Gå til innhold

brennpunkt sendes alikevel i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg henger meg opp i Nokas-saken er politiets arbeid. Det at det er så utrolig bra.

Du bor i nærheten skriver du. Tror du ressursbruken og oppklaringsiveren hadde vært i nærheten av den samme dersom det var du som ble skutt den dagen i april?

I guess not.

Det snakkes om at man må reagerer fordi man aldri har sett kommandoran som det her i Norge tidligere.

Har de allerede glemt at postens verdisentral i Oslo ble ranet på samme måten, sannsynligvis av de samme gjerningsmennene, noen måneder tidligere?

Hadde de gjort sitt for å oppklare dette mislykkede ranet hadde muligens Klungland levd i dag, rett og slett fordi Toska og co. sannsynligvis hadde sittet bak lås og slå.

Jeg reagerer også på at samtlige skriker etter 21 år på disse gutta. I utgangspunktet er jeg enig. Det her kvalifiserer utvilsomt til lovens strengste straff.

Men i forhold til norsk rettpraksis og norske domsavsigelser forstår jeg ikke hvorfor disse skal få 21 års fengsel, mens mange andre drapsmenn, voldtektsmenn, pedofile og folk som ødelegger livet til uskyldige mennesker på bussen, er ute etter langt kortere tid.

Men nå skal det plutselig tas helt av fordi den drepte er en politimann.

Det er forskjellsbehandling!

Vi fortjener alle det samme arbeidet som politiet nå har lagt til grunn, men det skjer ikke. For hvis jeg blir skutt og drept under et sånt ran er ikke jeg en av "deres egne", og det vil synes i arbeidet de gjør.

Og det er en skam at det skal være sånn, og det er en skam at de ikke satte inn ressurser for å ta de samme ranerne den dagen de plaffet rundt seg med automatvåpen i Oslo noen måneder tidligere.

Men da ble jo heller ingen polititjenestemenn skutt. De ble bare skutt etter.

Her snakker vi forebygging!

Knallbra inlegg SDD! du setter virkelig ord på det...

men synes uansett vi er altfor "snille" i straffeutmålinger her i landet når man sammenligner med forbrytelser som ikke direkte fører til dødsfall, ung eller gammel.. litt vanskelig dette her:-)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• snø

8

• Goliath

6

• Zombiebob

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er jo det som er så trist! Man diskuterer politiets arbeidsmetoder og syns synd på fyren som "ble skutt på jobb for politiet"....

Men jeg skulle likt å sett en dokumentar med fokus på fyren selv og hans ikke akkurat edle motiver for å "hjelpe" politiet.

Jeg skulle ikke sagt noe om vi her snakket om en helt uskyldig fyr som ble tvunget til å bistå politiet. Da hadde jeg vært HELT enig i at politiet burde ha handlet på en annen måte.

Men hallo! Vi snakker om en fyr med alt annet enn edle motiver.

Jeg blir bare kvalm av slike folk jeg, verken mer eller mindre.

Og man hopper over en del ledd i årsakskjeden når man konkluderer med "stakkars Trondalene som ble skutt på 'jobb' for politiet"....

Jeg har som sagt ikke sett dokumentaren. Jeg var innom den, men fyren gjorde meg så kvalm at jeg skrudde på musikk i stedet.

Hvem gjør forresten "forretninger" med folk som ser sånn ut?? Han lyser jo KJELTRING lang vei!!

Beste hilsen fra

Mener du at politiet kan bruke folk som ham akkurat som det passer dem uten å ta verken ansvar eller hensyn?

Skrevet

Det jeg henger meg opp i Nokas-saken er politiets arbeid. Det at det er så utrolig bra.

Du bor i nærheten skriver du. Tror du ressursbruken og oppklaringsiveren hadde vært i nærheten av den samme dersom det var du som ble skutt den dagen i april?

I guess not.

Det snakkes om at man må reagerer fordi man aldri har sett kommandoran som det her i Norge tidligere.

Har de allerede glemt at postens verdisentral i Oslo ble ranet på samme måten, sannsynligvis av de samme gjerningsmennene, noen måneder tidligere?

Hadde de gjort sitt for å oppklare dette mislykkede ranet hadde muligens Klungland levd i dag, rett og slett fordi Toska og co. sannsynligvis hadde sittet bak lås og slå.

Jeg reagerer også på at samtlige skriker etter 21 år på disse gutta. I utgangspunktet er jeg enig. Det her kvalifiserer utvilsomt til lovens strengste straff.

Men i forhold til norsk rettpraksis og norske domsavsigelser forstår jeg ikke hvorfor disse skal få 21 års fengsel, mens mange andre drapsmenn, voldtektsmenn, pedofile og folk som ødelegger livet til uskyldige mennesker på bussen, er ute etter langt kortere tid.

