Gå til innhold

50.000 kroner


skorpionfisken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skorpionfisken

    46

  • fuji1365380447

    22

  • Glimtipper

    22

  • snø

    14

Mest aktive i denne tråden

Jeg snakket for meg selv, ingen andre. Syntes så tydelig du sa jeg var 'sint'? Men glem nå det, det betyr ingenting.

Ellers vaser jo dette seg ut i bare rør som vanlig. Det er vel ingen som har problemer med at fuji 'trekker' sin spøk, herregud, hva bryr det folk her...

For eget vedkommende står jeg selvsagt inne for at jeg reagerte på at det skulle være en forutsetning (!) at dette teppet var laget av barn (det sto ingenting om at det var en 'spøk'), at fuji videre harselerte med at reaksjonene var PK (skrekk og gru, den verste synden på dol må være å slumpe til å mene noe som ikke backer opp litt undertrykking), samt at fuji av en eller annen grunn fikk behov for å skrive støtteinnlegg til barnearbeide. Pussig, ikke noe mer.

Jeg skrev nok at dere var opptatt av å være sinte på henne etter hennes dårlige spøk, ja, det var sånn jeg så dere for meg. Litt sånn sint hakkende på tastaturet ;-) Men hersketeknikk var det nok ikke ment som fra min side.

Nå har jo fuji forklart hva hun mente - hun forsøkte å ironisere over at "alle" tror at slike tepper lages av små søte barnehender. Noe de altså ikke er, fordi barnehender ikke kan lage sånne tepper (i følge fuji).

Og jeg synes som sagt at det var helt på sinn plass at det ble redgjort for synet på barnearbeid, jeg, det er jo en kanonviktig diskusjon. Som godt kunne stått som en egen tråd, egentlig.

Er det hersketeknikk om jeg spør deg om du _egentlig_ mistenker fuji for ønske at teppet skulle være knyttet av disse små barnehendene likevel? Jeg synes du stadig vender tilbake til at det er rart at hun går ut med sitt syn på barnearbeid.

Og til syvende og sist så forsvarer vel både fjuji og jeg barnearbeid når jeg tenker meg om... Ikke 20 timer i døgnet i en mørk fabrikk, men tilrettelagt arbeid i ordnede forhold - slik som de prosjektene Redd Barna er involvert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg villet ha laseroperert øynene.Slik at jeg slipper i bruker briller og så ville jeg ha kjøpt meg nye klær.

Siden jeg har gått ned 44 kg så er det ikke mye klær som jeg har som ikke er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg villet ha laseroperert øynene.Slik at jeg slipper i bruker briller og så ville jeg ha kjøpt meg nye klær.

Siden jeg har gått ned 44 kg så er det ikke mye klær som jeg har som ikke er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev nok at dere var opptatt av å være sinte på henne etter hennes dårlige spøk, ja, det var sånn jeg så dere for meg. Litt sånn sint hakkende på tastaturet ;-) Men hersketeknikk var det nok ikke ment som fra min side.

Nå har jo fuji forklart hva hun mente - hun forsøkte å ironisere over at "alle" tror at slike tepper lages av små søte barnehender. Noe de altså ikke er, fordi barnehender ikke kan lage sånne tepper (i følge fuji).

Og jeg synes som sagt at det var helt på sinn plass at det ble redgjort for synet på barnearbeid, jeg, det er jo en kanonviktig diskusjon. Som godt kunne stått som en egen tråd, egentlig.

Er det hersketeknikk om jeg spør deg om du _egentlig_ mistenker fuji for ønske at teppet skulle være knyttet av disse små barnehendene likevel? Jeg synes du stadig vender tilbake til at det er rart at hun går ut med sitt syn på barnearbeid.

Og til syvende og sist så forsvarer vel både fjuji og jeg barnearbeid når jeg tenker meg om... Ikke 20 timer i døgnet i en mørk fabrikk, men tilrettelagt arbeid i ordnede forhold - slik som de prosjektene Redd Barna er involvert i.

snø, jeg er ikke tungnem og har forlengst oppfattet poenget ditt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal lese innlegget mitt en gang til. Jeg sier at _grunnene_ til barnearbeid er hva som gjør det grusomt. Barn burde ikke være nødt til å arbeide for å overleve. Jeg har heller ikke oppfordret til boikott av barnearbeid, hvor har du det i fra?

Jeg betviler at Redd Barna synes det er fint og flott at barn arbeider. At det er nødvendig, slik verden er i dag, er en annen sak. Og det har jeg heller aldri nektet for.

