Gå til innhold

trenger litt råd og hjelp=(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg føler at jeg har en depresjon. Klarer ikke å konsentrere meg på skolen, er trist og nedstemt nesten hele tiden. Det går veldig i bølgedaler.

Jeg klarer ikke å finne ut hvorfor jeg har det sånn. Skifter mening om hva det kan være hele tiden. Det er ikke noe spesielt som skiller seg ut. Har hatt det sånn i fire mnd nå. Blir så sliten av det.

Jeg tenker utrolig mye, og vil ofte bare sette meg ned og gråte. At jeg har det sånn gjør det veldig vanskelig i forhold til samboer og venner. Jeg vil så gjerne bare ha det bra.

Har jeg det "vondt" nok til å søke time hos psykolog?

Har vært hos legen for tre mnd siden som fant ut at jeg trenger tilskudd av b12. Føler meg litt bedre, men i perioder har jeg det helt forjævlig.

Tenker at det eneste jeg bør gjøre er å flytte hjem til mamma og pappa...at jeg ikke orker å såre så mange rundt meg med å alltid være så trist.....

girlie1365380511
Skrevet

Hei!

Først og fremst vil jeg bare si en ting; det er aldri flaut å få hjelp. Det som er så typisk i det norske samfunnet er at det fortsatt er tabu å lide av psykiske lidelser. Bare tenk på folk i USA, de går til psykologen sin for en minste lille ting! Det er bedre å skaffe seg hjelp enn å gå å lure på om du har det "vondt" nok! Dersom du allerede lurer på om du har det vondt nok, er nok det et tegn på at du netopp trenger noen å snakke med.

Jeg har selv fått påvist mangel av B12. Jeg følte ned nedfor, hadde null energi, la meg på sofaen med en gang jeg kom hjem fra jobb, og gikk fra sofaen til senga da det ble kveld. Med B12-tilskudd skal du kjenne virkningen ganske så fort. Har du vært på ettersjekk?

Mitt råd er å gå til legen din, snakk åpent og ærlig, og si at du gjerne vil snakke med en fagperson. Du kan gjerne si det samme som du skrev i innlegget, det beskriver situasjonen godt. :)

Ønsker deg lykke til! :) Husk at med profesjonell hjelp, går det bare oppover! Absolutt verdt det!

Klem

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør absolutt søke hjelp.

Hjelpsøking kan alltid begynne hos fastlegen. Denne kan evt henvise deg videre til en spesialist.

For meg står det klart at du har en depresjon som skal og bør behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...