Gå til innhold

Alkohol og hukommelsestap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker folk sant når de sier at de ikke husker noenting av en kveld fordi de hadde drukket? Kan alkoholen føre til slikt hukommelsestap? Eller er det bare unnskyldninger. Og jeg mener ikke personer som har drukket seg fra sans og samling/blitt bevisstløse altså, men folk som har virket neoenlunde oppegående og taleføre..

Skrevet

Er dette i forbindelse med medikamenter så kan det skje, ja.

Skrevet

Er dette i forbindelse med medikamenter så kan det skje, ja.

Men ikke bare med alkohol?

Skrevet

jeg tror det kan skje, men jeg er faktisk ikke sikker. Beklager.

Skrevet

En hel kveld har jeg ikke glemt, men én gang opplevde jeg å bare huske to-tre øyeblikk av mesteparten av kvelden.

Skrevet

jeg tror det kan skje, men jeg er faktisk ikke sikker. Beklager.

Takk for svar ihvertfall:)

Skrevet

En hel kveld har jeg ikke glemt, men én gang opplevde jeg å bare huske to-tre øyeblikk av mesteparten av kvelden.

Hmm. Det må være ganske ekkelt da? Du husket ikke svakt en gang, hendelsesforløpet? Syntes de du var sammen med at du virket "vekke" under kvelden, vet du det? Mange sp.mål, men jeg synes dette er litt interessant,bare:) Takker for svar.

Skrevet

Hmm. Det må være ganske ekkelt da? Du husket ikke svakt en gang, hendelsesforløpet? Syntes de du var sammen med at du virket "vekke" under kvelden, vet du det? Mange sp.mål, men jeg synes dette er litt interessant,bare:) Takker for svar.

Det vet jeg ikke, hva jeg virket som altså. Men jeg hadde oppført meg bra og hadde visst moralen veldig i behold.

Jeg trodde faktisk at jeg husket det meste jeg, helt frem til jeg fant ut at det jeg husket knapt dekte en time.

Manglet iallefall 2.

Ikke spesielt morro.

Gjest holder meg litt anonym
Skrevet

en dag for mange år siden drakk jeg så mye. Jeg husker vi skulle drikke opp i full fart før taxien. Det neste jeg husker er at jeg famlet på en eller annen fest for å finne utgangen. Husker bare bruddstykker, en trapp, et par mennesker som så på meg...det neste jeg husker er at jeg sitter under en trapp ute, og vi skal ta taxi hjem igjen.

Det er veldig pinlig og ekkel følelse. Du aner jo ikke hvordan du har vært.

Skrevet

Denne form for hukommelsestap kalles "black out".

Det kan være ett av flere skumle tegn på et alvorlig misbruk.

Black out oppstår også når man ikke har drukket seg fra sans og samling. Man kan med andre ord ha oppført seg både kultivert og hensynsfult, men altså ikke huske noe av dette selv.

I have been there....

Skrevet

Det skal mindre alkohol til for å få black out når man i tillegg går på visse medisiner.

Medisiner man tar i forbindelse med psykiske lidelser egner seg dårlig i kombinasjon med alkohol.

Black out kan også forekomme p.g.a alkohol alene, men da er ofte volum og konsum større.

Skrevet

Black out oppstår også når man ikke har drukket seg fra sans og samling. Man kan med andre ord ha oppført seg både kultivert og hensynsfult, men altså ikke huske noe av dette selv.

I have been there....

Takk for svar, bibben! Skummelt det der.. Vet du hva blackout kommer av? Gjør alkoholen noe med hjernen(eller ja, det må den jo tydeligvis gjøre, men hvordan?)?

Skrevet

Det vet jeg ikke, hva jeg virket som altså. Men jeg hadde oppført meg bra og hadde visst moralen veldig i behold.

Jeg trodde faktisk at jeg husket det meste jeg, helt frem til jeg fant ut at det jeg husket knapt dekte en time.

Manglet iallefall 2.

Ikke spesielt morro.

