frosken Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Min mann har siden midten av juni hatt utallige runder med infeksjoner i luftveier og urinveier. Behandlet med antibiotika store deler av perioden juni-august. Det startet med en tannbyll som ble behandlet med apocillin, rett etter at kuren var avsluttet fikk han kraftig bihulebetennelse som ble behandlet med vibramycin, kort tid etter dette lungebetennelse som ble behandlet med vibramycin, deretter keflex og så diclocil og så deretter igjen vibramycin. Hadde crp på over 200 og SR på 70 ved lungebetennelsen. Han var så infeksjonsfrisk noen uker før det ble påvist en UVI som først ble behandlet med Selexid, deretter trakk han stort sett alle tennene og ble i den forbindelse behandlet med apocillin, etter noen uker blusset infeksjonssymptomene opp igjen og det ble nå gitt Bactrim i 10 dager, etter noen dagers opphold Bactrim i 10 dager til. Noen få dager etter dette hadde han igjen symptomer på lungebetennelse og det ble startet opp med Vibramycin. Siden han responderte dårlig på dette fikk han etter fem dager Abboticin 2 g pr dag, fortsatt dårlig respons og legen fastslo at han nå hadde pleuritt. Etter 4 døgn med Abboticin skiftet man til Dalacin 1200 mg pr dag. Etter ett døgn på Dalacin tydelig bedring på smertene i lungene og gradvis bedring av almenntilstanden. Etter 8 dager på Dalacin er han fortsatt ikke feberfri (ca 38 i morgentemp), og han begynner nå igjen å føle seg verre igjen, tydelig problemer med bihulene igjen og periodevis noe kortpustet og vondt i lunger. Det er gjort lite systematiske undersøkelser underveis de siste månedene, kun tatt en crp den dagen legen konstaterte pleuritt og crp var kun på 65. Vi var overrasket over at crp var såpass lav da han selv føler seg svært syk (og han pleier å være god til å vurdere dette ). Urindyrkning har vært forsøkt et par ganger, men uten resultater pga forurenset prøve (stomiurin). Bagrunnen for at man raskt behandler med antibiotika er at han er svært svekket av alvorlig nevrologisk sykdom, men all antibiotikan svekker ham vel også. Han har på forhånd påvist nattlig respirasjonssvikt (metning lå under 90 over 50% av tiden og han hadde fall ned til 75. Årsaken er antatt ikke å være osas men en følge av nevrodegenerativ sykdom) , men pustefunksjon er ok på dagtig når han er infeksjonsfrisk. Klarer ikke å bruke sin bipap. Han ønsker å unngå sykehusinnleggelse så langt som mulig, ellers hadde han vel vært lagt inn da det ble konstantert pleuritt. Han har vært plaget med infeksjoner siden han var barn, øreoperert 3 ganger rundt 20-års alderen (radikalhule) fordi infeksjonen gikk til tinningsbenet (slik har i allefall jeg forstått det), må erfaringsvis alltid antibiotikabehandles ved bihuleinfeksjoner da hele ansiktet hovner opp etter en stund. Han opplever det selv som han både har anfallsvise sterke smerter fra nyreregionen samt at han fortsatt har en del skarpe smerter når han puster. Er også tungpustet dersom han anstrenger seg litt. Har svært lite energi, men drikker ok og spiser også relativt bra. Hva vil være fornuftig å gjøre nå? Burde det ikke være en mellomting mellom å behandle uten å helt vite hva man behandler og det å legge ham inn på sykehus? Jeg lurer på om det hadde vært lurt å forsøkt å behandle han med slimløsende middel på forstøverapparat (dette har vi dessverre ikke) når han begynner å tetne til i luftveiene. Han hoster nemlig lite, og jeg lurer på om det kan være en medvirkende årsak til at han stadig lettere ser ut til å få lungebetennelser. Vil en slik behandling kunne hjelpe til med å stoppe slike infeksjonsspiraler? Han skal slutte med Dalacin i løpet av et par dager. Han har som sagt fortsatt feber og føler seg dårlig. Bør vi anta at dette er virus og ikke bakterielle infeksjoner denne gangen og se hva som skjer dersom han ikke får antibiotika. Gode råd mottas med takk:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208554-hyppige-infeksjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Det er en sørgelig, og meget komplisert sykehistorie du beskriver. Infeksjoner fra flere organer og organsystemer, som ikke eller bare delvis svarer på antibiotikabehandling. Infeksjon i luftveiene, urinveiene, nervesystemet, kanskje også andre. Utover dette beskriver du egentlig lite om symptomene og hva som er blitt påvist. Du sier heller ikke hvor gammel mannen din er. Jeg er redd for at jeg ikke har noen patentløsning. Jeg vet ikke om det er påvist noen bakterier fra disse infeksjonsfokus (bortsett fra at urinprøven kan ikke vurderes p.g.a. stomi, men sier ikke noe om hva slags stomi det er). Jeg kan bare gi en slags generell reaksjon: det virker slik på meg at det er kanskje en mer allmen svekkelse av immunforsvaret som ligger bak de multiple infeksjoner. Jeg ville i en lignende situasjon foreslå en undersøkelse av immunforsvaret. Det bør kobles til en detaljert undersøkelse av hvilke bakterier som finnes i desse ulike infeksjonerer. Videre, ville jeg anbefale at en slik vurdering foretas på sykehus. Det er tvilsomt om man kommer frem med litt småklatting av entibiotika. Det høres tvilsomt om det er noe virus som er innvolvert, i alle fall ikke det som er ansvarlig for alle symptomene du beskriver. Det er nok i all hovedsak bakterier. Dette med å slutte med antibiotika bør kobles til en grundig medisinsk observasjon av utviklingen. Kort sagt, jeg tror at den eneste farbare veien er en utredning ved en kvalifisert sykehusavdeling (indremedisin, infeksjonsmedisin). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/208554-hyppige-infeksjoner/#findComment-1510493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.