Gå til innhold

Kan svangerskap/amming gjenoppplive gammel allergi ??


molli

Anbefalte innlegg

Hei !

For en del år siden, i alle tenårene og til midten av tyveårene, hadde jeg ganske kraftig nikkelallergi. Kunne blant annet ikke bruke armbåndsur, eller måtte for eksempel alltid ha en T-skjorte eller noe stappet ned i buksene mellom magen og knappene i olabuksene (reagerte på metallet i knappene på Levisbukser o.l.).

Men så gav denne allergien seg etterhvert, og jeg kunne bruke klokker osv. Har egentlig ikke merket noe til denne allergien på årevis og trodde derfor det var noe jeg hadde "vokst i fra".

Jeg er 33 år nå, og fødte et barn for 3 ½ mnd siden. Ser nå til min overraskelse at jeg begynner å reagere på ting som beltespenner osv. På magen har jeg et stort og intenst kløende utslett med blemmer og skorper.

Kan enten svangerskap eller amming gjenopplive gamle allergier slik ? Er det dette som er årsaken ? Har du hørt om slike tilfeller, og kan jeg evt. anta at denne allergien vil dø ut igjen etter at ammingen er avsluttet ?

Håper du kan si noen ord om dette, da jeg synes det er svært plagsomt. Tanken på å slite med dette igjen er litt deprimerende, da det var svært lite jeg tålte før av kunstige metaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære molli

Det er ganske vanlig at hormonelle forandringer som pubertet, svangerskap, overgangsalder kan skape forandringer som enten forverrer eller forbedrer en allergi. Det er f.eks. ofte slik at barneallergi bedrer seg i/etter puberteten, men kan komme tilbake i forbindelse med f.eks. et svangerskap. Jeg tror ikke ammingen i seg selv har forverret allergien din, det er nok helst selve svangerskapet og de store hormonelle forandringene som kom i forbindelse med det.

Helseinformasjon på internett erstatter ikke legekontakt.

Med vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...