Godt tiliti hadde oppført seg ihvertfall;)

Men seriøst-det høres veldig ekkelt ut,ja. Jeg har heldigvis aldri opplevd det selv, men hører stadig om folk som gjør det. Både folk jeg kjenner, og folk jeg leser om i avise.

Det som er så mystisk er at en kan virke helt normal og oppføre seg som en ikke er spesielt beruset, for så å ha glemt alt dagen derpå. Jeg skjønner liksom at det ikke er så lett å huske om en ligger "døddrukken" i rennesteinen.

Skrevet

en dag for mange år siden drakk jeg så mye. Jeg husker vi skulle drikke opp i full fart før taxien. Det neste jeg husker er at jeg famlet på en eller annen fest for å finne utgangen. Husker bare bruddstykker, en trapp, et par mennesker som så på meg...det neste jeg husker er at jeg sitter under en trapp ute, og vi skal ta taxi hjem igjen.

Det er veldig pinlig og ekkel følelse. Du aner jo ikke hvordan du har vært.

Uff, ja det der høres ikke noe kjekt ut! Jeg håper jeg slipper å oppleve noe sånt. Men det er tydeligvis mange som gjør det!

Skrevet

Men seriøst-det høres veldig ekkelt ut,ja. Jeg har heldigvis aldri opplevd det selv, men hører stadig om folk som gjør det. Både folk jeg kjenner, og folk jeg leser om i avise.

Det som er så mystisk er at en kan virke helt normal og oppføre seg som en ikke er spesielt beruset, for så å ha glemt alt dagen derpå. Jeg skjønner liksom at det ikke er så lett å huske om en ligger "døddrukken" i rennesteinen.

God skuespiller kanskje? Det var innlysende at jeg var full, men ikke innlysende at jeg var SÅ full. Mer full enn normalt.

Dette var riktignok i mine glade ungdomsår .. skal vi se .. i 1999 :-)

Skrevet

Nei, det er da ikke uvanlig dersom man er i en periode av livet da det festes godt og meget.

Skrevet

I have been there....

Kan være, men trenger abosolutt ikke å være.

Skrevet

Takk for svar, bibben! Skummelt det der.. Vet du hva blackout kommer av? Gjør alkoholen noe med hjernen(eller ja, det må den jo tydeligvis gjøre, men hvordan?)?

Hei sann Koma!

Jeg kan ikke si noe om de rent nevrologiske forhold. Men på rusklinikken der jeg er under behandling, presenteres det som en forgiftning. Denne forgiftningen påvirker hjernen og andre vesentlige organer i kroppen. Forgiftningen kan, som nevnt være på grunn av alkohol alene, da når det inntas store mengder, eller ved interaksjon mellom flere sentralstimulerende stoffer.

Jeg har aldri vært så full at noen har registrert at jeg har vært overstadig eller "dritings". Dette til tross har jeg de siste årene opplevd skremmende mange blackouts. Disse har funnet sted i ro og mak hjemme, under familiemiddager, eller i helt alminnelige "pene" besøk der det er blitt servert alkohol.

Det er skremmende å få slike totalt blanke felt i virkeligheten sin.

At jeg ikke husker noe, er et beklagelig faktum, og har ingenting med koketteri og skuespilleri å gjøre.

Gjest Synseren
Skrevet

Alkolholen lammer hjernecellene.. Noen "våkner til livet" igjen, men noen millioner dør (og er tapt for godt) I en slik tilstand sier det seg selv at man ikke klarer å fungere, og man sjangler, snøvler, tenker ikke klart etc, etc - og hukommelsen er intet unntak ! At man kan få blackout selv om man ikke er helt dritings og i koma, kan kanskje skyldes at det da er hjernecellene i de deler av hjernen som styrer hukommelse som er hardest rammet, mens andre deler ikke er det.....?

Skrevet

En venn av meg reagerer slik på alkohol, og jeg synes det er skremmende. Hadde det vært meg, så hadde jeg skrudd korken godt igjen for alltid. Må være forferdelig ekkelt å ikke vite hva man gjør, og tenk alt man kan finne på å gjøre uten å være bevisst. grøss

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...