Gå til innhold

Hull i øra? Hull i hodet?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

Ja, du kan tenke deg hvor "populær" jeg er blant enkelte i familien, som har hatt langt hår siden videregående-skole-tiden i alle fall... Ikke har jeg hørt på så mye av det andre de forventer av meg heller... ;-)

Sånn det skal være, vettu =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 215
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    37

  • laguna1365380434

    31

  • Freya

    20

  • ShitDiddelyDo

    15

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Jeg er enig i at det er en del galskap der inne på foreldreforumet, det hender jo jeg forviller meg inn der via 100 nyeste.

Når det er sagt, synes jeg ikke noe om hull i ørene på småunger. Jeg har hatt nok trøbbel med mine hull i ørene til at jeg synes det er unødvendig å utsette småbarn for liknende problemer.

Men det er selvsagt noe galt med proporsjonene her. SÅ ille er det tross alt ikke, og det kan selvsagt ikke sammenliknes med kjønnslemlestelse eller tortur.

Nemlig, det er nettopp proposjonene,og hvordan ting tar av:-)

Nå er ikke jeg verken veldig pro eller veldig kontra det diskuterte temaet i denne saken, det var heller ikke selve temaet jeg ville diskutere. Det var hvordan ting blir så enormt grasat betydningsfullt og hvordan folk som ikke er like bombastiske blir demonisert og stemplet som monstre & barnemishandlere på null komma svisj. Som utenforstående og barnløs får en ganske høye øyenbryn av å kikke innom der..;-)

P.S Skal jeg hypotetisk synse noe om selve temaet i opphavstråden, tror jeg helt sikkert jeg hadde latt eventuelle unger få hull i øra når de hadde kommet på det selv at de ville ha. Jeg nekter å tro at sjansen for å utvikle veldig hemmende allergier er så stor om en bruker litt fornuft,og ekte smykker, eller smykker i rustfritt stål. Men nå er jeg også helt gærn da, jeg hadde sikkert også gitt bort maskinpangriser og sånn, og latt barna ha kontakt med ordentelige pusekatter av kjøtt, blod og pels og sånn..:-o ( er ikke for eksempel omgang med dyr langt mere allergi triggrende? Er det ikke ordentelig MYE som er skikkelig allergi triggrende? Hva står egentlig igjen hvis en raderer bort alt?)

Forutsatt at det var friske, normale unger. Hadde de vært spesielt disponert for noe, hadde man tatt spesielle hensyn.

Det ble et langt svar til deg, som jeg forøvrig er helt enig med. Nåja, det får kvalifisere som svar til flere, jeg vet ikke om jeg gidder å svare det samme til alle nedover i tråden her..Den ble lang! Puh!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Skulle gjerne vært flue på veggen når du selv får en unge. Du har mye å leve opp til...*s*

Jammen det skal jeg ikke ha..Så det er lett for meg å sitte her å slenge med leppa..;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

mest sannsynlig så er det vel sånn at overbeskyttende og overnervøse foreldre oftere søker råd, ergo skriver inn på slike her forum.

NOE må det jo være! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Folk gjør jo selvfølgelig hva de vil, men man må jo få lov å svare ærlig når noen spør om vi syns det er lurt å ta hull i ørene på en 2-3 åring.

Selv tok jeg hull i ørene når jeg var 7 år. Jeg har utviklet alvorlig nikkelallergi og kan ikke engang ha gull i ørene. Jeg tror nesten ikke en eneste av venninnene mine kan bruke noe særlig øredobber i dag pga. allergi. Vi brukte selvfølgelig masse "billig" øredobber som sikkert inneholdt masse nikkel og det gjør man kanskje ikke i dag.

Jeg tror ikke barnet kommer av seg selv og ønsker hull i ørene i 2-3 års alder, da er det "mor" som ønsker det. Jeg syns hull i ørene på små barn er like "teit" som sexy tøy og høyhelte sko som også noen mødre ifører barna sine.

Det innlegget du sikter til var vel en oppfølging fra et innlegg på hva "dolerne" syns om hull i ørene på en 2-3 åring og da var vel veldig mange negative. Når hun da hadde fått mange negative svar og også svar om allergier pga. dette så måtte hun fortelle at hun hadde "trosset" rådene og tatt hull i ørene på datteren sin og at det hadde gått sååå bra. Det er jo bare det at det vises ikke i løpet av noen dager om barnet utvikler allergier.

