Gå til innhold

Deprimert og utslitt 20-åring

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter at jeg flyttet til Bergen har jeg vært plaget med panikkangst.I begynnelsen var det bare på kveldstid før jeg sovnet,og jeg måtte ofte opp og gå litt rundt for å roe meg ned.

Men nå er det ganske ofte.Jeg får hjertebank med en sinnsyk puls,og halsen snører seg sammen. Blir svimmel og klarer ikke å oppføre meg normalt når jeg har anfall.

Er i det siste blitt veldig redd for alle mulige kroppslige tegn, og akkurat nå ligger jeg i sengen med en voldsom mageknipe med kraftig diarè som jeg har hatt siden søndag etter julebordet (der pinnekjøtt og sprit var en del av gildet da jeg fyllte 20 den dagen).

Nå er det verste at jeg får det jeg tror er disse panikkanfallene (ut ifra hva jeg har lest) samtidig som jeg har denne mageknipen,og da blir jeg redd og ekstra stresset. Det er rett og slett et helvete.

Jeg sliter med pengene da jeg ikke har fått lønn enda der jeg har jobbet i 2 måneder. Jeg jobber på kveldstid fra 1600-2200, og bruker min egen tlf. Har tlf.regninger som jeg ikke tør å åpne. Det blir veldig lite tid til fritidssysler og familie.Vi legger oss som oftest ikke før laangt ut på natten,og står opp kl.1500 på dagen.De siste 2 ukene før julebordet jobbet vi til 0400 hver natt.

Det er veldig tomt og rotete på hybelen der vi bor 3 stykker,og vi er ofte på fest og har nachspiel.Det er som oftest jeg som tar initiativet til å rydde,men det har jeg ikke orket i det siste så nå hoper det seg opp.

Dette ble langt,men jeg håper at du har noen råd som kan hjelpe meg..!

Hilsen utslitt 20-åring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208308-deprimert-og-utslitt-20-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dropp spriten!! Drikk heller øl og vin. Kutt ned på forbruket... Sprit gjør mere med psyken din enn du aner. Det å feste en gang i mellom er stuerent, men flere sene kvelder med nachspiel og booz i uka, kan ta knekken på Gud og hver mann.

Sliter en med mørke tanker og andre mennesklige laster, blir disse forsterket av "dagen der på". Brunt brennvin er det værste jeg kan drikke...Det er deilig og moro der og da, men..

Bitis Gabonica

Ta kontakt med studentenes psykiske helsetjeneste i Bergen.

Enig!

Søk hjelp hos fastlege eller studenhelsetjenesten! Det er god hjelp å få mot panikkangst - både samtaler og medisiner (antidepressiva av SSRI-typen, som Cipralex, Zoloft og Fontex).

Jeg har selv erfart at mye festing gjør det hele verre. Det samme gjelder ødelagt døgnrytme, og generelt sett et uregelmessig liv. Men jeg skjønner at det ikke er så lett å få til når du er deprimert. Begynn i en ende av gangen.

prøv å kontakte naturmedisinsk skole hvis du har en i nærheten. De trenger ofte klienter der, og som jeg vet så er det gratis. Vil tro de kan hjelpe deg med panikkangsten. Men det er jo lurt å ta kontroll hos lege slik at skumle tanker ang evt sykdom holdes unna. Lykke til på veien!!

prøv å kontakte naturmedisinsk skole hvis du har en i nærheten. De trenger ofte klienter der, og som jeg vet så er det gratis. Vil tro de kan hjelpe deg med panikkangsten. Men det er jo lurt å ta kontroll hos lege slik at skumle tanker ang evt sykdom holdes unna. Lykke til på veien!!

Tror ikke naturmedisinskole er så lurt, men vet at det er kort ventetid dersom du tar kontakt med UiB, psykologisk fakultet. Der har de egen poliklinikk hvor studenter jobber under veiledning. Gratis behandling.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...