Jeg er helt enig i at barn ikke burde trenge å jobbe for at de og familien skal overleve. Men det er det mange som må gjøre, og det er en realitet vi må forholde oss til. Og legge forholdene til rette for at ting skjer på best mulig måte. Det blir etter mitt hode helt feil å diskutere problemstillinger ut fra hvordan verden _burde_ være.

Når det er sagt så er det nok ingen unger som ville ha vondt av å jobbe en time eller to til dagen, ikke for å overleve, men for sin egen og samfunnets skyld.

Jeg akter å bedrive barnearbeid hjemme - rydding og vasking. Og jeg er søren meg ikke sikker på om jeg kommer til å betale særlig godt heller ;o)

Men spøk til side. Jeg er enig i at ingen barn skulle måtte jobbe for å overleve. Men det er ikke skadelig å jobbe for å bidra til familien, og en del barnearbeid er nok av den arten også. Familien klarer seg uten at barna jobber, men de klarer seg mye bedre når barna gjør det. Og under ordnede forhold så trenger ikke det å være problematisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Jeg villet ha laseroperert øynene.Slik at jeg slipper i bruker briller og så ville jeg ha kjøpt meg nye klær.

Siden jeg har gått ned 44 kg så er det ikke mye klær som jeg har som ikke er for stor.

WOW, 44 kilo? Godkjennes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Jeg ville brukt pengene på en reise! Og så ville jeg kjøpt noen nye klær, for det trenger jeg. + en koffert!

Godkjennes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt svar under - silketepper lages ikke av små barn.

Det var en klønete og dårlig spøk som tydeligvis ikke ble tatt nådig opp...

Jeg ser nå at du mente det som en spøk, så du er tilgitt (selv om jeg ikke helt så humoren i dette..) :-)

Grunnen til at jeg reagerte er nok at det ikke er lenge siden jeg leste en reportasje om nettopp bruken av små barn til teppeknytting. Barna burde helst ikke være mer enn fire år gamle da eldre barn hadde for store hender. Disse små barna jobbet i en mørk fabrikk fra seks om morgenen til sene kvelden og kom omtrent aldri ut i dagslys. Dette er slavearbeid på det groveste :-(

Så da skjønner du kanskje min reaksjon også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg ser nå at du mente det som en spøk, så du er tilgitt (selv om jeg ikke helt så humoren i dette..) :-)

Grunnen til at jeg reagerte er nok at det ikke er lenge siden jeg leste en reportasje om nettopp bruken av små barn til teppeknytting. Barna burde helst ikke være mer enn fire år gamle da eldre barn hadde for store hender. Disse små barna jobbet i en mørk fabrikk fra seks om morgenen til sene kvelden og kom omtrent aldri ut i dagslys. Dette er slavearbeid på det groveste :-(

Så da skjønner du kanskje min reaksjon også.....

Vi har vel alle blitt enige om at det var en dårlig formulert, unødvendig og plump spøk...

Jeg mener selvfølgelig ikke at små fireåringer skal sitte 12 timer i mørket og knytte tepper...

Sukk. Har jeg virkelig presentert meg som så teit her inne på DOL at folk faktisk tror slikt om meg..?

Jeg trodde at jeg var sånn rimelig kjent for å komme med fornuftige svar og innlegg, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hører nå det

Vi har vel alle blitt enige om at det var en dårlig formulert, unødvendig og plump spøk...

Jeg mener selvfølgelig ikke at små fireåringer skal sitte 12 timer i mørket og knytte tepper...

Sukk. Har jeg virkelig presentert meg som så teit her inne på DOL at folk faktisk tror slikt om meg..?

Jeg trodde at jeg var sånn rimelig kjent for å komme med fornuftige svar og innlegg, jeg...

Er det ikke du med hodeskallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller meste av barnearbeid er ikke å hjelpe til på familiegården, eller å knytte tepper noen dager i uka. Ikke er det slikt arbeid de aller fleste vil til livs.

Jeg hadde ikke risikert å kjøpe "tepper knyttet av barnehender", med mindre jeg med sikkerhet visste hva slags arbeidsforhold barna hadde.

Du virker ikke særlig beklagende ang. din dårlige spøk, når du forsvarer barnearbeid i innlegget etter.

"Det aller meste av barnearbeid er ikke å hjelpe til på familiegården, eller å knytte tepper noen dager i uka. Ikke er det slikt arbeid de aller fleste vil til livs."

Noen steder i verden, så er barnearbeid en livsnødvendig del av livet og hverdagen til familiene. Og da tenker jeg ikke bare på familier som driver gård e.l. Å fjerne alt barnearbeid ville vært katastrofalt. Det som imidlertid er viktig, er at barna arbeider under betingelser som er tilpasset barn, og ikke voksne.

