Gjest småirritert Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 hei... Var hos en hudspesialist i dag, og ba i samme slengen om en resept på Imovane. Men legen mente det var en oppgave for fastlegen. Det samme har jeg opplevd med en psykiater - ba om en resept, men ble henvist til å ta det opp med fastlegen. Jeg har en time hos en privatpraktiserende lege (pga noe som jeg ikke gidder stå på venteliste hos fastlegen for i år og dag). Tror dere han vil skrive ut resept, eller er alle leger - også i det private helsevesen - pliktig til å henvise til fastlegen for slikt ?? Synes det er så kjipt å måtte vente i lange tider for å komme til fastlege - når jeg likevel er hos en lege som i teorien kan gi meg den resepten.. 0 Siter
Åsemor Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Skulle da bare mangle, en spesialist skal behandle innen spesialfeltet sitt, ikke alle andre ting. Grunnen til at man har en fastlege (en av grunnene) er at man ikke skal kunne dra fra lege til lege og få resepter her og resepter der. 0 Siter
LaLuna83 Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Enig med Åsemor... og i tillegg, så er Imovane en vanedannende medisin, så da er de jo greit at fastlegen din vet hvor mye du bruker av den... Samt at de nok er redde for evt. missbruk av tablettene. (har opplevd det selv) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Slutter meg til de to andre svarene du har fått. For B-preparater som bla Imovane må du regne med at andre leger enn fastlegen ikke vil skrive ut dette til deg. 0 Siter
Gjest småirritert Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Slutter meg til de to andre svarene du har fått. For B-preparater som bla Imovane må du regne med at andre leger enn fastlegen ikke vil skrive ut dette til deg. Takk for svar. Gjelder dette også privatpraktiserende leger, eller er de gjerne mer medgjørlige og serviceinnstilte..? 0 Siter
LaLuna83 Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Takk for svar. Gjelder dette også privatpraktiserende leger, eller er de gjerne mer medgjørlige og serviceinnstilte..? de fleste leger er HELDIGVIS sånn at dem henviser nettopp B-preparatutskrivning til fastlegen... Tenk hvordan de hadde vært hvis du hadde fått imovane og hvilken som helst medisin til en hver lege? DA hadde det nok blitt ennå mer misbruk av medisiner... Men hvis du står fast på Imovane, så kan du jo bare ta en tlf til fastlegen din, og så skriver h*n ut resept til deg... 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Takk for svar. Gjelder dette også privatpraktiserende leger, eller er de gjerne mer medgjørlige og serviceinnstilte..? Det gjelder alle leger. Til og med på legevakta får du kun B-preparater til neste dag og så må du ta kontakt med fastlegen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Takk for svar. Gjelder dette også privatpraktiserende leger, eller er de gjerne mer medgjørlige og serviceinnstilte..? Dette gjelder også privatpraktiserende leger. De er like serviceinnstilte og like faglig seriøse. 0 Siter
Gjest litt mindre småirritert nå Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 de fleste leger er HELDIGVIS sånn at dem henviser nettopp B-preparatutskrivning til fastlegen... Tenk hvordan de hadde vært hvis du hadde fått imovane og hvilken som helst medisin til en hver lege? DA hadde det nok blitt ennå mer misbruk av medisiner... Men hvis du står fast på Imovane, så kan du jo bare ta en tlf til fastlegen din, og så skriver h*n ut resept til deg... Takk for at du svarte meg. Jo, jeg må vel innrømme at det er fornuftig at det er slik. Men dette gjelder bare B-preparater, da? Hvis ikke faller logikken bort, synes jeg.. 0 Siter
garbar Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Takk for at du svarte meg. Jo, jeg må vel innrømme at det er fornuftig at det er slik. Men dette gjelder bare B-preparater, da? Hvis ikke faller logikken bort, synes jeg.. Om det er immovane du trenger så ambefaller jeg deg å prøve Valeria eller Valeria forte. Det er et naturpreparat som du får resptfritt på apoteket, og i tilegg ikke er så skadelig på kroppen og søvnrytmen som andre sove medisiner. Husk at reseptbelakte medisiner er det av en grunn. Vi er ikke lagd for å dytte i oss alt muligt til en vær tid... 0 Siter
Gjest litt mindre småirritert nå Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Dette gjelder også privatpraktiserende leger. De er like serviceinnstilte og like faglig seriøse. En ting til... Hva med Pranolol (plages med hjertebank), tror du en privatprakt. lege vil gi meg resept på det, eller henvise til fastlegen? Det er jo et c-prep. Tusen takk for svar! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 En ting til... Hva med Pranolol (plages med hjertebank), tror du en privatprakt. lege vil gi meg resept på det, eller henvise til fastlegen? Det er jo et c-prep. Tusen takk for svar! Hvorfor er medisiner på resept? Det er fordi det skal gjøres en vurdering av diagnose, av om medisinen er hensiktsmessig, om den er farlig og kan gi bivirkninger og om den kan brukes sammen med andre medisiner en tar. Disse vurderingene skal selvsagt ogsp journalføres. Dessuten kreves det i de fleste tilfeller at legen skal følge opp for å se hvordan medisinen virket på godt og vondt. Det medfører med andre ord et betydelig ansvar å skrive ut en resept. Derfor ønkser en at utredning, medisinering og oppfølging skjer hos en og samme lege - fastlegen. 0 Siter
Gjest småirritert igjen.. Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Hvorfor er medisiner på resept? Det er fordi det skal gjøres en vurdering av diagnose, av om medisinen er hensiktsmessig, om den er farlig og kan gi bivirkninger og om den kan brukes sammen med andre medisiner en tar. Disse vurderingene skal selvsagt ogsp journalføres. Dessuten kreves det i de fleste tilfeller at legen skal følge opp for å se hvordan medisinen virket på godt og vondt. Det medfører med andre ord et betydelig ansvar å skrive ut en resept. Derfor ønkser en at utredning, medisinering og oppfølging skjer hos en og samme lege - fastlegen. Takk igjen for svar! Er dette et _påbud_ for leger (å overlate reseptforskrivninger til fastlege), eller bare en _anbefaling_? 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Takk igjen for svar! Er dette et _påbud_ for leger (å overlate reseptforskrivninger til fastlege), eller bare en _anbefaling_? Det er nok ikke et påbud. Ei jeg kjenner valgte å ikke ha fastlege, men gikk fra lege til lege og fikk sovemedisiner og sterke smertestillende. Hun var nemlig medikamentavhengig (såkalt "pillenarkoman"), men det visste jo ingen av legene. Jeg var så sint, så sint, over at disse legene IKKE sa nei til å gi slike piller til noen de ikke kjente og som de ikke var fastlege for. At hun i det hele tatt overlevde (hun var døden nær) og til slutt fikk hjelp til avrusning, var ihvertfall ikke disse legenes fortjeneste. Jeg syns det burde være et krav at bare fastleger skriver ut slikt, men dessverre er det det ikke. Jeg tror likevel det har vært mye drøftinger blant leger når det gjelder å skrive ut slike medikamenter, slik at de fleste er bevisste på det. Jeg sier selvsagt ikke at du er medikamentavhengig, jeg sier bare at en lege som ikke kjenner deg, kan ikke vite det, og kan ikke vite om du er av dem som "hamstrer" slike medisiner fra ulike leger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.