Men nå skal det plutselig tas helt av fordi den drepte er en politimann.

Det er forskjellsbehandling!

Vi fortjener alle det samme arbeidet som politiet nå har lagt til grunn, men det skjer ikke. For hvis jeg blir skutt og drept under et sånt ran er ikke jeg en av "deres egne", og det vil synes i arbeidet de gjør.

Og det er en skam at det skal være sånn, og det er en skam at de ikke satte inn ressurser for å ta de samme ranerne den dagen de plaffet rundt seg med automatvåpen i Oslo noen måneder tidligere.

Men da ble jo heller ingen polititjenestemenn skutt. De ble bare skutt etter.

Her snakker vi forebygging!

"Tror du ressursbruken og oppklaringsiveren hadde vært i nærheten av den samme dersom det var du som ble skutt den dagen i april?"

Definitivt. Det finnes ingen grunn til å tro noe annet. Dette var åpenbart gjengangsforbrytere som ikke skydde noe for å ta i bruk ekstrem vold, derfor måtte de stoppes.

Samtidig ville jeg ikke hatt noe å si på om det var slik at kriminalitet mot de som skal opprettholde lov og orden ble etterforsket/straffet i større grad enn annen kriminalitet. Hvem vil vel ta en jobb som politi eller lov-mann hvis det ikke gjøres særskilte tiltak for å beskytte dem?

Videre - det hadde vært _veldig_ interessant å høre hva du vet om etterforskningen etter ranet av postens verdisentral, ettersom du er istand til å trekke de konklusjonene du trekker.

"Jeg reagerer også på at samtlige skriker etter 21 år på disse gutta. "

Hvorfor reagerer du på det? Det er strafferammen for grovt ran med døden til følge, uavhengig av hvem som ble drept.

Skrevet

Helt enig.

Det var ikke politiet som kom i et dårlig lys, det var det informanten og nrk som gjorde.

Interessant hvor forskjellig man reagerer på det man får presentert. Vi var 4 voksne som så programmet sammen, og alle ble lettere sjokkert over hvor "amatørmessig" politiet fresto i denne sammenhengen (slik vi så det...).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Knallbra inlegg SDD! du setter virkelig ord på det...

men synes uansett vi er altfor "snille" i straffeutmålinger her i landet når man sammenligner med forbrytelser som ikke direkte fører til dødsfall, ung eller gammel.. litt vanskelig dette her:-)

Vi er ALT for snille hva straffeutmåling angår.

Ingen tvil om det.

Hadde det ikke vært så tragisk burde man le av det, men det er ikke så enkelt å le når man ser en jævel lemleste en fyr for livet og få 4 år og 9 måneder.

Skrevet

Vi er ALT for snille hva straffeutmåling angår.

Ingen tvil om det.

Hadde det ikke vært så tragisk burde man le av det, men det er ikke så enkelt å le når man ser en jævel lemleste en fyr for livet og få 4 år og 9 måneder.

det er vel han på bussen ja, skammelig synes jeg...

tror vi "nordmenn" er for snille når det gjelder offentlige bestemmelser, virker som vi bare nikker og bukker + sier ja, ja når noe vedtas i lovverket!

hadde vært fint med noen overskrifter om at vi også tør si ifra!! :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

det er vel han på bussen ja, skammelig synes jeg...

tror vi "nordmenn" er for snille når det gjelder offentlige bestemmelser, virker som vi bare nikker og bukker + sier ja, ja når noe vedtas i lovverket!

hadde vært fint med noen overskrifter om at vi også tør si ifra!! :-)

Straffenivået er jo der, men det blir sjelden brukt.

Politikerne burde snart banke litt vett inn i de som sender bermen ut på gata etter patetisk korte straffer.

Skrevet

Straffenivået er jo der, men det blir sjelden brukt.

Politikerne burde snart banke litt vett inn i de som sender bermen ut på gata etter patetisk korte straffer.

vi tror at og være snille skaper snille kriminelle:-)

sånn er det bare, skjønner ikke systemet i dette landet, og det vil jeg sikkert aldri gjøre heller:-(

Skrevet

Det kan sikkert diskuteres. :)

Det er nok heller den her:

Med vennlig hilsen

...og det uansett hvor mye dere blir skjelt ut. Selv om jeg ikke har sett noen grunn til å skjelle ut Snø ennå. :)

Hihihi, jeg har ikke "med vennlig hilsen da, jeg har

Beste hilsen fra

Skrevet

Mener du at politiet kan bruke folk som ham akkurat som det passer dem uten å ta verken ansvar eller hensyn?

