Gå til innhold

Høyt kolesterol- lavt blodtrykk


Gjest osiris

Anbefalte innlegg

Min mor har fått beskjed om at hun har for lavt blodtrykk- etter at hun er behandlet i 20 år for høyt blodtrykk. Likeledes har hun fått beskjed om for høyt kolesterol, det var over 10, men legen hadde ikke sagt noe om hva slag kolesterol som var for høyt. Dette har hun fått medisin for. Det jeg lurer på er; kan det virkelig stemme at hun da skal ta dobbel dose av samme blodtrykksmedisin som før? Og kan det være det lave blodtrykket som gjør at hun har vært veldig sterkt plaga med svimmelhet? Det er flere i familien som har lavt blodtrykk, kan dette være en arvelig faktor?

Er det noen spesielle kostholdsråd hun bør følge i hennes tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Osiris.

Mitt første inntrykk er at din mor må ha misforstått informasjonen vedrørende sitt blodtrykk. Vi ser av og til at blodtrykket hos blodtrykkspasienter blir normalisert eller lavt hvis de får en eller annen komplikasjon ( f.eks. et hjerteinfarkt).

Det et hun nå får øket sin dose av blodtrykksmidler gir ytterligere mistanke om at en misforståelse foreligger.

Tendens til lavt blodtrykk vil ofte kunne gi svimmelhet og nær-besvimelser som symptom, spesielt ved brå stillingsforandring.

Kolesterol over 10 mmol/l er meget høyt og bør vurderes videre med henblikk på nødvendigheten av behandling. Jeg ser at hun har fått medisin for dette. Dessuten bør barna (og evt. søsken) til personer med slike kolesterolverdier også kartlegges.

Både når det gjelder for høyt og (sjeldnere) for lavt blodtrykk synes det å være sikre genetiske (arvelige) sammenhenger, men dette er foreløpig ikke kartlagt tilstrekkelig til at det får praktisk konsekvens.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...