Men "inngrepet" var vel så gjennomtenkt at hun passer på at barnet kun bruker gull i ørene :o)

Nå var det ikke selve temaet jeg har noen voldsomme synspunkter på..Det er sikkert massevis av gode grunner tilå ønske sånn eller slik når det kommer til å hulle ørene på småbarn. Personlig er jeg verken kjempefor eller kjempe i mot, jeg har sant å si ikke satt meg så veldig inn i problematikken..;-) Personlig tror jeg de fleste overlever fint å få hullet ørene sine, men ikke at det er NØDVENDIG, og selvsagt bør man vurdere risiko.

Jeg mener bare at dere der inne vurderer GRÅDIG mye risiko, og på innimellom litt (for meg nye og mystiske)ting;-)

Det var hvordan ting generelt har en tendens til å bli så voldsomt dramatisk og dradd ut av opprinnelige proposjoner som problem jeg ble fascinert av.

Så da tenkte jeg at jeg skulle erte dere litt..;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jo, jeg synes det er litt tåpelig jeg, når foreldre drar med seg treåringen for å skyte pistol i øret på dem fordi de selv synes det ser pent ut eller fikk piercing da de var barn e.l. Kan da være veldig traumatisk for et lite barn dette;)

Når det er sagt ble det skytt inn rosa strass i ørene mine da jeg var 4,5 år. Jeg hadde mast og mast lenge da, og selv om jeg var livredd da jeg satt der i frisørstolen synes jeg det var stas ja. Og hullene har jeg hatt i 15 år nå, de har aldri grodd igjen og jeg har aldri hatt noen problemer. Da har jeg brukt H&M-stæsj og billig nillepynt, og sølv og gull og bronse , ja alt mulig.

Så jeg tror egentlig ikke dette med hull i ørene er så mye verre enn å skamklippe ungene eller å holde dem på Fedon-diett. Men så har nå ikke jeg barn da, og dermed ikke så mye jeg skulle ha sagt :)

Enig med deg..Jeg tror ikke det er særlig nødvendig, men på den annen side kan jeg tenke meg ting som er langt verre,liksom.

Jeg har forøvrig heller "ikke noe med det", jeg har ikke unger, og tutler meg bare innimellom innom de hetest temaene der inne via hundre nyeste...Og innimellom får jeg ganske høye øyebryn av hvordan, i min verden marginale småting, blir roten til alt ondt, og folk bombastisk blir stemplet som monstre og barnemishandlere for dette og hint.

Jeg er IKKE med på at alle mødre som skyter hull i ørene på ungene sine er onde, onde mennesker, selvom det sikkert ikke er helt nødvendig heller.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Viste du ikke at alle som har småbarn går under en konstant psykose, kalt "småbarnforeldre"? :-)

"..........................................."

Sånn må det være! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

HALLO... Forumet er for FORELDRE og barn.

Så da får ikke jeg lese der? Ellerenda verre, synse noe om det jeg leser? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg synes i grunnen at nesedobbe på 3-åringer er kanonsøtt. Gjerne sammen med en aldri så liten ring i navlen. Hull i ørene - hull i nesen - hva er forskjellen?

;o)

Jeg synes det er helt ok å være forfengelig på sine barns vegne, men synes at man bør velge varianter som ikke kan skade dem. Krøll håret, kjøp søte klær og doll dem opp. Men drøy ørepynten til de er store nok til at du kan si "hva sa jeg??" når de får nikkelallergi ;o)

Jeg er selvfølgelig ikke uenig i det, jeg synes bare det er proposjonene der inne som blir litt voldsomme..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Har ikke lest trådene du refererer til, men registerer at du i alle fall ikke har peiling på dette med nikkelallergi.

Jeg tok hull i ørene som ungdom, altså et eget, fritt valg. Resultat noen år etter: Nikkelallergien eksploderte i hullene, over natten omtrent.

Innledningsvis var den i det hele tatt nokså ilter. Feks var knappen øverst i jeansen et helv..... i flere år. Det var også selvsagt totalt uaktuelt å ha noe i ørene eller henge på seg smykker eller klokke.

