Gå til innhold

Leamus i tinning


miniT

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg opplever leamus (dirrer i muskelen) utenfor tinningen (der det strammes til, når man biter sammen tennene). Dette er kun på den ene siden. Jeg har hatt det utallige ganger ved øye og i bena, men aldri før ved tinningen. Det gjør ikke noe vondt, og oppfører seg akkurat som når jeg får det andre plasser på kroppen. For noen uker siden hadde jeg ca 10 dager mer og mindre sammenhengende vondt i hodet (av forskjellige grader,men aldri værre enn at jeg kunne fungere som normalt) Det merkelige var at det gikk som en tråd fra nakken over hele hodet og ned mot øyet, på samme siden som jeg har leamus. Dette kan være tilfeldig for alt jeg vet, hodepinen er over. Men leamusen er der hver dag, kjenner det veldig ofte. Dette kan kanskje ha sammenheng med at jeg føler at jeg biter tennene sammen for mye gjennom hele dagen. Uansett, det har vært så mye sykdom rundt meg i det siste, med kreft, svulst osv..så jeg er bare nødt til å vite om det kan være tegn på at det foregår noe farlig i hodet mitt? PS: Jeg er en 21 år gammel normal aktiv gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Leamus eller fasciculasjoner er sjelden tegn på noen underliggende sykdom. Oftest skyldes det lokal irritasjon i noen små muskelfibre. kanskje biter du tennene mye sammen, også om natten? Tannlegen kan eventuelt undersøke dette, noen kan ha nytte av en skinne som avlaster tenner/kjeve om natten. Du kan prøve å kjøpe Magnesium-tabletter og se om det hjelper, noen har god erfaring med dette. Prøv også å masser muskelen sim vibrerer. Dersom plagen tar seg opp kan du bestille en time hos legen din. Han vil trolig sjekke endel blodprver, og gjøre en vanlig helsesjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...