Gå til innhold

Ubestemmelig murring i magen


bella21365380923

Anbefalte innlegg

bella21365380923

Jeg er en jente/kvinne på 32 år som i et par måneders tid har hatt en ubestemmelig murring i magen. Det er ikke direkte vondt, jeg tar feks ingen smertestillende. Det er likevel ubehagelig og jeg kjenner jeg blir litt urolig av det.

Det kjennes litt som konstante menssmerter. (Eller en slags "gangsperr" av og til) Det sitter i nedre del av magen, helst i midten men av og til ut mot sidene og litt i korsryggen (sjelden). Jeg føler meg "tung" i magen og som om det er vanskelig å holde inn magen. Når jeg trykker på føles den litt stram. (Innimellom kan jeg også kjenne det litt ovenfor navlen og til og med til like under ribbena)

"Smertene" kjennes hele dagen, fra jeg våkner til jeg legger meg. De er uavhenging av menstruasjon, måltider, trim, hvile etc. (Det eneste som KAN føles greit er å ligge på magen...?)

Jeg har vært hos legen med dette. Han kjente på livmoren og mente jeg kanskje kunne ha anaerob infeksjon. Jeg fikk antibiotika for dette. Litt usikker på om det virket, ble kanskje ørlite bedre..? Men nå er det akkurat likt, hvis ikke verre. Jeg tok også blodprøver (lever, B12, stoffskifte etc.) men disse var helt normale. Urinprøve var også fin.

Jeg har også blitt sjekket for blod i avføringen, også denne var normal. Avføringen har endret seg noe. Den er lysere og litt tregere. Jeg er ikke spesielt plaget med luft. Jeg er rimelig normalvektig, har verken gått opp eller ned i vekt (Men har prøvd å gå ned uten de store resultatene - normalt ville det vært større resultater).

Kostholdet mitt er sunt - Jeg spiser ikke spesielt mye fett og heller lite sukker. Spiser kylling, ferske grønnsaker, fiber etc. Spiser ikke unormalt/mer enn før av luftdannende mat. Kan imidlertid føle meg ekstremt mett og bli uvel etter enkelte måltider, uten at jeg har spist unormalt mye. Drikker ikke brus, bare vann eller Farris/Bris. Drikker alkohol et par ganger i mnd. (øl eller vin).

Jeg er vel ikke av de mest aktive når det gjelder trim/trening, men prøver å gå litt tur. Har dessuten syklet litt på spinningsykkel hjemme.

Ellers er jeg seksuelt aktiv, men går på p-piller og har blødninger som normalt. (Har for øvrig ingen barn)

Jeg har høyt kolesterol og skal egentlig ta kolesterolnedsettende tabletter, men er litt sløv med dette. Legen mente det ikke har noe å si på murringen. (Det passer uansett ikke med tidspunkt)

Andre ting: Jeg har vært ganske trøtt i de siste månedene, selv om jeg ikke har endret sovevaner. Jeg tar noen vitaminer; multivitamin, efalex, antioksidant, kinesisk energimiddel (quinde...-et eller annet) og rosenrot. Jeg røyker til daglig (max 10 til dagen) og har gjort dette i mange år. Holdt opp i ca. 4 mndr. i vår.

Det har hendt at jeg har kjent litt klemming rundt hjertet, men dette har jeg avskrevet med muskelsmerter. Ellers noen få innslag av småkvalme og litt hodepine. I en periode hadde jeg også nedsatt sexlyst, men dette kom seg da jeg begynte med Rosenrot. Jobben har ikke endret seg hva stress og trivsel gjelder. Her er alt greit. En annen liten ting er at jeg har hatt lemus (muskelsammentrekning) på samme sted (høyre lår, på utsiden) i flere dager. (Alt skal nevnes….) Føler kanskje også at jeg må tisse litt oftere, men har hatt urinveisinfeksjon tidligere, og dette ligner ikke. Noenlunde normal mengde, lukt og utseende, svir ikke.

Min mor fikk kreft i livmoren i en alder av 42 år. Hun fjernet alt og er erklært kreftfri. Jeg går imidlertid ikke rundt og er bekymret for kreft.

Noen idè om hva det kan være? Noen tips om hva jeg skal gjøre?

Det er som regel lang ventetid hos fastlegen min, ofte langt over en måned dessverre. Føler likevel ikke dette er noe å gå til legevakten med, jeg har jo verken feber eller uutholdelige smerter…

Jente/kvinne 32 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du er så grundig undersøkt, våger jeg meg på en amatørgjetting: du strammer ufrivillig musklene i underlivet.

Sånne murresmerter har jeg hatt i veldig mange år. Det hjelper (veldig kortvarig!) om jeg kniper rumpeballer og underliv sammen ALT jeg kan, og så slipper. Da blir det sakte glovarmt nedi der og du kjenner at det slapper av.

Det er veldig vanlig for kvinner å være stramme i underlivet/korsrygg. Det hjelper med strekkeøvelser, og vanlig trening.

Ellers kan det jo alltid være betimelig å spørre om du gruer det mye til ting eller bekymrer deg mye for livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Alt du beskriver opplevde jeg da jeg ble gravid. Men det ville legen ha oppdaget, så jeg går også for det psykiske. Men det er jo merkelig...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Viktig at du får undersøkt en urinprøve; det behøver du ikke vente på time for å få gjort. Ville også vurdert å henvise deg til en gynekolog for ultralyd av livmor og eggstokker. Mukelknuter, cyster på eggstokkene eller andre sykdommer i disse organene kan gi liknende smerter som det du opplever. Trolig kan fastlegen sende deg en henvisning dersom du ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...