Neida, jeg mener selvfølgelig ikke det. Både NRK og politiets rolle kan definitivt diskuteres. Og denne fyren er jo absolutt et eksempel på at noen mennesker virkelig bør beskyttes mot seg selv!

Å være politiinformant er nok alltid forbundet med en viss risiko for repsalier, om det kriminelle miljøet finner det ut.

Å få NRK til å FILME at man tyster må jo bare være helt eksepsjonelt idiotisk!!! Fyren ville bruke det for å true økokrim til å frafalle siktelsen mot ham. Men det ramlet ham tydeligvis ikke inn at NRK ikke filmet bare for å være snille & hjelpsomme.... Skal man le eller grine???

Beste hilsen fra

Skrevet

Huff, det var da et helvetes langt svar, og jeg orker ikke å ta for meg hvert avsnitt. Men jeg er selvfølgelig helt enig med deg i det du skriver. Sånn sett er det heller ikke noe poeng at jeg tar for meg hvert avsnitt.

"Snakket forresten nettopp med min kjære om dette, og sa at mye kriminalitet kunne vært hindret, om man hadde hatt et barnevern som fungerte tilfredsstillende."

Kunne ikke vært mer enig.

Hehe, jeg har av og til problemer med å fatte meg i korthet, ja ;-)

Og når det gjelder ditt spørsmål lengre oppe her mht politiets bruk av ressurser: jeg skulle selvfølgelig ha ønsket at politiet brukte like mye ressurser på alle saker. Og ja, det er nok atskillig mer som blir lagt inn i denne etterforskningen - både av personlig innsats og av generelle ressurser. Og det kan selvfølgelig diskuteres.

Når det gjelder strafferammen så er jeg bare enig i at det er latterlig at vi svært sjelden ser domstolene "ta an helt ut" :-(

Beste hilsen fra

Skrevet

Neida, jeg mener selvfølgelig ikke det. Både NRK og politiets rolle kan definitivt diskuteres. Og denne fyren er jo absolutt et eksempel på at noen mennesker virkelig bør beskyttes mot seg selv!

Å være politiinformant er nok alltid forbundet med en viss risiko for repsalier, om det kriminelle miljøet finner det ut.

Å få NRK til å FILME at man tyster må jo bare være helt eksepsjonelt idiotisk!!! Fyren ville bruke det for å true økokrim til å frafalle siktelsen mot ham. Men det ramlet ham tydeligvis ikke inn at NRK ikke filmet bare for å være snille & hjelpsomme.... Skal man le eller grine???

Beste hilsen fra

Du har noen veldig gode poenger her snø:-)

Skrevet

Interessant hvor forskjellig man reagerer på det man får presentert. Vi var 4 voksne som så programmet sammen, og alle ble lettere sjokkert over hvor "amatørmessig" politiet fresto i denne sammenhengen (slik vi så det...).

Vi var to voksne som satt sammen og reagerte likt.

Det hadde nesten vært morsomt å sett dokumentaren en gang til - sammen med dere - og sett om noen av oss seks endret syn :)

Grunnen til at politiet brukte Tromsdal var jo fordi han tok kontakt med dem - etter å gjort avtale med torpedoen. Dermed var det ikke tid for politiet til å gi ham opplæring - noe som var et av ankepunktene til nrk.

Jeg ble stadig mer sjokkert over nrk som snek seg rundt og filmet uten å informere politiet. De (nrk-fotografen) satte jo stadig livet til Tromsdal i fare ved hele tiden å fotfølge ham.

Man kan jo lure på om grunnen til at Tromsdalen til slutt ble avslørt av torpedoen og skutt skyldtes politiet - eller om torpedoen oppdaget nrk-fotografene...

Skrevet

NrK burde ha ventet til anken var behandlet med å sende denne.

Den eneste grunnen til at de lar være, er at de ser muligheten til å være "først" ute med informasjonen. Hadde de ventet, kunne de *grøss* risikert at VG eller TV2 eller andre, kom de i forkjøpet. Derfor velger de å vise dokumetaren selv når rettsystemet har nektet. Som NrK-fan på min hals, synes jeg det er trist, men rportasjen sier dessverre mer om NrK enn om politiet.

Nå var det jo ingen andre som satt på dette materialet enn NRK, så jeg ser ikke hvorfor de skulle være redde for at andre ville komme dem i forkjøpet?

Skrevet

Bra gjort av nrk. Sensur er en uting.

Så får vi bare håpe nrk har gjort så dyktig research at de vet at Tromsdalens rolle var godt kjent i det aktuelle miljøet, og at han ikke nå havner i akutt livsfare.

Jeg har ikke sett programmet ennå (befant meg på et tog og har tatt det opp), men etter det jeg så på nrk i etterkant av programmet er det godt noen retter søkelyset mot politiets arbeid.

