplagene vedvarer fins det kanskje en annen og mer effektiv behandling dersom du tar det opp med legen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...