Det har roet seg betraktelig nå, men jeg kan likevel aldri bruke noe særlig av smykker lenger enn en liten dag før jeg kjenner kløen komme. Bruker ellers armbåndsur i plast.

Min barn kommer aldri til å få hull i ørene eller for den saks skyld piercing så lenge jeg har bestemmelsesrett.

Gudd løkk til dem som kjører hull på ungene sine.

Jo, men nå var det ikke selve temaet jeg var så voldsomt engasjert i her, det var måten og overdrivelses faktene. Jeg er ikke verken veldig pro eller veldig kontra..Hadde jeg hatt unger hadde de sikkert fått, når de var store nok tilå komme på å spørre..Det er tross alt en veldig vanlig ting, og de fleste klarer seg, meg bekjent, fint uten å utvikle hemmende allergier..Med litt fornuftig valg i smykkemateriale, og forutsatt at ungen ikke var veldig arvelig belastet med allergier.

Dessuten så er det langt i min verden mellom kjønnslemlestelse og ordinær ørepiercing. Uansett alder på den piercede og uansett allergier. Det blir litt vilt!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

He-he. Jeg har blitt beskyldt for å være overbeskyttende på foreldreforumet ved et par anledninger.

Og jeg vurderte faktisk innehjelm da min minste var 1 år...

*lusker forsiktig ut, for ikke å knekke et bein på vei over dørstokken*

*lol* Finnes den innehjemen på ordentelig? Jeg trodde i grunn den var et fantasiprodukt, benyttet på dol for å illustrere når man synes noen overdriver!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lol* Finnes den innehjemen på ordentelig? Jeg trodde i grunn den var et fantasiprodukt, benyttet på dol for å illustrere når man synes noen overdriver!

:-)

Joda, innehjelm brukes. Det er dog sjelden at funksjonsfriske barn bruker det (tror ikke jeg har hørt om det, faktisk).

Brukes oftest på aggressive barn som renner hodet i veggen, eller pga sykdom (cp etc) faller mye og tungt.

Min eldste hadde - og delvis også har - dårlig motorikk. Derfor var vi inne på tanken om å skaffe innehjelm, men fant ut at det måtte bli feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Er det MANGE som har så store allergier at de ikke kan ta på penger?! Jeg har knapt hørt om noen!

Selvfølgelig skal en prøve å skåne barn for skadelige ting, men intrykket mitt av småbarnsforumet er at INGEN farer blir oversett, uansett marginalitets grad..

Jeg mener, hva annet er en forsiktig med da? Blir det noe igjen å ha det gøy med..?

Ikke skal en få sukker (selv ikke til jul og påske!), ikke skal en få hull i ørene før en er 30 (uansett materiale), alle lekeapparater skal være polstrede ( mora mi jobber i en barnehage..de måtte ta bort en BÅT ungene elsket å leke i fordi båten hadde SKARPE KANTER..Etter pålegg fra foreldrene..Båten hadde stått der i femten år, uten at noen hadde klart å skade seg på den..)

Er risikovurdering det eneste som teller?

Hvorfor i alle dager skulle verden være så svart/hvitt som du tror..

Kan fint være motstander av hull i ørene, selv om man ikke er en overbeskyttende forelder eller paranoid. Synes din svartmaling av overbeskyttende foreldre er like lite provoserende som overbeskyttende foreldres formaninger om barneoppdragelse...

Jaja..tror de fleste klarer å finne balansen. Så får man håpe at vi andre klarer å leve med vissheten om at andre har andre prioriteringer og velger andre veier enn vi ville gjort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvorfor i alle dager skulle verden være så svart/hvitt som du tror..

Kan fint være motstander av hull i ørene, selv om man ikke er en overbeskyttende forelder eller paranoid. Synes din svartmaling av overbeskyttende foreldre er like lite provoserende som overbeskyttende foreldres formaninger om barneoppdragelse...

Jaja..tror de fleste klarer å finne balansen. Så får man håpe at vi andre klarer å leve med vissheten om at andre har andre prioriteringer og velger andre veier enn vi ville gjort....

Det er vel pokker ikke JEG som ser ting svart/hvitt her..!

*LOL* :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det er vel pokker ikke JEG som ser ting svart/hvitt her..!

*LOL* :-D

Synes du er rimelig unyansert i din oppfatning av småbarnsforeldre på DOL i hvert fall. Noe annet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...