Mihra Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 For en del år tilbake hadde jeg et seksuelt forhold til en voksen mann. Jeg var da under 16, men over 14 år. Det var aldri preget av noen form for fysisk tvang, men han hadde et psykisk overtak på meg av andre grunner. Jeg valgte å oppleve det hele som et slags kjæresteforhold den gangen. Senere har jeg hatt en del problemer med dette. I flere år har jeg slitt med angst for å være alene, lange depresjonsperioder og senere panikkangst. Sykdommen har ført til at jeg har brukt flere år på å komme igang med utdannelse, og har derfor hatt økonomiske konsekvenser. Jeg vurderer nå å anmelde forholdet, men jeg lurer på hvilke konsekvenser dette har for meg. Hva skjer når en anmelder en slik sak? Er redd for å ikke bli tatt alvorlig, dessuten var jeg jo på sett og vis med på det selv den gangen. Mannen arbeider med unge tenåringer, og det er ingen andre voksne til stede der. Jeg er derfor redd for at jeg ikke har vært den eneste. Han jobber også ekstra i barn og ungdoms psykiatrien. Hadde blitt veldig glad om noen har noe erfaringer å dele. Burde jeg anmelde? Hvilke praktiske konsekvenser vil det ha for meg? Hva vil jeg måtte gå igjennom? Vil jeg bare ende opp med å bli dårlig igjen, mens han slipper unna uten noe? Vil det være noen mulighet for økonomisk erstatning? (ikke for å være grisk, men jeg vil at det skal svi for han slik det har gjort for meg...) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Kan du gi en tilleggsopplysning? Hvor gammel var han den gang? Hvilket forhold hadde dere? Var det pent privat eller var han i en autoritetsposisjon som fritidsleder, trener, lærer, støttekontakt, behandler etc? 0 Siter
Mihra Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Skrevet 10. oktober 2005 Kan du gi en tilleggsopplysning? Hvor gammel var han den gang? Hvilket forhold hadde dere? Var det pent privat eller var han i en autoritetsposisjon som fritidsleder, trener, lærer, støttekontakt, behandler etc? Han var ca 30. Forholdet var privat. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Han var ca 30. Forholdet var privat. Om du anmelder saken, vil følgende skje: Du må gjennom et eller flere lange, grudige og detaljerte avhør. Du må fortelle alt fra dere møttes første gang til foholdet var over. Du må også fortelle i detalj om det seksuelle forholdet. Videre vil du bli spurt om evt vitner som kan øke sannsynligheten for at du blir trodd. Det kan være at en venninne av det visste at dere hadde et forhold, at dere ble sett sammen på fest, evt at noen har sett dere kline, kysse, danse tett osv. Jeg antar at det ikke finnes vitner til selve seksualakten. Videre vil du bli spurt om det finnes annen dokumentasjon på forholdet. Dette kan være kjærlighetsbrev, mail, foto etc. Dersom det finnes slike vitner, vil disse bli avhørt. Neste steg vil sannsynligvis være avhør av denne mannen. Herfra kan saken ta to veier: 1. Mannen vedgår de faktiske forhold. Da vil det bli tatt ut tiltale mot han. Saken kommer opp i Tingretten. Du får oppnevnt bistandsadvokat. Det er gratis for deg. Dersom mannen helt ut godtar og erkjenner alt i din forklaring, kan det komme til en enkel dom uten bevisopptagelse ved at du og vitnene må forklare dere i retten. Mannen vil sannsynligvis få en betinget dom (som i praksis er ingen straff), samt at han må betale deg en relativt ubetydelig erstatning på 10-30.000 kroner. Dommen trenger ikke bli offentlig kjent, og det får sannsynligvis ingen konsekvenser for jobben hans. Det siste er rimelig sikkert derom han i retten fremstår som "en angrende synder som forstår at det er galt det han har gjort og han har tatt et oppgjør med seg selv." Dommere går nesten alltid på den. Om han bare tilstår noe av det du påstår, vil det bli fulle rettsforhandlinger med vitner etc. 2. Om han nekter for at det har vært et seksuelt forhold. Da vil politiet sende over hele etterforskningsmaterialet til statsadvokaten. Denne vil ut fra opplysningene vurdere om det skal reises straffesak. Om statsadvokaten mener at en ikke har nok til å få en fellende dom, vil saken bli henlagt "på grunn av bevisets stilling". Om statsadvokaten mener at en har nok til å reise sak, vil saken komme opp i Tingretten. Det vil bli fulle rettsforhandlinger. se pkt 1. Uansett utfall i Tingretten, kan den tapende part anke til Lagmannsretten. Da blir det ny, full runde. I retten er det ikke nok å ha rett, en må også _få- rett. Dette er det viktig å huske. ........ Om han taper her, vil straffen sannsynligvis bli noe strengere enn ved en "tilståelsesdom". Jeg tviler på at han vil få ubetinget fengsel. Her vil det ha betydning om du var 14 år og 1 mnd, eller om du var 15 år og 6 mnd. Du vil få noe erstatning. Du kan også gå til privat søksmål for å kreve ekstra erstatning. Bistandsadvokaten vil hjelpe deg med dette. ...... Om du taper (jeg har vært med pasienter på det flere ganger), vil du føle at du har vært utsatt for nye overgrep. Uansett vil gammelt grums bli revet opp til overflaten. .... Jeg tør knapt konkludere eller råde. Skal jeg likevel gjøre det, må det være at du avstår fra anmeldelse om du ikke kan legge frem annet enn din egen påstand. - Beklager. PS. Kanskje kan andre som har opplevd overgrep også gi deg råd som utfyller mine. DS. 0 Siter
Mihra Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Skrevet 13. oktober 2005 Om du anmelder saken, vil følgende skje: Du må gjennom et eller flere lange, grudige og detaljerte avhør. Du må fortelle alt fra dere møttes første gang til foholdet var over. Du må også fortelle i detalj om det seksuelle forholdet. Videre vil du bli spurt om evt vitner som kan øke sannsynligheten for at du blir trodd. Det kan være at en venninne av det visste at dere hadde et forhold, at dere ble sett sammen på fest, evt at noen har sett dere kline, kysse, danse tett osv. Jeg antar at det ikke finnes vitner til selve seksualakten. Videre vil du bli spurt om det finnes annen dokumentasjon på forholdet. Dette kan være kjærlighetsbrev, mail, foto etc. Dersom det finnes slike vitner, vil disse bli avhørt. Neste steg vil sannsynligvis være avhør av denne mannen. Herfra kan saken ta to veier: 1. Mannen vedgår de faktiske forhold. Da vil det bli tatt ut tiltale mot han. Saken kommer opp i Tingretten. Du får oppnevnt bistandsadvokat. Det er gratis for deg. Dersom mannen helt ut godtar og erkjenner alt i din forklaring, kan det komme til en enkel dom uten bevisopptagelse ved at du og vitnene må forklare dere i retten. Mannen vil sannsynligvis få en betinget dom (som i praksis er ingen straff), samt at han må betale deg en relativt ubetydelig erstatning på 10-30.000 kroner. Dommen trenger ikke bli offentlig kjent, og det får sannsynligvis ingen konsekvenser for jobben hans. Det siste er rimelig sikkert derom han i retten fremstår som "en angrende synder som forstår at det er galt det han har gjort og han har tatt et oppgjør med seg selv." Dommere går nesten alltid på den. Om han bare tilstår noe av det du påstår, vil det bli fulle rettsforhandlinger med vitner etc. 2. Om han nekter for at det har vært et seksuelt forhold. Da vil politiet sende over hele etterforskningsmaterialet til statsadvokaten. Denne vil ut fra opplysningene vurdere om det skal reises straffesak. Om statsadvokaten mener at en ikke har nok til å få en fellende dom, vil saken bli henlagt "på grunn av bevisets stilling". Om statsadvokaten mener at en har nok til å reise sak, vil saken komme opp i Tingretten. Det vil bli fulle rettsforhandlinger. se pkt 1. Uansett utfall i Tingretten, kan den tapende part anke til Lagmannsretten. Da blir det ny, full runde. I retten er det ikke nok å ha rett, en må også _få- rett. Dette er det viktig å huske. ........ Om han taper her, vil straffen sannsynligvis bli noe strengere enn ved en "tilståelsesdom". Jeg tviler på at han vil få ubetinget fengsel. Her vil det ha betydning om du var 14 år og 1 mnd, eller om du var 15 år og 6 mnd. Du vil få noe erstatning. Du kan også gå til privat søksmål for å kreve ekstra erstatning. Bistandsadvokaten vil hjelpe deg med dette. ...... Om du taper (jeg har vært med pasienter på det flere ganger), vil du føle at du har vært utsatt for nye overgrep. Uansett vil gammelt grums bli revet opp til overflaten. .... Jeg tør knapt konkludere eller råde. Skal jeg likevel gjøre det, må det være at du avstår fra anmeldelse om du ikke kan legge frem annet enn din egen påstand. - Beklager. PS. Kanskje kan andre som har opplevd overgrep også gi deg råd som utfyller mine. DS. Den gangen forholdet var, viste alle mine venner om det. Det var ikke noen hemmelighet fra min side før nå de siste årene. Jeg har en venninne som var der fra første gang vi møttes, å som hadde kontakt med han til etter forholdet var over. Jeg har en gammel dagbok hvor ting er beskrevet ganske detaljert. Vet ikke om det er nok... Vet ikke om jeg er intressert i å legge så mye energi i "å få rett" heller. Tror kostnaden vil bli for høy.. 0 Siter
Gjest jeg var 15-16,han var 30 Skrevet 13. oktober 2005 Skrevet 13. oktober 2005 Den gangen forholdet var, viste alle mine venner om det. Det var ikke noen hemmelighet fra min side før nå de siste årene. Jeg har en venninne som var der fra første gang vi møttes, å som hadde kontakt med han til etter forholdet var over. Jeg har en gammel dagbok hvor ting er beskrevet ganske detaljert. Vet ikke om det er nok... Vet ikke om jeg er intressert i å legge så mye energi i "å få rett" heller. Tror kostnaden vil bli for høy.. Det var mange tanker og følelser for meg da jeg leste innlegget ditt! Jeg hadde et forhold til en "gammel" mann selv. Det var min første kjæreste, og jeg trodde at siden han var så mye eldre, at han var voksen nok til å vente til jeg var "klar". Vel det var han ikke, og jeg ble dermed helt paralysert og klarte ikke noe. Men et eller annet med meg sa at det skulle være sånn ved sex. Det samme skjedde en halv måned seinere og jeg hadde vondt i magen og blødde i nesten ei uke etterpå. Jeg har ennå ikke turt å si noe spesielt om dette forholdet til min behandler. Jeg har vitner, i den forstand familie kan være det, i tillegg til de som var tilstede på festen vi var på når vi traff hverandre-og "det" skjedde første gang. Jeg har bilder og jeg skrev ned alle meldingene jeg fikk i ei bok.(men vet ikke om jeg kasta den, for det var mange tunge minner). Søstera mi og forloveden hennes fortalte ved en seinere anledning at den da 7 år gamle dattera hans, var et resultat av det samme som jeg hadde gått igjennom. Føler meg nesten tilbakestående, siden jeg virkelig trodde at et forhold skulle være sånn at mannen kunne gjøre hva han ville med meg, selv om jeg sa nei. Jeg har ikke anmeldt! Det ville blitt for stor psykisk påkjenning, og for mange "gjenopplevelser" av hendelsene. Og jeg regner med at han ville blitt frikjent siden moren til den dattera anmeldte saken og hun satt igjen uten noe, verre psykisk enn før! NHD kommer med gode råd her, i tillegg kan du lese en del på forumet "overgrep" her på DOL, kan få en del råd der også! Lykke til uansett hva du velger! *Klem* 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Den gangen forholdet var, viste alle mine venner om det. Det var ikke noen hemmelighet fra min side før nå de siste årene. Jeg har en venninne som var der fra første gang vi møttes, å som hadde kontakt med han til etter forholdet var over. Jeg har en gammel dagbok hvor ting er beskrevet ganske detaljert. Vet ikke om det er nok... Vet ikke om jeg er intressert i å legge så mye energi i "å få rett" heller. Tror kostnaden vil bli for høy.. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/5149789.html 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.