Gå til innhold

dine beste julekaker-oppskrift

Gjest fazan

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som gidder å skrive ned sin beste oppskrift på julekaker som de har.Kakene som man bare må ha på bordet og som forsvinner med en gang fordi de er så gode.

Vet det finnes mange oppskrifter på nettet og har selv noen, men det finnes jo en del oppskrifter som har gått i arv fordi de er litt bedre enn vanlig gjennomsnittlig oppskrift.

Please anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke julekaker, men mer julegodter. For meg hører peppermynte (stenger/kuler) til julen fordi vi bestandig lagde det da jeg var lita.

OPPSKRIFTEN :)

1dl melk

3/4 dl mel (altså 0,75dl)

(melk og mel kokes opp og kjøles ned. Rør _hele tiden_ for at det ikke skal klumpe seg!!!)

1/2kg melis og 6 dråper peppermynteolje arbeides inn i deigen. (viktig å kna det skikkelig inn. Husk og ikke drypp peppermynteoljen i melisen, men arbeid den også inn i deigen slik at det blir jevnt fordelt).

50 gram kakao og 50 gram delfiafett lages til saus (smeltes i vannbad. Følg med at det ikke blir for varmt).

Lag figurer, dypp dem i sjokoladesausen og rull dem til slutt i kokos :)

(Mulig det jeg har skrevet i parentes er litt banalt for flinke husmødre, men jeg synes det er greit å få ting skikkelig forklart) :o)

De er gode når de har ligget en stund i fryseren, slik at de er frosne. Ellers smaker de bare skarp kakao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmakroner.

2 eggehviter

3 dl melis

250 g mandler

Mandlene hakkes. Visp marengs av eggehvite og sukker. Bland mandlene lett inn.

Sett røren med teskje på smurt og melet(evt bakepapir) stekebrett. Stekes ved 180 grader i 12 min.

Disse pleier og bli fort spist opp og oppskriften er delt med mange. I tillegg så er de lette å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er kolakker? Kjeks? Er de gode? Kan jeg få smake?

DRITSERIØST GODE! )

dE KALLES EGENTLIG KOLAKAKOR - OG ER SVENSKE - (KARAMELLKAKER)

CAPS LOCK -

ups .)

Ja, du kan få smake når du har bakt de - tar vel en halvtime eller noe sånt....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmakroner.

2 eggehviter

3 dl melis

250 g mandler

Sett røren med teskje på smurt og melet(evt bakepapir) stekebrett. Stekes ved 180 grader i 12 min.

Disse pleier og bli fort spist opp og oppskriften er delt med mange. I tillegg så er de lette å lage.

DEN skal prøves! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRITSERIØST GODE! )

CAPS LOCK -

ups .)

Ja, du kan få smake når du har bakt de - tar vel en halvtime eller noe sånt....:)

Er det fra deg Lurveline har fått oppskrift kanskje?

Vet hun baker det vert (eller vært) år og at for hennes bror er det ingen jul uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRITSERIØST GODE! )

CAPS LOCK -

ups .)

Ja, får se om jeg får ånden over meg en dag før jul. Har kjøpt café cookies med sjokoladebiter som jeg kan gomle på i helga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hun baker det vert (eller vært) år og at for hennes bror er det ingen jul uten.

Heter det ikke hvert år da?! :):):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år, heter det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er meget mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmakroner.

2 eggehviter

3 dl melis

250 g mandler

Takk for at du tok deg tid til å dele oppskriften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke julekaker, men mer julegodter. For meg hører peppermynte (stenger/kuler) til julen fordi vi bestandig lagde det da jeg var lita.

OPPSKRIFTEN :)

1dl melk

3/4 dl mel (altså 0,75dl)

(melk og mel kokes opp og kjøles ned. Rør _hele tiden_ for at det ikke skal klumpe seg!!!)

1/2kg melis og 6 dråper peppermynteolje arbeides inn i deigen. (viktig å kna det skikkelig inn. Husk og ikke drypp peppermynteoljen i melisen, men arbeid den også inn i deigen slik at det blir jevnt fordelt).

50 gram kakao og 50 gram delfiafett lages til saus (smeltes i vannbad. Følg med at det ikke blir for varmt).

Lag figurer, dypp dem i sjokoladesausen og rull dem til slutt i kokos :)

(Mulig det jeg har skrevet i parentes er litt banalt for flinke husmødre, men jeg synes det er greit å få ting skikkelig forklart) :o)

De er gode når de har ligget en stund i fryseren, slik at de er frosne. Ellers smaker de bare skarp kakao

Takk for at du tok deg tid til å dele oppskriften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...