Gå til innhold

50.000 kroner


skorpionfisken

Anbefalte innlegg

skorpionfisken

Litt sjokkert nå ettersom ditt svar avslører at du ikke aner hvem Trinny & Susannah ER!!!! ;-)

Her er det snakk om klær og sko, baby! ;-)

Ok, avslørt :-)

Klær og sko bare til deg selv da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • skorpionfisken

    46

  • fuji1365380447

    22

  • Glimtipper

    22

  • snø

    14

Mest aktive i denne tråden

Ok, avslørt :-)

Klær og sko bare til deg selv da :-)

*S*

T&S er forresten to herlige damer som har hatt BBC-programmet "What not to wear", hvis jeg husker riktig. Serien har også gått på TVN under navnet Motepolitiet, og MÅ FOR ALL DEL IKKE forveksles med den elendige norske varianten av samme! ;-)

Bare tanken på å gå bananas i butikkene med så til de grader kompetente klesrådgivere med på slep gir meg frydefylle frysninger! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helg på Pers hotell med SPA og bare avslapning...

Så skal jeg bytte ut garderoben, gå til frisøren, så skal jeg ta lappen for resten. Godkjent? : )

Åh, kan jeg bli med deg på Pers Hotell? Jeg lover å ikke snakke om babyer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting i veien for at flere av oss som mottar årets julegave fra skorpionfisken kan slå oss sammen! ;-)

The more - the merrier! *S*

Jeg skal også til London, se nedenfor.

Jeg vet ikke om jeg tør å møte noen sånne personlige shoppingveiledere, men vi kan vel ta en lunch eller noe sånt? Det skulle ikke forundre meg om du, Atene og jeg ville fått det ganske hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i å reise alene, så det ville det nok ikke blitt noe av.

Tror jeg ville kjøpt meg mye forskjellig "småtteri", og nyte gleden av å ikke trenge å se på prislappen.

Ny mobiltelefon, mp3spiller, sko, jakke til vinteren, treningsklær (det blir fort dyrt i kampsport), digitalkamera, dvd-filmer (lover, jeg skal se dem alene!), sminke, undertøy...og så ville jeg nok gått rundt i svime på kjøpesenter og kjøpt alt jeg har lyst på, siden jeg først skal bruke dem bare på meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes da ikke at det var helt bak mål.

Jeg ba jo om unnskyldning for en klønete spøk.

Er ikke det nok?

For all del (selv om jeg ikke er rett adressat).

Men det er da vitterlig du som kommenterer om pk i øst og vest (dæven, det er selvsagt latterlig pk å ikke synes noe om barnearbeid for luksusgjenstander sendt til vesten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*S*

T&S er forresten to herlige damer som har hatt BBC-programmet "What not to wear", hvis jeg husker riktig. Serien har også gått på TVN under navnet Motepolitiet, og MÅ FOR ALL DEL IKKE forveksles med den elendige norske varianten av samme! ;-)

Bare tanken på å gå bananas i butikkene med så til de grader kompetente klesrådgivere med på slep gir meg frydefylle frysninger! :-)

Det hadde vært oversupert med deres saumfaring og knallharde veiledning, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Jeg er ikke noe glad i å reise alene, så det ville det nok ikke blitt noe av.

Tror jeg ville kjøpt meg mye forskjellig "småtteri", og nyte gleden av å ikke trenge å se på prislappen.

Ny mobiltelefon, mp3spiller, sko, jakke til vinteren, treningsklær (det blir fort dyrt i kampsport), digitalkamera, dvd-filmer (lover, jeg skal se dem alene!), sminke, undertøy...og så ville jeg nok gått rundt i svime på kjøpesenter og kjøpt alt jeg har lyst på, siden jeg først skal bruke dem bare på meg selv :)

En liste etter min smak. Godkjennes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpe meg ei TEMPUR regulerbar seng. Der gikk vel 30 av de tenker jeg. Så ville jeg lagt tilside 10 for å ta aromamassasje og ansiktsbehandling noen ganger. De siste 10 ville jeg kjøpt meg klær for.

Godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hehe. Ja... Det er ikke så rart at mennesker reagerer da, barnearbeid er jo ganske så grusomt.

Men jeg spurte i alle fall om du tullet, før jeg kvesset klørne :)

Bare for at jeg skal få sagt dette skikkelig:

Jeg er i mot slavearbeid der barn (og voksen for den saks skyld) jobber 12-14 timers dager for luselønn og uten noe ferie og med slavedriver til sjef.

Men jeg er IKKE prinsippiel motstander av at barn på en eller annen måte arbeider for å bidra til familen.

Det finnes mange kulturer der barn jobber noe for å hjelpe til i familien, og det er vår vestlige kulturimperialisme som snakker når vi tror at et forbud mot barnearbeid vil løse alle problemer.