Barnearbeid i seg selv er selvsagt ikke "grusomt" - barnearbeid som ikke er lett nok, kort nok i varighet etc., er ikke bra (og kan være grusomt).

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det aller meste av barnearbeid er ikke å hjelpe til på familiegården, eller å knytte tepper noen dager i uka. Ikke er det slikt arbeid de aller fleste vil til livs."

Noen steder i verden, så er barnearbeid en livsnødvendig del av livet og hverdagen til familiene. Og da tenker jeg ikke bare på familier som driver gård e.l. Å fjerne alt barnearbeid ville vært katastrofalt. Det som imidlertid er viktig, er at barna arbeider under betingelser som er tilpasset barn, og ikke voksne.

Barnearbeid i seg selv er selvsagt ikke "grusomt" - barnearbeid som ikke er lett nok, kort nok i varighet etc., er ikke bra (og kan være grusomt).

".........................................."

Jeg mener barnearbeid er grusomt, på grunn av grunnene for det. Barn burde ikke være nødt til å jobbe for å få mat.

Men det har jeg spesifisert mange ganger. Og nå er jeg drittlei denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener barnearbeid er grusomt, på grunn av grunnene for det. Barn burde ikke være nødt til å jobbe for å få mat.

Men det har jeg spesifisert mange ganger. Og nå er jeg drittlei denne diskusjonen.

"Jeg mener barnearbeid er grusomt, på grunn av grunnene for det. Barn burde ikke være nødt til å jobbe for å få mat."

Man kan jo godt si at det er grusomt at det skal måtte være sånn. Men man må samtidig akseptere at enkelte steder er det ganske enkelt slik. Og ønsker man å gjøre noe med det, så må man starte med hvordan samfunnet fungerer, og ikke med å fjerne en livsviktig faktor.

Jeg mener selvfølgelig heller ikke at det burde være slik at barn må arbeide for å være med på å forsørge familien. Men det er ofte forskjell på hvordan det burde være, og hvordan det faktisk er.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg mener barnearbeid er grusomt, på grunn av grunnene for det. Barn burde ikke være nødt til å jobbe for å få mat."

Man kan jo godt si at det er grusomt at det skal måtte være sånn. Men man må samtidig akseptere at enkelte steder er det ganske enkelt slik. Og ønsker man å gjøre noe med det, så må man starte med hvordan samfunnet fungerer, og ikke med å fjerne en livsviktig faktor.

Jeg mener selvfølgelig heller ikke at det burde være slik at barn må arbeide for å være med på å forsørge familien. Men det er ofte forskjell på hvordan det burde være, og hvordan det faktisk er.

".........................................."

Du burde kanskje lese hele diskusjonen. Jeg har ikke sagt man bare kan fjerne barnearbeid, ei heller at det burde boikottes helt ukritisk.

Som sagt, jeg er drittlei denne diskusjonen. Og det tror jeg alle andre er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg kjøpe med den ultimate luksus-artiklen for meg: Nemlig et stort indisk silketeppe knyttet av små barnehender.

Et håndknyttet silketeppe er det vakreste jeg kan tenke meg, og utrolig dyrt.

Jeg synes det er bra at noen innimellom spøker med slik som "ikke skal spøkes med" - selv om jeg skjønner at du mente at du selv gjorde en feil :-)

Mer slik humor, sier jeg. Så lenge det er helt åpenbart at det er spøk, så får de som ikke tåler det la være å tåle det.

"................................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje lese hele diskusjonen. Jeg har ikke sagt man bare kan fjerne barnearbeid, ei heller at det burde boikottes helt ukritisk.

Som sagt, jeg er drittlei denne diskusjonen. Og det tror jeg alle andre er også.

Hvorfor i all verden er du så defensiv? Jeg har vel ikke gjort annet enn å si noe om selve emnet her? Du får la være å lese innleggene min i fremtiden da, hvis du er så drittlei.

"..............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg synes det er bra at noen innimellom spøker med slik som "ikke skal spøkes med" - selv om jeg skjønner at du mente at du selv gjorde en feil :-)

Mer slik humor, sier jeg. Så lenge det er helt åpenbart at det er spøk, så får de som ikke tåler det la være å tåle det.

"................................................"

He-he...

Hadde jeg klart å gjøre det åpenbart at dette var en spøk, så hadde vi vel ikke fått denne lange tråden.

Jeg var upresis, og ingen kunne se mitt lure smil når jeg sendte innlegget.

Falt på stegrunn, gitt. Og det var jo ikke så rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...