Gå til innhold

Hull i øra? Hull i hodet?


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

Hæ!?!?

Hvordan er det revisbelt eller hvordan i pokker man skriver det?

Hvis du vet en måte jeg kan få tilbake en tolv år lang barndom seende ut som et uhyre, limt inn i alskens fotoalbum og forstørret opp på veggen hos samtlige besteforeldre, så gi meg oppskriften _nå_!

Hjelper det litt om du vet at du ikke var alene...?

Moren min sydde klær til meg, og etter at jeg omsider fikk henne til å slutte med det, så kjøpte hun stygge fæle klær isteden, dessuten mente hun at jeg var SÅ fin med kort hår. Yeah right!

Ikke var det noen klesbutikk med skikkelig utvalg i rimelig omkrets heller, så det tok tid før jeg kom så langt som til å få kjøpt klær på egenhånd... Selv den dag i dag hender det at hun kommer drassendes med noe stygt hun har sett i en butikk, som hun tror må passe meg... Og jeg er nå i 30-årene, og har sagt siden tenårene at jeg faktisk foretrekker å kjøpe klærne mine selv... Og det er vel først de siste par årene hun har sluttet å kommenteret det lange håret mitt (mest fordi vi sjelden treffes...). Mormoren min har vel kommentert det i løpet av det siste året eller så. Greit at jeg sikkert kunne vært kulere på håret, men det er ikke det de vil, det skulle vært KORT, verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 215
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    37

  • laguna1365380434

    31

  • Freya

    20

  • ShitDiddelyDo

    15

Mest aktive i denne tråden

Kanskje det du, hun er nok mer kulturell enn sin mor.

Men jeg vet bare når og ikke hvor så du får slå på tråden til meg.

Skagjørradetvettu! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det litt om du vet at du ikke var alene...?

Moren min sydde klær til meg, og etter at jeg omsider fikk henne til å slutte med det, så kjøpte hun stygge fæle klær isteden, dessuten mente hun at jeg var SÅ fin med kort hår. Yeah right!

Ikke var det noen klesbutikk med skikkelig utvalg i rimelig omkrets heller, så det tok tid før jeg kom så langt som til å få kjøpt klær på egenhånd... Selv den dag i dag hender det at hun kommer drassendes med noe stygt hun har sett i en butikk, som hun tror må passe meg... Og jeg er nå i 30-årene, og har sagt siden tenårene at jeg faktisk foretrekker å kjøpe klærne mine selv... Og det er vel først de siste par årene hun har sluttet å kommenteret det lange håret mitt (mest fordi vi sjelden treffes...). Mormoren min har vel kommentert det i løpet av det siste året eller så. Greit at jeg sikkert kunne vært kulere på håret, men det er ikke det de vil, det skulle vært KORT, verken mer eller mindre.

Jeg forstår at du har hatt en traumatisk barndom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du har hatt en traumatisk barndom. ;)

Ja, hvis jeg hadde utbrodert mer om barndommen min, så hadde du skjønt at du har mer rett i det enn du antakelig trodde når du skrev det...

Men for all del, det er mange som har hatt en langt verre barndom altså.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om et IKEA skap som stor i huset her da vi flytta inn. Vi forsto fort hvorfor, for det klappa sammen med en gang vi forsøkte å flytte på det. *knegg*

Ekte svensk kvalité! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viste du ikke at alle som har småbarn går under en konstant psykose, kalt "småbarnforeldre"? :-)

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ment i alle år at det burde vært forbudt. Jeg ble tatt hull på da jeg var 9 år -og har slitt med betennelser og nickelallergier siden. Det burde være en aldersgrense for sånt - helt ærlig det mener jeg - hadde jeg skullet velge som 18-åring hadde jeg helt sikkert stått over.

Klart det er lemlestelse - og kun for at mora (sjelden faren) synes det er "søtt"

Fanken, unger er jo like søte når de er "hele".