Så får vi bare håpe de nå beskytter Tromsdalen fra den ekstreme faren politiet har utsatt ham for.

Jeg synes også det var helt rett av NRK å sende denne dokumentaren.

Men når det gjelder Tromsdalen så må han ta sin del av ansvaret for den situasjonen han selv har satt seg i - både overfor NRK og politiet.

Han har spillt et dobbeltspill på flere områder, og hans motivasjon for det har ene og alene vært å mele sin egen kake.

Selvfølgelig har også politiet og NRK et ansvar her. Og politiet må gjøre sitt for å beskytte Tromsdalen videre.

Når det gjelder NRK så kan jeg ikke se at deres program setter Tromsdalen i noen ytterligere fare.

Det kriminelle miljøet visste jo allerede meget godt at Tromsdalen var informant for politiet.

Og når ryktene nå begynte å gå etter namsrettens avgjørelse, så var det faktisk viktig at programmet ble sendt, slik at ikke andre (som ikke hadde noe med denne saken å gjøre) skulle bli misstenkt for å være en politiinformant - med de konsekvenser det kunne få.

Skrevet

Nå var det jo ingen andre som satt på dette materialet enn NRK, så jeg ser ikke hvorfor de skulle være redde for at andre ville komme dem i forkjøpet?

Ikke bildematerialet, men historien var det mange som kjente til og kunne lekke.

Skrevet

Det mest skremmende ved reportasjen for meg var å se hvor godt de kriminelle beskyttes av rettsvesenet.

Hvis reportasjen har rett, så viste politiet med stor sikkerhet at pengene faktisk var i gården på majorstua.

Likevel fikk de ikke lov til å sjekke alle kjellerbodene.

Skrevet

Ikke bildematerialet, men historien var det mange som kjente til og kunne lekke.

Det har du rett i. Men dette var jo en dokumentar, og ikke en nyhetssak som sådan. Så om dette hadde lekket ut i forkant gjennom andre medier, så ville det kun bidratt til å gjøre dokumentaren enda mer aktuell og gitt enda mer blest om saken i forkant.

Jeg synes NRK har opptrått rederlig her, og vært seg sitt samfunnsansvar bevisst.

Samtidig synes jeg ikke at dokumentaren er spesielt kritisk til politiet. Den viser bare objektivt sett vilke arbeidsmetoder politiet bruker, og også hvor vanskelig det kan være for politiet å gjøre sin jobb effektivt og samtidig iht de rammer de er pålagt å holde seg innenfor.

Jeg synes det er mer interessant å se hvordan rettsvesenet og våre lover og regler gjør det vanskelig å få bukt med denne type organisert kriminalitet. Og jeg synes det er viktig å kunne ta en samfunnsdebatt på egnetheten av dette, sett opp i mot rettssikkerheten til både de kriminelle, de uskyldige ofre og samfunnet som sådan.

Slik sett kan kanskje dette programmet fungere som en katalysator.

Og jeg er dypt uenig i at en namsrett skal kunne forhåndssensurere en statlig finansiert allmennkringkaster slik de nå gjorde.

For DET er et særdeles godt eksempel på hva som IKKE skal være mulig i en demokratisk rettsstat som vi ønsker å fremstille oss som.

Så jeg vil gi full støtte til Bernander for at han var seg sitt redaksjonelle ansvar bevisst.

Staten skal IKKE kunne kneble mediene. men det kan reagere i etterkant hvis det blir begått straffbare handlinger av media.

For det er noe HELT annet enn hva som nå skjedde.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synes også det var helt rett av NRK å sende denne dokumentaren.

Men når det gjelder Tromsdalen så må han ta sin del av ansvaret for den situasjonen han selv har satt seg i - både overfor NRK og politiet.

Han har spillt et dobbeltspill på flere områder, og hans motivasjon for det har ene og alene vært å mele sin egen kake.

Selvfølgelig har også politiet og NRK et ansvar her. Og politiet må gjøre sitt for å beskytte Tromsdalen videre.

Når det gjelder NRK så kan jeg ikke se at deres program setter Tromsdalen i noen ytterligere fare.

Det kriminelle miljøet visste jo allerede meget godt at Tromsdalen var informant for politiet.

Og når ryktene nå begynte å gå etter namsrettens avgjørelse, så var det faktisk viktig at programmet ble sendt, slik at ikke andre (som ikke hadde noe med denne saken å gjøre) skulle bli misstenkt for å være en politiinformant - med de konsekvenser det kunne få.

Ja, jeg leser at fyren er en ustabil skapning som åpenbart har spilt et dobbeltspill her.

Men jeg må nesten se dokumentaren for å vite hva jeg snakker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...