Eks: en afrikansk kakao-farm driver i småskala av en storfamilie, og er avhengig av at alle i slekta tar i et tak når frukten skal høstes. Også barna deltar, og jobber ganske lange harde dager i denne perioden. Dette er for meg helt OK og det ville bare skape problemer for lokalsamfunnet og forby denne praksisen.

Det er ikke mange årene siden det var slik i Norge også. Høstferien slik vi har den nå, var jo opprinnelig fri fra skolen fordi ungene var nødvendig arbeidskraft i potethøsten. Dette var også barnearbeid, men for meg helt OK praksis.

Det at noen barn jobber med å knytte tepper, er ikke i seg selv forkastelig. I noen samfunn er dette en helt nødvendig måte å spe på familien inntekter på. barna kan jobbe to-tre dager med tepper, og gå på skolen resten.

Hvis vi i vår overflod av penger og fritid tror at det å forby barnearbeid løser alle problemer, så tar vi feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også til London, se nedenfor.

Jeg vet ikke om jeg tør å møte noen sånne personlige shoppingveiledere, men vi kan vel ta en lunch eller noe sånt? Det skulle ikke forundre meg om du, Atene og jeg ville fått det ganske hyggelig.

Jepp! London, here we come!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyeoperasjonen godkjennes uten tvil.

Turen med venninna fratrekkes eventuelle utgifter til venninna. Se svar til Kaffepiken.

Selvfølgelig får venninnen betale gildet selv :o), men det er liksom ikke så gøy å dra på storbyferie helt mutters alene og siden jeg ikke fikk ta med mannen min så får det bli venninna.

Øyeoperasjon må vel bare være til glede for meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Jeg ville kjøpe meg ei TEMPUR regulerbar seng. Der gikk vel 30 av de tenker jeg. Så ville jeg lagt tilside 10 for å ta aromamassasje og ansiktsbehandling noen ganger. De siste 10 ville jeg kjøpt meg klær for.

Godkjent?

Senga er et tvilstilfelle siden det er "til huset" men på den andre siden er den jo ekstra helsebringende og kan komme på linje med treningsapparater som andre jo har kjøpt seg.

Godkjennes under tvil dersom det er en enkeltseng bare til deg.

Resten er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

For all del (selv om jeg ikke er rett adressat).

Men det er da vitterlig du som kommenterer om pk i øst og vest (dæven, det er selvsagt latterlig pk å ikke synes noe om barnearbeid for luksusgjenstander sendt til vesten).

se mitt svar over, til Glimmertipper om min holdning til barnearbeid generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Selvfølgelig får venninnen betale gildet selv :o), men det er liksom ikke så gøy å dra på storbyferie helt mutters alene og siden jeg ikke fikk ta med mannen min så får det bli venninna.

Øyeoperasjon må vel bare være til glede for meg :).

Ja, derfor skrev jeg uten tvil på øynene.

Kos deg på tur hvor du ser alt uten briller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at jeg skal få sagt dette skikkelig:

Jeg er i mot slavearbeid der barn (og voksen for den saks skyld) jobber 12-14 timers dager for luselønn og uten noe ferie og med slavedriver til sjef.

Men jeg er IKKE prinsippiel motstander av at barn på en eller annen måte arbeider for å bidra til familen.

Det finnes mange kulturer der barn jobber noe for å hjelpe til i familien, og det er vår vestlige kulturimperialisme som snakker når vi tror at et forbud mot barnearbeid vil løse alle problemer.

Eks: en afrikansk kakao-farm driver i småskala av en storfamilie, og er avhengig av at alle i slekta tar i et tak når frukten skal høstes. Også barna deltar, og jobber ganske lange harde dager i denne perioden. Dette er for meg helt OK og det ville bare skape problemer for lokalsamfunnet og forby denne praksisen.

Det er ikke mange årene siden det var slik i Norge også. Høstferien slik vi har den nå, var jo opprinnelig fri fra skolen fordi ungene var nødvendig arbeidskraft i potethøsten. Dette var også barnearbeid, men for meg helt OK praksis.

Det at noen barn jobber med å knytte tepper, er ikke i seg selv forkastelig. I noen samfunn er dette en helt nødvendig måte å spe på familien inntekter på. barna kan jobbe to-tre dager med tepper, og gå på skolen resten.

Hvis vi i vår overflod av penger og fritid tror at det å forby barnearbeid løser alle problemer, så tar vi feil.

Jeg er faktisk enig med deg. Man bør ikke nødvendigvis jobbe MOT barnearbeid, men i stedet jobbe FOR at de har gode arbeidsforhold OG får gå på skole også. Å avskaffe barnearbeid i sin helhet krever større samfunnsendringer som ikke kommer over natten, det må skje gradvis samtidig med at resten av samfunnet utvikles, og i mellomtiden er det mye viktigere å sørge for at barna har gode arbeidsbetingelser og at de får skolegang i tillegg til å jobbe.

