Gå til innhold

sjøgrens


Gjest bekymret datter

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret datter

Stiller dette spørsmålet for min mor som har hatt disse plagene i over ett år, vært inn og ut av mange forskjellige legekontorer uten å ha fått noen diagnose. Det hele begynte med øynene, sprengte blodkar både i og rundt. Da hun har vært plaget med allergier i mange år tok hun ikke dette så alvorlig. Etter en mislykket implantasjon av hormon spiral ble hun sendt på sykehuset med en kraftig betennelse. Dette førte til et flere ukers langt opphold med antibiotika intavenøst og fjerning av eggledere. Etter denne operasjonen fikk hun utslett, røde blod utredelser, rundt operasjons sårene (tre små scope sår på magen) som senere har spredt seg til andre områder. Først brystet, så halsen. Hun fikk også gradvis hevelser i hals og munn, noe som volder henne stort besvær. Hevelsene er verst om natten/morgenen og går ned utover dagen. Tidlig om morgenen er hennes tale nå så utydelig at vi har vansker med å forstå henne. Hennes primær lege trodde først at dette var kun allergier men symptomene ble bare verre. En øre/nese/hals spesialist tok prøver av en spyttkjertel for å se om dette kunne være sjøgrens syndrom og prøvene viste at det kunne tyde på det. Problemet er at min mor har hverken tørre slimhinner eller leddplager så hun ble sendt videre til reumatoligisk for nye undersøkelser. To leger der, begge veldig erfarne i sitt fag, slo dette bort med at mye av prøvene kunne tyde på sjøgrens, men at det var altfor mange ting som ikke stemte. Tilstanden er nå så alvorlig at en sykepleier venninne av min mor anbefalte at hun får en adrenalin sprøyte til å bære på seg til alle tider i tilfelle hevelsene (nå påvist i tunge, spyttkjertler og lymfekjertler) blir så store at hun ikke får puste. Dette volder oss selvfølgelig stor bekymring så jeg håper du kan gi meg din vurdering. Nå er jeg ikke sikker på alle prøvene hun har tatt, men jeg vet at de har tatt mange(!) blodprøver, røntgen av lungene og leverprøver og alt ser fint ut. Er dette et nytt syndrom siden ingen vet hva det er, eller har kansje du hatt lignende tilfeller? Håper på snarlig svar. På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til bekymret datter.

Dette høres ut som et vanskelig utredningstilfelle. Sjøgren er en vanskelig diagnose å stille, likeledes endel beslektede sykdommer.

jeg ville først forsikre meg om at hennes grøtete tale om morgenen virkelig skyldes hevelser; en lege burde undersøke dette. Endel sjeldne nerve- ohg muskelsykdommer kan også starte med tale/svelgvansker. jeg kan ikke tenke meg at legene gir opp før de vet sikkert svar, men noen ganger må man følge forløpet litt over tid for å stille sikker diagnose. En henvisning til nevrolog er kanskje neste skritt, muligens en innleggelse der flere prøver taes samtidig og utredningen kan skje mer effektivt.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...