Gå til innhold

Et merkelig barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke sagt noe om å røre på ting, ei heller bestridt at følelser er reelle. Man kan dessuten ofte detektere og måle følelser, eller resultatene av følelser, som stress, forelskelse, osv.

Det er noe helt annet enn påstander om "klarsynthet" og "telepati".

Med vennlig hilsen

Så lenge et menneske tror fullt og fast på Gud så eksisterer h*n for det mennesket selvom h*n gjør det ikke for meg.

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

42

• Patsi

19

• Osiris

9

• Jeg er en annen

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så lenge et menneske tror fullt og fast på Gud så eksisterer h*n for det mennesket selvom h*n gjør det ikke for meg.

Joda, samme for Julenissen, men det betyr IKKE at guden eller Julenissen eksisterer utenfor hodet på de som tror.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror også at den vitenskapelige metoden er det beste vi har mht. en sann beskrivelse av virkeligheten.

Men man skal ikke kunne mye vitenskapshistorie for å vite at også vitenskapelige sannheter har elementer av sosial konstruksjon, og ikke minst, at de skiftes ut eller utvikles. Er det én ting historien har vist, er det at de som har brukt de til en hver tid råndende vitenskapelige sannheter til å avvise andre forklaringer alltid -- gitt tid -- har vært nødt til å spise hattene sine.

Hei,

Når skal vi legge en teori død da? Når skal vi si at "det eksisterer virkelig ikke noen Julenisse", eller "det eksisterer virkelige ikke noen klarsynthet"?

Aldri?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Eplene falt ned til bakken også før Newton fant ut av tyngdeloven ja.

Jeg tror det er det samme med mye som betraktes som overnaturlig i dag. Mange hører vardøger, mange senser noe fra åndeverdenen på en eller annen måt, og en gang i framtida kan vi finne en forklaring. Jeg har opplevd for mye selv til at jeg avskriver det.

Hei,

Så hvorfor kan disse tingene aldri påvises i uavhengige tester?

Eplet faller jo til jorden uansett hvor mange som er vitne.

Med vennlig hilsen

Gjest brusebad
Skrevet

Joda, samme for Julenissen, men det betyr IKKE at guden eller Julenissen eksisterer utenfor hodet på de som tror.

Med vennlig hilsen

La nå de voksne ha gleden av å lure barn.

Jeg er en annen
Skrevet

Hei,

Når skal vi legge en teori død da? Når skal vi si at "det eksisterer virkelig ikke noen Julenisse", eller "det eksisterer virkelige ikke noen klarsynthet"?

Aldri?

Med vennlig hilsen

"Aldri?"

I prinsippet, nei; men i realiteten legges jo slike teroier død stadig vekk -- uten at jeg ser hensikten med å aktivt framskynde dette.

Poenget mitt er at man må passe seg for å avgrense virkeligheten til det vitenskapen til en hver tid kan påvise/forklare. Bevissthet er et eksempel på et fenomen de færreste betviler eksistensen av, men som hverken kan påvises eller forklares godt vitenskapelig per i dag.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hvis du filosoferer over ordet eksistanse så har ikke det noe med utenfor eller innenfor.

Skrevet

"Aldri?"

I prinsippet, nei; men i realiteten legges jo slike teroier død stadig vekk -- uten at jeg ser hensikten med å aktivt framskynde dette.

Poenget mitt er at man må passe seg for å avgrense virkeligheten til det vitenskapen til en hver tid kan påvise/forklare. Bevissthet er et eksempel på et fenomen de færreste betviler eksistensen av, men som hverken kan påvises eller forklares godt vitenskapelig per i dag.

Hei,

Nei, men selv om vi ikke "forstår" bevissthet, så kan vi teste for resultatet - folk leser, skriver, tenker, snakker. Det underbygger at de er bevisste, ikke sant?

Likeledes kan vi teste for vardøger. Vi setter en person som påstår han/hun opplever vardøger, og så sender vi folk som skal banke på døren på tilfeldige tidspunkter. Grei test, ikke sant?

Hvorfor klarer de aldri å vise at vardøger finnes da?

Hvor mange ganger må man kjøre testen før man legger vardøger-teorien død?

Eller mener du at vardøger er redde for uavhengige forskere?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du filosoferer over ordet eksistanse så har ikke det noe med utenfor eller innenfor.

