dove1365380393 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg er en jente paa 22 som til stadighet opplever stikk i brystet (eller lignende). Dette har gjort meg svaert urolig og det gaar utover baade nattesoevnen og trivselen. Stikkene er vanligvis ikke vonde, bare ubehagelige, og varer et sekund eller to, bortsett fra 1.5 uke siden hvor jeg hadde kraftigere og mer langvarige rykninger rett under/i venstre bryst. Disse kom ca hvert 15-20 minutt og holdt paa slik i kanskje 6 timer! Etter det har jeg ikke opplevd noe lignenede. For aa gjoere saken mer tydelig skal jeg raskt oppsummere litt info jeg tror er relevant... Fikk et panikkanfall i Februar 2005 som endte med at jeg dro til akutten pga tro om hjertefeil. Sjekket blodtrykket og de brukte ECG maskin paa meg, og legene sa ingenting var feil, men jeg hadde en hjerterytme hvor de to trykkene hadde en lengere pause i mellom seg enn normalt (om jeg kan forklare det slik), og har dermed lettere for aa faa dobbeltslag og lignende. Null problem sa de, og ikke farlig. Ble etter dette utrolig bekymret (skremmende episode) og fikk etterhvert diagnosen panikkangst. Denne ble med tiden redusert til angst. Saa, i juni gikk jeg til min fastlege (bor nemlig i utlandet, hvor det hele skjedde og ville ha bekreftelse fra noen i Norge). Han tok baade blodproever og sjekket blodtrykket. Alt i orden. Saa, hva er da denne stikkingen? Fikk et stikk naa, mens jeg skriver, og det var i mellom brystene men mer til venstre. Ekkelt. Akkurat som et naalestikk. Stikkene kommer altsaa nesten hver dag, noen ganger flere ganger om dagen, noen ganger svake, noen ganger mer intense. Burde jeg gaa aa sjekke dette eller er det bare angsten som henger igjen? Kjaeresten min sier jeg bekymrer meg for mye, mens venninner sier dette hoeres unormalt ut. Har lest at fettdanning/plakkdanninger i blodaarene ikke noedvendigvis blir oppdaget ved vanlig rutine-sjekker. Stemmer dette? Boer jeg ta roentgen eller lignende for aa vaere paa den sikkre siden? Foer jeg glemmer det... Roeyket i 8 aar men har naa vaert roeykfri i nesten 1 aar (og har null problem med det). Har hatt spiseforstyrelse i min ungdom (nektet aa spise men kastet ikke opp -en form for anorexia). Kan dette vaere grunn til mine stikk? Er det i saa fall grunn for bekymring den dag i dag? Spiser sunt og nok, trener 3 ganger i uken, har normal vekt, roeyker altsaa ikke lengere, og andre beskriver meg som en frisk og fin jente. Takk for at du tok tiden til aa lese dette. Setter hoey pris paa det og haaper aa faa et aerlig/gjennomtenkt svar saa fort som mulig for aa vite hva som er for mitt eget beste. MVH Krepsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209149-ubehagelige-stikk-i-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strikke-jenta Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Stress? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209149-ubehagelige-stikk-i-hjertet/#findComment-1514672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dove1365380393 Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 Stress? Stresset eller ikke, stikkene kommer uansett 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209149-ubehagelige-stikk-i-hjertet/#findComment-1524900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Svar til Dove (Krepsen). Beklager sent svar grunnet utenlandsreise. De stikkene du kjenner i brystet har ikke noe med hjerte-kar-sykdom å gjøre. Den statistiske sannsynlighet for at en pike (ung kvinne) i din alder har åreforandringer i sitt hjerte er tilnærmet null, selv om du har røkt noen år. Jeg forutsetter at du ikke tilhører en familie med forekomst av spesielt høyt kolesterol eller annen fettsykdom. Jeg kan forstå at du reagerte på den episoden som bragte deg til akutt-mottagelsen i februar. Imidlertid er din beskrivelse av situasjonen ganske karakteristisk for det folk kjenner når de har endel ekstraslag i hjertet (som vi alle har i løpet av et normalt døgn). Stikkene du merker er utvilsomt muskulært betinget, men har neppe noe med ditt hjerte å gjøre. At du imidlertid forsterker dine fysiske fenomèn p.a.g. at angsten kommer settende, er ikke så spesielt. Og, når angsten får ta over, går vettet ut bakdøren for de fleste av oss. Angst igangsetter en rekke reflekser i det vi kaller det autonime nervesystemet, som bl.a. regulerer blodtrykk og pulsfrekvens, og dette gir i sin tur øket forekomst av ekstraslag, høyt blodtrykk, svetting, maveknip. osv., og den enkelte person får et tiltagende inntrykk at noe alvorlig galt er på ferde rent fysisk. Det er ganske mange personer som har de samme plager som du beskriver, og som ellers er hjertefriske. Det er viktig at du i tiden som kommer forsøker å bearbeide dine psykiske reaksjoner på "stikkene", og at du på en måte aksepterer at du etter en rekke undersøkelser og vurderinger høyst sannsynlig er hjertefrisk. Jeg håper du i noen grad har kommet over dine spiseforstyrrelser. Fortsett å trene og holde deg i form, og anse at du for 1 år siden tok din siste sigarett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209149-ubehagelige-stikk-i-hjertet/#findComment-1545401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.