Jo - sånt provoserer meg gitt! :)

Hvis det er en direkte, bevist sammenheng mellom det å utvikler nikkelallergi e.l. og det å ta hull i ørene som ung, så skal jeg være enig i at det ikke bør gjøres. Men, ærlig talt, sammenlikn det ikke med kjønnslemlestelse etc. Det er i såfall en ting som _kan_ føre til noe negativt, i motsetning til omskjæring etc. som automatisk fører til noe negativt.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp sånn det er - å få barn er den største glde man kan oppleve - men også den aller største FRYKT! og den er ekte, og hele tiden ligger den på lur.

"men også den aller største FRYKT! og den er ekte, og hele tiden ligger den på lur."

I det øyeblikket du lar den frykten prege oppdragelsen av barnet, så gir du det meget mulig et handicap for resten av livet.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte du det altså?

Damn. Jeg som skulle hisse deg skikkelig opp, for så å avsløre at det bare var spøk. Nesten godt å se at jeg ikke var troverdig nok da =)

Fy, det var skummelt å skrive under falskt nick for første gang. Skjønner ikke de som tør å operere med sånt!

Og _du_ bør holde deg for god til å skrive under falsk nick. Tenk om den og den og det og det leser det og ditt og datt og trallallallala. Makan til egoisme! Vet du hvor mye psykisk lidelse skriving under falsk nick skaper? Du er skyld i halvparten av innleggelsene på psykiatrisk avdeling.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg synes det er litt tåpelig jeg, når foreldre drar med seg treåringen for å skyte pistol i øret på dem fordi de selv synes det ser pent ut eller fikk piercing da de var barn e.l. Kan da være veldig traumatisk for et lite barn dette;)

Når det er sagt ble det skytt inn rosa strass i ørene mine da jeg var 4,5 år. Jeg hadde mast og mast lenge da, og selv om jeg var livredd da jeg satt der i frisørstolen synes jeg det var stas ja. Og hullene har jeg hatt i 15 år nå, de har aldri grodd igjen og jeg har aldri hatt noen problemer. Da har jeg brukt H&M-stæsj og billig nillepynt, og sølv og gull og bronse , ja alt mulig.

Så jeg tror egentlig ikke dette med hull i ørene er så mye verre enn å skamklippe ungene eller å holde dem på Fedon-diett. Men så har nå ikke jeg barn da, og dermed ikke så mye jeg skulle ha sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg husker visst helt feil. Jeg fikk ikke en hel del støtte. Så og si alle mente pinadø at jeg var hysterisk! Jaja. Det må ha vært mer stabile og humoristiske folk der inne da;-)

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F1%2F14.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1130337&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1135769

Jeg synes togli ga deg et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om frykten for at noe skal skje naturligvis ligger der, er det ikke sånn at du hele tiden går og tenker det verste.

Jeg husker da jeg var barn. Alle ungene var ute og gjorde gærne ting hele dagen. I dag ser jeg knapt en unge ute.

Du var sikkert ikke noe bedre du som barn. Klatra sikkert i trær og sto i. Nå er vel til og med klatrestativene farligere enn de tjukke furutrærne vi hang å dingla i.

At unger får noen blåmerker, knekker et bein, osv, det skjer. Det er en del av det å være unge.

Eller... det var. Det er grenser for hvor mye en kan skade seg når man spiller dataspill i stedet for å dingle i trær.

Ja, det har jeg også reagert på. Selv ble jeg sparket ut av huset på morgenen og fikk komme innom for mat noen ganger i løpet av dagen ;) Og av og til, når det var lyst lenge og vi ikke fikk sove, så fikk vi leke ute til klokka 11. Gisp! Unger som ikke er i seng innen klokka åtte, blir helt klart mishandlet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest trådene du refererer til, men registerer at du i alle fall ikke har peiling på dette med nikkelallergi.

Jeg tok hull i ørene som ungdom, altså et eget, fritt valg. Resultat noen år etter: Nikkelallergien eksploderte i hullene, over natten omtrent.

Innledningsvis var den i det hele tatt nokså ilter. Feks var knappen øverst i jeansen et helv..... i flere år. Det var også selvsagt totalt uaktuelt å ha noe i ørene eller henge på seg smykker eller klokke.

Det har roet seg betraktelig nå, men jeg kan likevel aldri bruke noe særlig av smykker lenger enn en liten dag før jeg kjenner kløen komme. Bruker ellers armbåndsur i plast.