Joda, fordi det som bare er innenfor kalles "fantasi" eller "tro på gud/julenissen". Troen eksisterer, men ikke objektet fantasien omfatter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Så hvorfor kan disse tingene aldri påvises i uavhengige tester?

Eplet faller jo til jorden uansett hvor mange som er vitne.

Med vennlig hilsen

Den tid kommer nok når det kan påvises. Jeg skal i allefall se Åndenes Makt i kveld. På Tavern har også jeg merket noen som ikke var synlige.Enten du tror det eller ei.

Skrevet

Joda, fordi det som bare er innenfor kalles "fantasi" eller "tro på gud/julenissen". Troen eksisterer, men ikke objektet fantasien omfatter.

Med vennlig hilsen

Objektet er noe du kan se og røre og det er ikke alltid at virkeligheten er så konkret. det er vel først og fremst i ditt hode at de ideene at Gud og julenissen ikke eksisterer.

Skrevet

Objektet er noe du kan se og røre og det er ikke alltid at virkeligheten er så konkret. det er vel først og fremst i ditt hode at de ideene at Gud og julenissen ikke eksisterer.

Ting som ikke eksisterer er jo ikke noe sted, verken i mitt hodet eller utenfor.

Selvsagt kan ting man ikke kan røre eksistere - tyngdekraften er et eksempel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Den tid kommer nok når det kan påvises. Jeg skal i allefall se Åndenes Makt i kveld. På Tavern har også jeg merket noen som ikke var synlige.Enten du tror det eller ei.

Hva er årsaken til at man ikke kan påvise vardøger, hvis de eksisterer?

Hvorfor kan man ikke føre statistikk over om personen hadde rett eller tok feil, vedr. tidspunktet?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ting som ikke eksisterer er jo ikke noe sted, verken i mitt hodet eller utenfor.

Selvsagt kan ting man ikke kan røre eksistere - tyngdekraften er et eksempel.

Med vennlig hilsen

Akkurat nå så er det så mye i mitt hode at det er fare for at det sprekker og begynner å lekke ut det ene og det andre. Skulle gjerne hatt noe av det utenfor hodet:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så arrogant. Har du forsket på dette, siden du kan si det så bastant? (hmm, det rimte)

Omtrent like arrogant som å påstå at spøkelser finnes.

Skrevet

Omtrent like arrogant som å påstå at spøkelser finnes.

Ja, det er jeg helt enig i.

Jeg har aldri påstått noen ting, jeg. Jeg har bare sagt at jeg er åpen for muligheten.

Poenget mitt er at man bør ikke påstå skråsikkert verken det ene eller det andre så lenge man ikke _vet_.

:-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i.

Jeg har aldri påstått noen ting, jeg. Jeg har bare sagt at jeg er åpen for muligheten.

Poenget mitt er at man bør ikke påstå skråsikkert verken det ene eller det andre så lenge man ikke _vet_.

Noen er overbevist om at Gud finnes og påstår det skråsikkert.

Jeg er overbevist om at spøkelser ikke finnes.

Skrevet

Noen er overbevist om at Gud finnes og påstår det skråsikkert.

Jeg er overbevist om at spøkelser ikke finnes.

Det er greit nok, alle har lov å tro det de vil.

Men da synes jeg du burde ha formulert deg annerledes. Du kunne ha skrevet at _du_ er helt overbevist om det ikke kan ha vært noe overnaturlig, i stedet for å si nedlatende "ja, selvfølgelig er du helt dum, som tror på noe sånn".

Det er greit å være personlig overbevist om en ting, men ikke å påstå det bastant til andre som tror noe annet - når ingen av delene kan bevises.

Skrevet

Tør jeg spørre om detaljer? :)

(Av ren nysgjerrighet, ikke søren om jeg vil hoppe inn i denne diskusjonen;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er greit nok, alle har lov å tro det de vil.

Men da synes jeg du burde ha formulert deg annerledes. Du kunne ha skrevet at _du_ er helt overbevist om det ikke kan ha vært noe overnaturlig, i stedet for å si nedlatende "ja, selvfølgelig er du helt dum, som tror på noe sånn".

Det er greit å være personlig overbevist om en ting, men ikke å påstå det bastant til andre som tror noe annet - når ingen av delene kan bevises.

Jeg sa ikke at vedkommende var dum.

Hvordan du greide å få det ut av det,skjønner jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...