Å bare avskaffe barnearbeid kan bare gjør vondt verre. Så vidt jeg vet er det holdningen til de større hjelpeorganisasjoenen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med deg. Man bør ikke nødvendigvis jobbe MOT barnearbeid, men i stedet jobbe FOR at de har gode arbeidsforhold OG får gå på skole også. Å avskaffe barnearbeid i sin helhet krever større samfunnsendringer som ikke kommer over natten, det må skje gradvis samtidig med at resten av samfunnet utvikles, og i mellomtiden er det mye viktigere å sørge for at barna har gode arbeidsbetingelser og at de får skolegang i tillegg til å jobbe.

Å bare avskaffe barnearbeid kan bare gjør vondt verre. Så vidt jeg vet er det holdningen til de større hjelpeorganisasjoenen også?

Viktige poenger!!

Hvordan vet vi at de barna som "reddes" fra barnearbeid ikke ender opp i barneprostitusjon istedet, fordi vi bare har vært opptatt av å stanse barnearbedeidet uten å se på forholdene forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg er faktisk enig med deg. Man bør ikke nødvendigvis jobbe MOT barnearbeid, men i stedet jobbe FOR at de har gode arbeidsforhold OG får gå på skole også. Å avskaffe barnearbeid i sin helhet krever større samfunnsendringer som ikke kommer over natten, det må skje gradvis samtidig med at resten av samfunnet utvikles, og i mellomtiden er det mye viktigere å sørge for at barna har gode arbeidsbetingelser og at de får skolegang i tillegg til å jobbe.

Å bare avskaffe barnearbeid kan bare gjør vondt verre. Så vidt jeg vet er det holdningen til de større hjelpeorganisasjoenen også?

Ja, alle som jobber med denne problematikken har den holdningen at barnearbeid kan være en viktig del av et samfunn.

Det er en stor feil å sette likhetstegn mellom barnearbeid og tvangsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Det gleder meg at dere alle sammen tenker på dere selv for en gangs skyld.

Selv ville jeg brukt pengene på kosmetiske operasjoner (nesa og taxidør-øret). Dette er ting jeg gjerne skulle gjort for forfengelighetens skyld, men det er ikke så viktig for meg at jeg vil bruke andre penger på det enn de jeg plutselig bare fikk til å bruke på bare meg selv.

Noe annet "unyttig" jeg ville kjøpt var en rasehund (det går ca 10000 på en hund, mens man kan få en blandingshund gratis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at jeg skal få sagt dette skikkelig:

Jeg er i mot slavearbeid der barn (og voksen for den saks skyld) jobber 12-14 timers dager for luselønn og uten noe ferie og med slavedriver til sjef.

Men jeg er IKKE prinsippiel motstander av at barn på en eller annen måte arbeider for å bidra til familen.

Det finnes mange kulturer der barn jobber noe for å hjelpe til i familien, og det er vår vestlige kulturimperialisme som snakker når vi tror at et forbud mot barnearbeid vil løse alle problemer.

Eks: en afrikansk kakao-farm driver i småskala av en storfamilie, og er avhengig av at alle i slekta tar i et tak når frukten skal høstes. Også barna deltar, og jobber ganske lange harde dager i denne perioden. Dette er for meg helt OK og det ville bare skape problemer for lokalsamfunnet og forby denne praksisen.

Det er ikke mange årene siden det var slik i Norge også. Høstferien slik vi har den nå, var jo opprinnelig fri fra skolen fordi ungene var nødvendig arbeidskraft i potethøsten. Dette var også barnearbeid, men for meg helt OK praksis.

Det at noen barn jobber med å knytte tepper, er ikke i seg selv forkastelig. I noen samfunn er dette en helt nødvendig måte å spe på familien inntekter på. barna kan jobbe to-tre dager med tepper, og gå på skolen resten.

Hvis vi i vår overflod av penger og fritid tror at det å forby barnearbeid løser alle problemer, så tar vi feil.

'Hvis vi i vår overflod av penger og fritid tror at det å forby barnearbeid løser alle problemer, så tar vi feil.'

Det er selvsagt riktig, men det går an å ha et ideal som sier at de forhold som vi ønsker for våre barn, ønsker vi også for andres barn. Og så kan man jobbe ut fra det.

Noen aspekter kan være skole, utdanning, opplysning, bedring generelt av barns og kvinners kår og rettigheter, krav om skikkelige arbeidsforhold, max arbeidsdag, minstelønn - og ikke minst lavalder uansett om det handler om den mest bortgjemte fattigfabrikken i Langtvekkistan.

Vi trenger ikke akkurat backe opp barnearbeidsindustrien, da de respektive landene faktisk selv og offisielt aksepterer at dette sorterer under visse former for barnemishandling, -utbytting og -undertrykking, og at det jobbes mye på lokalt plan for å endre skiten.

Avslutningsvis: Det er tragisk at når det gjelder idealene frihet, likhet og brorskap, har sistnevnte blitt stemoderlig behandlet i moderne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...