Min barn kommer aldri til å få hull i ørene eller for den saks skyld piercing så lenge jeg har bestemmelsesrett.

Gudd løkk til dem som kjører hull på ungene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Jeg har blitt beskyldt for å være overbeskyttende på foreldreforumet ved et par anledninger.

Og jeg vurderte faktisk innehjelm da min minste var 1 år...

*lusker forsiktig ut, for ikke å knekke et bein på vei over dørstokken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men også den aller største FRYKT! og den er ekte, og hele tiden ligger den på lur."

I det øyeblikket du lar den frykten prege oppdragelsen av barnet, så gir du det meget mulig et handicap for resten av livet.

"........................................."

det VET man også - så man går der og skjærer tenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Jeg er sær på sukker på hverdager, vi spiser helst bare økologisk mat og barbiedukker syns jeg er stygge. Men som mor til to frøkner er det ting man bare må bite i seg, som barbiedukker, rosaglitterkjoler (som tanter kjøper) og sikkert et par andre ting. Jeg er i mot hjelm inne og på trehjulssykler, barna må gjerne klatre i trær og rive opp de rosaglitterkjolene tantene kjøper.

Også er jeg forkjemper av ulltøy, men det har jeg alltid vært siden jeg er født og oppvokst i en kald dal uten sol :)

Aner jeg Telemark her???? Kom på at jeg kanskje har merket meg det før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en direkte, bevist sammenheng mellom det å utvikler nikkelallergi e.l. og det å ta hull i ørene som ung, så skal jeg være enig i at det ikke bør gjøres. Men, ærlig talt, sammenlikn det ikke med kjønnslemlestelse etc. Det er i såfall en ting som _kan_ føre til noe negativt, i motsetning til omskjæring etc. som automatisk fører til noe negativt.

"........................................."

http://72.14.203.104/search?q=cache:1c56qGfMqmkJ:www.ntnu.no/universitetsavisa/nr2/ny8.html+hull+i+%C3%B8rene+nikkel+allergi+barn&hl=no

http://72.14.203.104/search?q=cache:NR_PnRV8snUJ:www.helsenett.no/Allergi/Allergi/Allergi---eksem+hull+i+%C3%B8rene+nikkel+allergi+barn&hl=no

og ikke minst fra Doktoronline:

http://72.14.203.104/search?q=cache:IeHZcHFYdE8J:www.doktoronline.no/section/nosection/%3Faction%3DshowQA%26DocumentId%3D601+hull+i+%C3%B8rene+nikkel+allergi+barn&hl=no

Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest trådene du refererer til, men registerer at du i alle fall ikke har peiling på dette med nikkelallergi.

Jeg tok hull i ørene som ungdom, altså et eget, fritt valg. Resultat noen år etter: Nikkelallergien eksploderte i hullene, over natten omtrent.

Innledningsvis var den i det hele tatt nokså ilter. Feks var knappen øverst i jeansen et helv..... i flere år. Det var også selvsagt totalt uaktuelt å ha noe i ørene eller henge på seg smykker eller klokke.

Det har roet seg betraktelig nå, men jeg kan likevel aldri bruke noe særlig av smykker lenger enn en liten dag før jeg kjenner kløen komme. Bruker ellers armbåndsur i plast.

Min barn kommer aldri til å få hull i ørene eller for den saks skyld piercing så lenge jeg har bestemmelsesrett.

Gudd løkk til dem som kjører hull på ungene sine.

Som meg det der! :)

Men min eldste har ikke hørt etter og tok hull i nesa på seg sjøl da hun var 14......nå har hun ringer og kuler nær sagt overalt - - - og betennelser og arr. Men hun er voksen og bestemmer sjøl.

de andre to har ikke fått lov av meg å ta hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Bare at dere synes ikke så godt..En legger liksom best merke til det merkeligste;-) Og jeg tror virkelig ikke det småbarnsforumet er helt reprensentetivt? Jeg synes det er EN DEL, som virker noe i ubalanse der..;-)

Sånn helt alvorlig så synes jeg det er mange vettuge folk på foreldre-småbarn, masse gode råd å få dersom man lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...